Fords hybrid-offensiv
13 ting om nye Ford Kuga
For første gang kan Ford Kuga fås som ladbar hybrid. Dette må du vite om den nye Ford-SUV'n.
1 Nye Ford Kuga kommer i hele fire forskjellige motoriseringer: Bensin, diesel, selvladende hybrid og plug in-hybrid.
2 Bensinversjonen er en toliter med 150 hk og såkalt mildhybrid. Den har et 48-volts batteri som jobber sammen med forbrenningsmotoren for å bedre forbruk og utslipp. Kan ikke kjøres elektrisk.
3 Dieselversjonen er en toliter med 190 hk. Den har også 48-volts batteri, men leveres i tillegg med firehjulstrekk.
4 I oktober starter produksjonen av den selvladende hybridversjonen av Kuga. Den vil ha en 2,5-liters bensinmotor, firehjulstrekk og en total ytelse på 204 hk. Et høyspenningsbatteri hjelper bensinmotoren. Det skal gi lavere forbruk og utslipp. Systemet bruker bremseenergi til elektrisk fremdrift, og batteriet lader mens du kjører. Hybriden kan kun kjøres kort på bare strøm, og kan ikke lades i kontakt.
5 Den suverent viktigste Kuga-versjonen er plug in-hybriden. Den elektriske motoren og bensinmotoren på 2,5 liter leverer 225 hk. Den har et mye større batteri enn den selvladende hybriden og kan lades i kontakten.
6 Kuga plug-in har en 2,5-liters Atkinson bensinmotor. En motor med Atkinson syklus har høyere effektivitet enn en vanlig forbrenningsmotor, men har dårligere effekt ved lavere turtall. Men det kompenseres med elektromotoren.
7 Med fulladet batteri skal ladbare Kuga kunne kjøres 56 kilometer helt elektrisk før bensinmotoren slår inn – hele
68 kilometer ved kun bykjøring. Rekkeviddetallene er etter den strengere WLTP-målemetoden. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,14 l/mil
På Vi Menn+ finner du alt Vi Menn har laget siden 1951
Sjekk ut Vi Menns digitale arkiv for mer biltester, flere artikler om bil, og tusenvis av andre artikler fra 1951 fram til i dag. Dette er en abonnementstjeneste som blir oppdatert med de nyeste bladene hver uke.
8 Ladbare Kuga har et 14,4 kWh batteri. Forventet ladetid med 230 volts kontakt er seks timer til fulladet batteri. Med en veggmontert lader på 11 kW skal det ta i underkant av fire timer.
9 Kuga fås i tre utstyrsvarianter: Titanium, ST-line og Vignale. ST-line henter stylingelementer fra Focus ST og har sportsfjæring. Vignale er den litt mer luksuriøse varianten med mer komfortutstyr som standard og egne stylingelementer. Kuga kan generelt fås med mye utstyr.
10 Kuga er 4,61 meter lang, nesten ni centimeter lengre enn forgjengeren. Den er bitte litt lengre enn Toyota RAV4. Bagasjerommet er på 645 liter. Plug in-versjonen tar 554 liter. Batteriet stjeler plass. Bakkeklaringen er 19 centimeter. Kuga har klasseledende plass i baksetet, ifølge Ford.
11 Dieselversjonen med firehjulstrekk koster fra 490 200 kroner. Plug in-hybriden koster fra 410 900 kroner.
12 Ulemper? Ladbare Kuga har ikke firehjulstrekk og drivlinjen gjør at den kan trekke tilhengere på maks 1200 kilo. Diesel-Kuga kan trekke 2,1 tonn.
13 Konkurrenter: Mitsubishi Outlander PHEV (419 900 kroner), Opel Grandland X Hybrid4 og Peugeot 3008 GT Hybrid4 (samme plattform, begge fra 552 900 kroner). Alle har firehjulstrekk. Plug in-versjon av Toyota RAV4 kommer senere i år.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 27 2020
Tre forskjellige hybrider
Ford har tre forskjellige typer hybrid: Parallellhybrid, som for eksempel nye Ford Explorer (bildet). Seriehybrid som Transit og powersplit som nye Kuga. På en parallellhybrid er både bensinmotor og elektromotor koblet til drivhjulene. Motorene kan brukes samtidig eller hver for seg. En fordel er at tilhengervekten blir tilnærmet lik som en forbrenningsmotor. På en seriehybrid drives ikke hjulene av forbrenningsmotoren, kun den elektrisk motoren. Forbrenningsmotoren er kun ladeaggregat for batteri og fungerer som en rekkeviddeforlenger. På en powersplit-hybrid som Kuga er både bensinmotor og elektromotor koblet til drivhjulene. Motorene er som regel montert på forakselen, og noe av effekten blir brukt til å lade høyspenningsbatteri. Fordelen sammenlignet med parallellhybrid er lengre elektrisk rekkevidde. Ulempen er redusert hengervekt fordi konstruksjonen har en begrensning i kraftoverføringen.