Glamcore trend
-Trenden handler om å ta det så langt ut som overhodet mulig
Se trenden som erstatter normcore.
I fjor blusset begrepet og trenden normcore opp, som egentlig er mer en anti-trend enn en ny trend, som hyller det vanlige.
Nå har den blitt erstattet, nemlig av glamcore (som til opplysning også er et begrep i pornoverden med en helt annen betydning – i tilfelle du tenkte å google ordet).
Unisex-stilen med T-skjorter, jeans, joggesko og hettegenser er altså byttet ut mot glam, farger og "more is more".
- Glamcore blir da en slags anti-trend til anti-trenden normcore. For å forenkle det kan man si at det er en overgang fra less is more til more is more (is more), sier Cathrine Røsseland, moteviter og foreleser i blant annet trender og trendforecasting ved SoFI.
Hun forteller at begrepet glamcore dukket opp i april 2014, nærmest som en spøk fra nettmagasinet WhoWhatWear.
- Det fikk et visst feste, fordi det pekte på en strømning, sier hun og fortsetter:
- Glamcore-trenden, uansett om den er alvorlig ment eller ikke, står for det diamentralt motsatte av normcore. Den handler om å ta det så langt ut som overhodet mulig. Gjerne ved hjelp av veldig symboltunge og iøyenfallende elementer.
Ekstremt uttrykk på glamour
Kenneth Tangnes hos kulturbyrået Kontra Oslo forteller at glamcore tar elementer av det glamorøse og ekstravagante, og tar det til det ekstreme og av og til ut i det absurde.
- Det er en mye friere lek med farger, trykk, mønstre, layers, draperinger, forskjellige teksturer og materialer.
Elementer av glam, eller glamour, og eksklusivitet, finnes ifølge Tangnes alltid i mote- og stilverden.
- Noen mener at det er selve essensen av motefenomenet. Det virker som om det ofte er en slags vekselvirkning mellom krefter som enten trekker mot det subtile og underkommuniserte eller mot det glamorøse, overtydelige og overdrevne.
- Handler om å bruke alle virkemidler
Røsseland forteller at glamcore har oppstått som en feiring av moten, siden mote handler om å kle seg og bruke klær som virkemiddel.
- Å forholde seg til en trend som normcore som ikke sier noe, er kanskje ikke like moro i lengden.
- Glamour handler om noe mer enn bisarre positurer på den røde løperen. Ekte glamour handler om å få tilskuerene til å se noe annet enn det de faktisk ser – noe som oppleves som bedre enn virkeligheten, legger Tangnes til.
Men, fremstår glamouren påtatt og for nøye planlagt, blir det både desperat og outrert.
- Her er kanskje den store forskjellen på den klassiske glamouren og glamcore. Glamcore omfavner den bevisste overdrivelsen og gjør den til en del av selve stilen, sier Tangnes.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Internasjonale glamcore-tilhengere
Ifølge Røsseland finnes det noen mennesker som har en stil som godt kan illustrere denne trenden, men at de har ikke forandret seg for å passe inn - de har lenge kledd seg overdrevet og uvanlig.
Trender
- En trend oppstår når flere og flere mennesker hekter seg på f.eks en idé eller kjøper et produkt over en viss tid. Ideen eller produktet blir da spredt utover i samfunnet.
- De aller fleste trender dukker opp som en reaksjon på det bestående, og kan komme snikende eller plutselig. De kan være sammensatt av mange ting, en repetisjon av noe gammelt i en ny form, eller det helt motsatte av noe eksisterende.
- De er i tråd med tanker og behov hos befolkningen, som for eksempel i vårt nylige kommunevalg, at flere ser behov for et grønt skifte. Det er en trend. Behovet trenger slett ikke bare være overfladisk, som det ofte kan se ut som i moteverden.
- Det kan komme fra sosiale endringer, som skulderpute-moten på 80-tallet, som handlet om at kvinner skulle få innpass i en mannsdominert arbeidshverdag.
Kilde: Moteviter Cathrine Røsseland
- Den mest tydelige er kanskje Anna Dello Russo, editor-at-large for japanske Vogue. Men stilen beskriver også artister som Lady Gaga, Nicki Minaj eller Miley Cyrus. De balanserer på en syltynn knivsegg mellom å være kledd i mote og i kostyme.
Styling er også et nøkkelord for denne trenden, for her handler det om å bruke alle virkemidler for å rope høyest mulig.
- Her hjemme har vi vel kun én skikkelig representant for dette, og det er Mariann Thomassen. Men trender har jo også ulike fasetter, og en som gjør glamcore på en veldig elegant og feminin måte her hjemme er Dagny Thurmann-Moe, som ligger veldig nært stilen til Oliva Palermo, sier Røsseland.
Under Oslo Fushion Festival 18. september i år, ble det vist en film om stilikonet Iris Apfel, som har vært glamcore hele livet sitt, sammen med andre viktige kvinner i moteverden som Diana Vreeland og Anna Piaggi.
- Alle disse er opptatt av mote som uttrykksform, sier moteviteren.
Artikkelen fortsetter under bildet.
- Det er jo en lek
Ifølge Røsseland er eksempler på designere som beveger seg i et glamcore landskap, for eksempel Jeremy Scott.
- Dette gjelder både tidligere i sin karriere og nå som designer for Moschino.
Tangnes mener at de siste årene er enkelte kolleksjoner fra Rei Kawakubos, Comme des Garçons, Jun Takahashis Undercoverism, The Soloist og Rick Owens treffende eksempler på glamcore.
- Historisk synes jeg det ellers er relevant å trekke frem mye av det Vivienne Westwood har gjort og i Norge Fam Irvoll og Baron von Bulldog.
Likevel drister han seg til å tro at glamcore ikke blir en like stor og tydelig trend som normcore.
- I hvert fall ikke i Norge, hvor vi drives av norsk likhetstankegang og at det er litt ugreit å skille seg for mye ut.
- Noen tør og ønsker selvsagt å ta den helt ut, men det er jo da mennesker som lever av å være synlige – artister, kunstnere og så videre. Det er jo synd at det begrenses til disse! Det er jo en lek og det meste burde jo være lov, legger Tangnes til.
Men det betyr ikke at du ikke kan ta elementer av trenden og tilpasse den til din egen stil.
- Det bestemmer man jo selv. Det dreier seg jo da om ekstreme assesoarer, vesker, hår, makeup, attitude, positurer og så videre. Det har jo de siste årene vært mange rosa, grønne og blå hårfarger i gatebildet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Dropp sort, hvitt og grått
Og ja, vi er helt enige i at å ta glamcore-trenden helt ut som Anna Dello Russo, Iris Apfel og Anna Piaggi kan være i meste laget for de aller fleste nordmenn.
Som Røsseland forteller - når det gjelder oss vanlige dødelige, trenger man jo ikke på død og liv å følge trendene.
- Trender er der for å vise en forandring i tidsånden, for at man skal se nye muligheter. Men det som er bra med glamcore, er at den kan bidra til å gi oss et lite løft og hjelpe oss ut av klær som kanskje ikke verken gjør oss i bedre humør eller er spesielt flatterende, sier hun og fortsetter:
- Om man har lyst til å eksperimentere litt behøver man ikke se lenger enn til ACNE Studios, et merke de aller fleste vanlig nordmenn kjenner og liker. ACNE er jo ganske geniale i at de lager high fashion-kolleksjoner som bygger deres merkevare. Men på bunnlinja selger de mest basic jeans og mer nøytrale plagg. I kolleksjonene er det derfor ganske også mulig å finne plagg som både er utfordrende og sterke, om man tør å prøve.
Moteviteren tipser også om enn annen måte å bli litt mer glamcore på; nemlig å styre unna sort, grått og hvitt. Bare ved å innføre flere farger i antrekket, kan man få en mye større palett og leke seg med.
- Når man er komfortabel med det, kan man jo bygge ut og begynne å leke med silhuett og form. Mote skal jo helst være gøy og inspirerende.
Røsseland mener at den retningen skandinavisk mote har tatt de siste årene, er noe selvhøytidelig, kjedelig og livstrøtt, men at minimalismen begynner å løsne.
- Spesielt her i Norge kan vi se designere som lager inspirerende hverdagsklær, nå sist på Oslo Runway. For det er fullt mulig å kle seg interessant uten å gå helt glamcore.
Denne saken ble første gang publisert 23/09 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.