Bilmix
10 viktige bilnyheter
Bilene elektrifiseres i høyt tempo, og nå kan også Jeep-modeller fås som plug in-hybrider.
Elektrisk minibuss
Opel Zafira-E Life, Citroën ë-Spacetourer, Peugeot E-Traveller og Toyota Proace Electric Verso sørger for at du snart kan få elektriske kassebiler med plass til ni personer og en rekkevidde opptil 330 kilometer (WLTP). Dersom du er villig til å punge ut med 749 900 kroner, så kan du få en litt mer luksuriøs og helt elektrisk minibuss med opptil åtte seter i form av splitter nye Mercedes-Benz EQV – verdens første elektriske flerbruksbil i det såkalte premiumsegmentet, ifølge Mercedes' avdeling for nyttekjøretøy i Norge. EQV har en estimert rekkevidde rundt 355 kilometer (WLTP) og kommer standard med en hurtigladefunksjon som lader fra 10 til 80 prosent på 45 minutter. Batterikapasiteten er på 100 kWt. EQV er tilgjengelig i to lengder på henholdsvis 514 eller 537 centimeter. Den kan konfigureres med enten frittstående seter eller setebenker, som til sammen gir enten syv eller åtte seter fordelt på tre seterader. Bilen er klar for levering til kunder i år.
Diesel-favoritten
Skoda Octavia har i de siste årene vært landets klart mest solgte stasjonsvogn med tradisjonell drivlinje. Ved utgangen av juli i år var Octavia Norges syvende mest solgte bil. 95 prosent av Octavia-salget var diesel. Nå har Skoda Norge åpnet for bestilling av nye Octavia som for første gang blir tilgjengelig som ladbar hybrid. Den koster fra 406 000 kroner med 204 hk. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 50 kilometer. Toppmodellen RS med 245 hk blir også en ladbar hybrid og koster fra 484 900 kroner. Octavia kan fortsatt fås med firehjulstrekk i kombinasjon med kraftig dieselmotor.
E-Boxer i år
Peugeot har akkurat vist elektriske e-Expert, og følger nå opp med en enda større varebil med null utslipp, E-Boxer. Den kan laste opptil 1890 kilo og 17 kubikkmeter med last – avhengig av karosseri.
Den kommer med to batteri-alternativer, 37 kWt eller 70 kWt, med henholdsvis 200 eller 340 kilometer rekkevidde. E-Boxer kommer i fire lengder (4,93 meter til 6,36 meter), tre høyder (2,25 meter til 2,76 meter) og et innvendig volum som er identisk med dieselmodellene.
E-Boxer har 122 hestekrefter og kvalifiserer dermed til 50 000 kroner i Enova-støtte, ifølge Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA-varebil hos Bertel O. Steen. Enova har imidlertid varslet endringer i støtteordningen, men det er uklart om det blir noe av. E-Boxer kommer til Norge mot slutten av året.
Amerikansk størrelse
Amcar-entusiaster i Norge har lenge etterspurt muligheten for amerikanske bilskilt på bilene sine. Ifølge Amcar-foreningen i Norge har de jobbet lenge for saken, men fikk først gjennomslag da Fremskrittspartiet satt i regjering. Sittende regjering har videreført arbeidet, og den nye skilttypen med amerikanske størrelse skal etter planen lanseres 26. oktober i år. Skiltene kan tildeles biler hvor det ellers ville vært behov for tilpasninger for å få montert stort kjennemerke. De amerikanske bilskiltene er på 30,3 cm x 15,3 cm, og bokstaver
og tall plasseres på to rader.
Født elektrisk
Det spanske merket Seat, som er en del av VW-konsernet, ble relansert i Norge i 2018 etter 15 års fravær. Merket har inntil ganske nylig manglet drivlinjer som har passet det norske markedet, men det blir det en endring på. Elektriske el-Born fra Seat, som er bygget på samme base som ID. 3, er ventet til Norge neste år. I sommer ble det klart at modellen lanseres som CUPRA el-Born. Cupra er Seats merkevare for biler med kraftigere ytelser.
Første sending med ID. 3
28. august klappet Ugland-skipet M/V Autopremier til kai i Oslo med 700 eksemplarer av lanseringsmodellen VW ID. 3st i lasterommet. De første som bestilte ID. 3st vil få sin bil levert i løpet av september. Lanseringsmodellen produseres i et antall på totalt 37 000 eksemplarer, og koster i Norge fra 351 900 kroner til 452 200 kroner. Nylig bekjentgjorde VW-konsernet at en ID. 3st med 58 kWt batteri under et spesielt testforsøk skal ha greid en strekning på 531 kilometer på én lading og sparsom kjøring. Resultatet er kanskje oppsiktsvekkende, men det er garantert også navnet på den sveitsiske sjåføren som førte bilen; Felix Egolf (!).
Mer krefter
Porsche Panamera har fått et lite ansiktsløft som indikerer at det også har skjedd noe med ytelsene. Turbo-modellen utgår og erstattes av Turbo S som kommer med 630 hk og et dreiemoment på 820 Nm produsert av en fireliters V8 med twinturbo. Den skal greie 0–100 km/t på 3,1 sekunder. Mer interessant sett med norske øyne, er den ladbare hybriden Panamera 4S E-Hybrid. Den har en 2,9-liters V6-biturbo med 440 hk og en elmotor på 136 hk. Samlet ytelse er hele 560 hk. Rekkevidden på kun batteridrift skal være 54 kilometer.
På Norgesvisitt
Det er ikke bare ID. 3st som har ankommet Norge. 24. august kom også Fords nye helelektriske SUV, Mustang Mach-E på et eksklusivt norgesbesøk. Foreløpig i bare én forproduksjonsmodell som skal testes på norske veier og forskjellige typer offentlige ladenettverk.
– Målet er blant annet å gi de siste tilbakemeldingene før produksjonsstart, ikke minst med tanke på det norske ladenettverket og hvordan Mustang Mach-E lader på ulike ladenettverk, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg. Mach-E er forventet levert til Norge tidlig neste år, med firehjulstrekk tilgjengelig fra produksjonsstart.
Godbit for Norge
Kunne du tenke deg en ladbar hybrid med syv seter, så har Kia et soleklart alternativ i form av Kia Sorento Plug-in Hybrid som kommer til Norge neste år. Pris og elektrisk rekkevidde er ikke klarlagt, men her er det mye å glede seg over. Fremdriften besørges av en 1,6-liters turbobensinmotor med 180 hk og 265 Nm. Den virker sammen med en elmotor på 66.9 kW som får kreftene fra et batteri på 13.8 kWh. Samlet ytelse er 265 hk og 350 Nm dreiemoment, og kreftene sendes til alle hjulene via en sekstrinns automatkasse. Nye Sorento kommer med massevis av komfort- og sikkerhetsutstyr, og kan blant annet fås med et Bose-anlegg med 12 høyttalere. Fjerde generasjon av Sorento blir første modell fra Kia i Europa som kan parkeres med nøkkelen som fjernstyring.
Endelig ladbare
Dette er modellene som kan sette fart i Jeep-salget i Norge, plug inversjoner av Jeep Compass og Renegade, som har fått betegnelsen 4xe. Begge bilene er utstyrt med en 1,3-liters bensinturbo som fungerer sammen med en elektrisk motor på bakakselen som driver bakhjulene. Elmotoren får kreftene fra et 11,4 kW batteri. Total ytelse er enten 190 hk (Limited-versjonen) eller 240 hk (Trailhawk og S-versjonen). Den elektrisk rekkevidden er oppgitt til 50 kilometer. Compass 4xe og Renegade 4xe er ventet til Norge i løpet av september. Limited-versjonen av Renegade 4xe har en prislapp på 389 000 kroner, mens S-modellen, som er toppversjonen, koster fra 441 000 kroner. Trailhawk-versjonen er 10 000 kroner rimeligere. Rimeligste Compass 4xe koster fra 434 000 kroner, mens S-versjonen og Trailhawk begge koster fra 474 000 kroner.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 46 2020