Høsttrender for menn
Gutter, slik skal dere kle dere i høst
Denim, ull og jordfarger er stikkord for høstens maskuline trend.
Er det én ting som aldri forsvinner ut av motebildet, så er det denim – og en jeans er derfor en must-have i enhver herregarderobe.
Kombiner det røffe materialet med høstens trendy jordfarger, og få et antrekk som passer like godt ute i det fri som i den urbane jungelen.
Sjekk den fine moteserien «Ut i det blå» fra magasinet MANN, og få tipsene som gjør at du selv kan kopiere antrekkene.
- Stilen er maskulin, clean og akkurat passe tøff, sier Eirik Mogseth, stylist og faglærer ved SoFI (School of Fashion Industry).
Han mener den passer perfekt for deg som ønsker avslappede og kule antrekk full av nye silhuetter nå i overgangen mellom sommer og høst.
Denim kan gi mange ulike uttrykk
Lars Midtsjø er stylist og motejournalist med fokus på herremote, og har lang fartstid i bransjen.
Han mener moteserien viser hvor lett det er å bruke denim og jeans i mange ulike uttrykk – og dermed demonstrerer hvordan alle kan inkludere plagget i sine garderober.
- Du kan få alt fra en preppy-look med flettestrikket merinogenser, til cowboy-stilen med rutete skjorte og et mye mer trendy snitt og uttrykk med en beige peacoat.
Han mener også at serien gir et lite hint av 90-tallets workwear-trend, med CAT-støvlene og kortermet skjorte over en longsleeve.
- Denim var jo som kjent arbeidsklær da det ble først produsert. Vi glemmer ofte det, fordi vi er vant med denim som et moteplagg med alt fra kompliserte vasker til rådenim i 2000 kroners klassen, kommenterer Midtsjø.
- Min personlige favoritt er denim-on-denim – det ser alltid bra ut, legger han til.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ikke glem ytterplagget!
Ifølge Midtsjø, passer denne stilen perfekt for mannen i gata.
- Jeans er noe av det mest allsidige plagget for herre, men man ser jo at det begynner å bli et mer bevisst valg hos moteinteresserte menn, sier han.
Han forteller videre at både denim og workwear genrerelt alltid er tilstede i motebildet for herrer, både på gata og på catwalken.
For å kopiere stilen, tipser Mogseth om at du kan kombinere nye kjøp med det du allerede har i klesskapet.
- Invester i basisplagg og gode kvaliteter som skinn og ull. Husk at tidløse plagg har du lenger, påpeker han, og fortsetter:
- Ytterplagg er også en oppgradering som ofte trengs for å spikre nye stiluttrykk.
Midtsjø påpeker at du garantert kommer til å finne peacoaten i de fleste større kjeder og mid-market merker denne høsten, og at maskuline ullplagg har en fast plass i motebildet hver høst.
- Uttrykket er veldig tilgjengelig i alle typer butikker denne sesongen, sier Midtsjø.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Jeans og skjorte viktige nøkkelplagg
Skal du naile stilen, er det visse nøkkelplagg, farger og ikke minst strukturer/materialer du bør gå for.
- Denim er jo defintivt et nøkkelplagg, men skjorten forteller på mange måter det avgjørende poenget, sier Midtsjø, og fortsetter:
- Om du bruker en tynn penskjorte blir det et helt annet uttrykk. Derfor vil jeg si at skjorter i grove materialer er helt avgjørende.
Ønsker du å treffe det softe workwear-uttrykket som visualiseres i moteserien, tipser han om at du bør gå for skjorter i materialer som lin, canvas, denim eller flannel.
- Det er viktigere å tenke mer på struktur enn selve fargen for å oppnå et maskulint uttrykk, understreker han.
Han trekker likevel frem farger som kamel, beige, militærgrønt, marineblått og svart som farger som passer perfekt til denne stilen.
- Ellers tenker jeg at vi kommet til å se CAT eller Timberlands oftere fremover. Det har allerede startet blant innovative menn, som med et lite ironisk glimt i øyet har brutt med den klassiske herremoten med penklær som har vært i motebildet de siste årene, sier Midtsjø.
Mogseth legger til at en biker-inspirert jakke er viktig for å få stilen, og trekker frem farger som blått, krem og beige – gjerne blandet inn med svart og hvitt.
- Beige er undervurdert her hjemme. Litt lyse farger er veldig kult, også utover høsten, sier han.
FOTO: Jonas Bie
STYLING: Frederik Lentz Andersen
GROOMING: Marie Thomsen/Agentur CPH
MODELL: Mikkel/Scoop Models
STYLINGASSISTENT: Victoria Saceanu
GROOMINGASSISTENT: Helene Borrisholt
FOTOASSISTENT: Michael Jepsen
BILDEBEHANDLER: Post Studio