Dekkfeil

60 prosent kjører med skjev hjulstilling - mange vet det ikke selv

Det kan få lite hyggelige konsekvenser.

SKJEV HJULSTILLING: Skjevt slitte dekk er et utbredt problem, men det er slett ikke vanskelig å gjøre noe med det.
Publisert

Det er ikke bare mønsterdybden som er viktig på dekkene dine. Skjevheter i hjulstillingen kan også gi ubehagelige og farlige overraskelsere. Flertallet av den norske bilparken har hjulene ute av kurs, viser verkstedenes undersøkelser.

Godkjent, men uka etter kan de være ulovlige å kjøre med

Verkstedkjeden Snap Drive har rundt 70.000 biler inne til service og reparasjon hvert år.

– 60 prosent av bilene som er inne hos oss har skjev hjulstilling. Hos 30 prosent av disse er avviket så stort at det bør justeres, sier markedssjef Thomas Hansen i Snap Drive.

Du kan ofte se om hjulene er skjeve av måten dekkene slites på. Mange har også kjørt biler der man merker at bilen drar til en av sidene, eller føles ustabil i veibanen.

Ta en titt på parkeringsplassen

– Det er ikke alltid du merker den skjeve hjulstillingen heller. Det er ikke uvanlig at bileieren ikke aner noe om det når vi forteller om det etter en service, sier Hansen, i en pressemelding.

Problemet bekreftes av flere.

– Det er altfor mange som kjører rundt med skjev hjulstilling. Det er bare å ta en titt på dekkene til biler på en hvilken som helst parkeringsplass. Svært mange er skjevt slitt, sier Jon Erik Ludvigsen i Dekkimportørenes Forening.

– Med dagens avanserte biler er det ikke lenger bare forstillingen, men også bakstillingen som bør sjekkes. En skjevhet i bakre stilling sliter i forstillingsdeler og endrer bilens kjøreegenskaper, sier han.

Så lett kan felgen din bli ødelagt

Mye raskere enn før

Fordi det er en så vanlig feil, tar mange verksteder alltid rutinemessig hjulsjekk av biler som kommer inn. Prosessen er blitt svært mye enklere enn før.

– En avlesermodul tilkoblet PC festes på hvert av hjulene. Bilen trilles 30 centimeter fremover. Straks etter ser vi resultatet på dataskjermen, sier Thomas Hansen.

På grunn av det nye utstyret tar sjekken nå to bare minutter, mot 15-20 minutter med tidligere teknologi. Lasermålere i avleseren oppgir nøyaktig hvor stort avviket er på hvert hjul.

– Har hjulstillingen avvik, består reparasjonen ofte kun av justeringer på justeringsskruer som sitter i hjulopphenget, sier han.

Erlend håper han ikke blir stoppet i kontroll, med god grunn!

Trafikkfarlig

Årsaken til at hjulene kommer litt ut av kurs er gjerne at du har kjørt på noe du ikke burde, det være seg en fortauskant eller i et hull i asfalten du ikke så. Det kan også komme av at deler i forstillingen er slitt og må byttes, som styrestag, fôringer, knekte fjærer eller defekte støtdempere.

Riktig hjulvinkel gir bilen minst mulig rullemotstand.

Det er flere grunner til at hjulet bør være i riktig vinkel. Én ting er de økonomiske. Med skjeve hjul slites dekkene tidlig ut, og bilen bruker mer drivstoff enn den behøver.

– Men i ytterste konsekvens kan skjev hjulstilling være trafikkfarlig. Når du må bremse i høy fart, kan bilen dra seg ukontrollert ut til siden og ut i grøfta, sier Thomas Hansen.

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Broompraten med Kristian Valen: – En bil er som et kvinnfolk

Sjekk hva Morten møtte på E6

Derfor blir denne unik i sin klasse