Prøvekjørt: Porsche Cayenne S
0,5 sekunder kjappere til 100, litt bedre forbrukstall og bedre kjøreegenskaper
Men fornyede Cayenne har ett stort problem.
Det som kjennetegner nye og oppstæsjede Cayenne S er en 3,6-liters V6 hentet fra Macan. For å gjøre opp for både kapasitetstap og et par sylindere mindre enn i den gamle 4,8-liters åtteren, har den et par turboer. Smart.
Så under panseret – som Porsche insisterer på er endret – er det 420 hk og 550 Nm dreiemoment.
Det sørger for ganske ville 5,5 sekunder til 100 km/t, og toppfart på 260 km/t. Det er 0,5 sekunder kjappere til 100, litt bedre forbrukstall, samt fall i CO2-forbruk – på 23 g/km, om det er viktig for deg.
Den kan også krype forbi forgjengeren på autobahn, siden toppfarten er økt med ca 1,5 km/t.
Mer effektiv, vi savner lyden
V6-dobbeltturboen gir også bedre kjøreegenskaper, med masse dreiemoment som leveres vesentlig lavere ned på turtallet. Den er også stillere. Men det er ikke nødvendigvis en fordel, siden den fandenivoldske V8-låten er erstattet med noe som ikke er så karismatisk.
Utover motoren er denne like utrolig herlig å kjøre som noen gang. Den åttetrinns automaten (konvensjonell momentkonverterer, ikke PDK) girer raskt og jevnt, mens fjæringens evne til å kjøre med kontroll og samtidig gjøre den to tonns maskinen utrolig kvikk og smidig, er voldsomt imponerende.

Hentet fra 918 Spyder
Chassisfolkene har virkelig gjort jobben sin. Igjen. Reviderte dempere er med på å få Cayenne til å leve opp til det sportslige inntrykket.
Og akkurat som med stylingen, må du lete godt etter endringene. Front- og baklysene er blitt omarbeidet en del, og luftinntakene har ny form, men det er omtrent alt. Den ser slett ikke så verst ut, alt tatt i betraktning, og er et stort skritt fra første generasjon Cayenne.
Det finnes også mer standardutstyr. De nye frontlysene er bi-xenon med LED kjørelys, og et sportsratt som er utviklet i forbindelse med 918, har nå fått girhendler som standard.
Alt dette og mer til kommer på opp mot halvannen million, som er denne bilens største problem.
Bedre alternativer i egne rekker
Den konkurrerer faktisk med de andre Cayenne-modellene, som Cayenne S Diesel eller Cayenne S E-Hybrid.
Dieselen gir bedre ytelser og bedre økonomi. Og den ladbare hybriden som skal lanseres snart, kan gi mulige avgiftslettelser i en verden hvor utslipp er dødssynd. Og alt dette gjør at Cayenne S virker litt hensiktsløs – uansett hvor god den måtte være.
DOMMEN:
Fornyede Cayenne er bedre, men S gir ikke mye mening ved siden av søsknene.
RIVALEN:
Range Rover Sport: Stor et stort skritt forover sammenlignet med forgjengeren. En fin allrounder
Tekniske data
Motor: 3604 ccm V6, 4WD
HK: 420
Dreiemoment: 550 Nm
0-100 km/t: 5,5 sek
Toppfart: 260 km/t
Oppgitt forbruk: 0,98 l/mil
Oppgitt utslipp: 229 g CO2/km
Vekt: 2085 kg
Pris: Fra 1 444 000 kroner