DIY - Sminkevideo: Sculpting
Hvordan fremheve dine fineste ansiktstrekk
Det finnes ikke et eneste tv-program, magasin-cover eller kjendis på den røde løperen som ikke bruker denne sminketeknikken!
Tove Eggen
Tove Eggen (31) er utdannet makeupartist og hårstylist ved Art Complexion Make Up Skole, samt motejournalist ved London College of Fashion.
Ved siden av over et tiår med frilansvirksomhet, jobber hun også som makeuplærer og stylist, og har de siste fem årene bodd og jobbet i London og Barcelona.
Det morsomste med sminke er at den kan forandre, forbedre, forverre - alt etter hva vi ønsker!
Sculpting-teknikken innebærer å bruke mørke og lyse toner for å manipulere et ansikt, akkurat som vi vil.
Dette er en teknikk som enhver makeupartist kjenner godt til og bruker flittig, fordi det er den enkleste og raskeste metoden for en dramatisk effekt - helt fri for skjønnhetsoperasjoner eller sprøyter...
Lyse og mørke toner
Den virkelige mesteren av sculpting-teknikken var makeupartisten Kevyn Aucoin.
Han valgte hvilke kjendiser han skulle jobbe med, og lagde fantastiske bøker som "Face Forward" og "Making Faces" som enhver makeup-entusiast bør ha. Her viser han hvordan han, ved å kun jobbe med lyse og mørke toner i sminke, får Gwynneth Paltrow til å se helt lik ut som James Dean, og Christina Ricci som Édith Piaf.
I dag skal vi ikke gå så drastisk til verks, men i videoen over viser jeg hvordan teknikkene fungerer og brukes ved å legge en mørk kremfoundation og en lys kremfoundation på de stedene som virkelig får frem de flotte trekkene våre.
Sculpting-teknikken
For å få til sculpting-teknikken, eller highlights- og lowlightsteknikken som den også blir kalt, så trenger vi bare å forstå tre grunnleggende ting:
- Mørke toner skjuler og trekker tilbake
- Lyse toner fremhever og løfter
- Benstrukturen i ansiktet vårt
Alle lyse farger, enten om det er på klær, i et hus eller som her - i sminke, vil få overflater til å virke større, og dermed trekke frem og løfte opp. Samtidig vil en mørk tone gjøre at ting virker mindre, så disse vil skjule og trekke tilbake.
Grunnen til at vi bruker både lyse og mørke toner, er fordi de gir kontraster til hverandre og dermed virker sterkere.
Dette tillater oss å bruke så lite produkt og farge som mulig for et mer naturlig resultat. Hvis man kun skulle valgt én av dem, er det den mørke tonen som gir mest dramatsik og umiddelbar effekt. Men i en daglig makeup så er det faktisk de lyse tonene vi bruker aller mest ved å legge highlight.
Dette gjør vi som oftest med lyse øyenskygger på øyelokker, highlighter over kinnben og neseryggen og frisk rouge i eplekinn.
De mørke tonene vi ofte bruker uten å tenke over at de gir en skulpterende effekt, er solpudder under kinnben, langs hårfestet og kjeven. Men også mørkere øyenskygger som vi plasserer langs globalen.
Følg dine naturlige ansiktstrekk
For at enhver sminke, men i sculpting-teknikken spesielt, skal bli så naturlig som mulig - må vi bruke de ansiktstrekkene vi allerede har.
Det er så enkelt som at der hvor vi naturlig har litt eller mye skygge i ansiktet, kan vi bruke en mørk tone for å gjør området enda mørkere.
Klikk Motes stylingvideoer
Der hvor ben stikker ut og frem, kan vi lysne enda mer for å virkelig trekke disse frem.
Det er derfor det ser så rart ut hvis vi legger en for mørk rouge i eplekinn, eller en blå øyenskygge rett under bryn - nettopp fordi vi naturlig ikke har noen mørke skygger der.
Dette er nøkkelen til alt innen makeup, og dere har kanskje ofte hørt meg si "følg de naturlige og estetiske linjene i ansiktet". Dette betyr at alt vi gjør innen makeup har en anatomatisk og estetisk grunn, og svært lite gjør vi kun fordi vi bare liker det.
På grunnlag av denne teorien forstår jeg ikke at så mange "eksperter" råder til å legge solpudder langs neseryggen på nesa - da vil den jo bare virke mørkere og dermed helt ute av sitt element - i og med at denne delen stikker mest ut på hele ansiktet!
Anatomien bak
For å forstå nøyaktig hvor vi kan bruke disse teknikkene, må vi også vite hvor de viktigste ansiktsbena ligger:
- Kinnbena begynner der hvor kjevene møtes, og trekker seg frem mot eplekinn. Der hvor kinnbenet stikker mest ut, er midten. Alle mørke toner bør ligge under midten, og de lyse tonene bør ligge over midten.
- Kjeven og hake strekker seg helt fra det ene øret, og går langs kanten av ansiktet til det andre øret. De mørke tonene bør ligge under kjeven, og de lyse tonene over.
- Pannebenet går langs hårfestet fra tinningsbenet og over til den andre siden. Tinningsbenet ligger rett over den lille innsynkningen vi har ved siden av øyenen - der vi ofte får litt hodepine rett og slett. Den mørke tonen bør ligge langs hele hårefestet, og den lyse tonen i midten av panna.
- Globalen ligger på øyelokket, rett under der benet under brynet stikker ut. Den strekker seg helt ned til ytre øyekrok, og inn mot nesebenet. Den mørke tonen skal ligge langs hele denne, og vippe litt ut i ytterkant for ekstra løft til øyet. De lyse tonene skal ligge rett under og over bryn, og på nedre øyelokk.
- Neseryggen strekker seg ned fra begge bryn og helt ut til nesetuppen. Her har vi naturlig skygger på sidene, så de mørke tonene skal ligge her, mens de lyse tonene skal ligge i midten og ned hele ryggen.
I sculpting-teknikken er det nettopp disse områdene vi jobber med, for å få frem de beste og mest naturlige ansiktstrekkene.
Uansett hvilken ansikts- eller øyeform du har, så vil disse områdene være flatterene å skulptere.
På Instagram
Er du på Instagram? Det er vi!
Ta bildet av deg selv der du tester ut en av lookene som Tove har vist på Klikk Motes videoer!
Hashtag bildet ditt med #klikkmote, så kan vi se bildene dine!
Følg makeupartist Tove Eggen på Instagram: iknowthatmagazine
Følg redaksjonssjef for Klikk Mote, Cecilie Eggen: cecilieeggen
Sminkeproduktene
I enhver form for sminke, enten det er ved bruk av øyenskygger, highlightere, bronzere, foundation, concealer eller rouge, så vil de mørke tonene gjøre at huden og benstrukturen synker innover, og de lyse tonene løfte opp og frem.
Dette er det fantastiske med denne teknikken, at vi allerede ubevist bruker den når vi legger øyenskygger og solpudder i 3-tallsform.
Men den fulle teknikken som jeg viser i videoen over er en mer grundig bruk av lys og farger som regelrett gjør at et ansikt ser mere rafinert ut.
En nese kan bli smalere, en dobbelthake kan nærmest bli borte og skinnbein kan bli skyhøye.
I videoen over bruker jeg kremfoundation som er den mest dramatiske og presise metoden, men som vi ser så kan man bruke et hav av andre krem- eller pudderprodukter for å få samme - eller en mildere effekt.
Men uansett hvilket produkt du velger, pass på å aldri overdriv denne effekten. Det er en fin linje mellom et naturlig skulptert ansikt og tydlige mørke skygger i ansiktet - så alt må nøyaktig der det skal ligge, og være helt blendet ut i huden.
Ferdig!
I mange år har jeg syntes det har vært vanskelig å beskrive denne teknikken med ord, så det er helt fantastisk at jeg endelig fikk vise det i videoen over som jeg håper er enkel å forstå, og som dere liker!
Husk at det kan ta litt tid og trening før man får det helt til, og at man ikke må bruke så kraftige toner eller samme produktene som jeg gjør. Prøv og lek deg frem, og bli godt kjent med dine egne ansiktstrekk og se sminke-magien utfolde seg i speilet.
Jeg svarer på alle kommentarer her under, så det er bare å rope ut hvis jeg kan hjelpe deg med noe, også håper jeg du koser deg med denne makeupen.
Les også:
Alt du trenger å vite om sminkekoster
Gjør porene usynlige på fem minutter
Skjønnhetstabbene som kan koste deg jobben
Meld deg på Klikk Motes nyhetsbrev og hold deg oppdatert på det siste innen mote og skjønnhet
Denne saken ble første gang publisert 19/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.