- De fikk folk til å stoppe, stirre og kjøpe
De kalles butikkens beste selger - og ikke uten grunn. Her er prøvedukkene som har blitt en snakkis.

Da den amerikanske kleskjeden American Apparel, for noen uker siden, avslørte sin Valentines-utstilling i vinduet på flagship-butikken sin på Houston Street i New York, vakte det - som de sikkert både forventet og håpet på - stor oppstandelse.
Fordi, gjennom det lekre og sexy undertøyet som dukkene hadde på seg, hadde prøvedukkene også store dusker med mørkt, stritt kjønnshår. En detalj som fikk forbipasserende til å stoppe, stirre og ikke minst fotografere og instagramme de nå verdensberømte prøvedukkene.
Bildene av dukkene - som mange kaller et genialt PR-stunt - har florert på blogger, nettaviser og på andre sosiale medier, og skapt store og opphetede debatter rundt kvinner, kroppshår og hva man ikke gjør i skjønnhetens navn.
- Det er ikke rent lite oppstyr som kan følge av et par velplasserte mini-parykker, uttalte Ryan Holiday, en talsperson for American Apparel til nettavisen Huffington Post.
- Og for oss har oppstyret resultert i en 30 prosent økning av kunder gjennom dørene.
Dukkene skal gjenspeile kundene
Om American Apparels prøvedukker var intet mer enn et PR-stunt, kan alle være skjønt enige om at det fungerte som det skulle. Det samme kan sies om målet som var å vise kvinner - og menn - at naturlig også kan være sexy.
Men det kan også godt hende at dukkene var American Apparels forsøk på å være del av en stadig voksende trend: Prøvedukker som ikke bare opererer under "one size fits all"-prinsippet, men som er laget for å appellere til flere, og som i større grad skal gjenspeile mangfoldet blant kunder.

I fjor var det den svenske butikkjeden Åhlens som plutselig befant seg midt i en storm av oppmerksomhet da bilder av deres prøvedukker med mer realistiske former begynte å florere på sosiale medier.
Kvinner verden over hyllet dukkene for å endelig kunne få se hvordan klær ville ta seg ut på dem og kvinner flest, og ikke bare hvordan de ville se ut på noen med byste- og hoftemål som en supermodell.
Vikarierende informasjonssjef hos Åhléns i Stockholm, Thérèse Johnsson, synes det er morsomt at prøvedukkene deres har blitt verdensberømte, men poengterer at Åhlens har brukt prøvedukker av ulik størrelse i mange år allerede.
- Det begynte med at vi skulle lansere en kolleksjon med damemote i større størrelser i 2006, forklarer Johnsson til Det Nye.
- Men da vi så de positive tilbakemeldingene prøvedukkene genererte hos kundene våre, bestemte vi oss for å bruke dukkene til å vise frem både undertøy og annet tøy.
Selger mer med realistiske prøvedukker
Johnsson røper at de faktisk selger mer klær med de realistiske prøvedukkene enn uten - noe som jo viser en tydelig preferanse blant kvinner for å se dukker som i større grad ligner på dem selv.
- Kundene våre kommer jo i forskjellige størrelser og ser ulike ut, og dermed er det naturlig for oss å vise frem det mangfoldet når det kommer til prøvedukker. Det er viktig for oss å fremme positive og normale kroppsidealer, og det er tydelig at dette er noe kvinner setter pris på.
Andre igjen, som butikken Wings Beachwear i Miami, Florida, har utstillingsdukker med tatoveringer - noe som ikke helt tilfeldig mange av deres kunder også.
Og hos David's Bridal, en av USAs ledende brudekjolekjeder, har man begynt å bruke prøvedukker med både slappere byste og bredere midje - i et forsøk på å gi dem et mer realistisk utseende.
- Dette vil gi kunden en klarere idé om hvordan den ene eller den andre kjolen vil se ut på henne, forklarer visepresident hos David's Bridal til avise Daily Mail.
- Det er mye enklere å få til om prøvedukken har et mer realistisk utseende og faktisk ligner på kvinnen som skal bære den.
Ikke alle bytter ut standard-dukkene

Det er ikke alle som har kastet seg på trenden med å bruke prøvedukker i flere størrelser - eller med ulike mengder kroppshår - for å i større grad ha dukker som reflekterer virkeligheten.
- Per i dag bruker vi ikke andre modeller av prøvedukker, men vi utelukker ikke muligheten for av at vi kommer til å gjøre det i fremtiden, uttalte pressekontakt for H&M i Sverige, Marie Rosenlind, for en tid tilbake til den svenske avisen DN.
- De dukkene vi benytter oss av, er de som er standard på markedet i dag, men vi ser jo at disse dukkene absolutt ikke representerer mangfoldet blant kundene våre.
Standard er fortsatt en bestselger
At standard prøvedukker fortsatt er en klassiker kan Marianne Finckenhagen hos Morten Finckenhagen Butikkinnredninger AS bekrefte.
- Faktisk ser vi at de aller fleste nå har gått bort fra hudfargede dukker med sminke og hår, forklarer Finckenhagen til Det Nye.
- Det vi selger aller mest av, er matte hvite dukker med eller uten hode.
I tillegg selges det mye av dukker med "egghead", forklarer Finckenhagen.
- Dette er dukker med hode, men uten ansikt.
Og Finckenhagen merker ikke noe til at kunder vi ha formfulle dukker.
- Faktisk har dukkene blitt mindre og smalere de siste årene. Det samme har skjedd med prisen. For 15 år siden kostet en dukke i underkant av 8000 kroner, nå kan du finne prøvedukker helt ned i 990 kroner - om enn selvsagt ikke til samme kvalitet.
Mer effektivt enn en kleshenger
At det er mer effektivt for salg av klær å benytte seg av prøvedukker enn å ikke gjøre det, er ifølge ekspertene hevet over enhver tvil.

- Det å skulle stille ut og vise frem varer for å øke salg, er en kunst, forklarer Perry G. Kofoed hos Hindsgaul Mannequins til Det Nye.
- Kunst fordi man hele tiden må bruke kreativitet og fantasi for å klare å skape noe som taler til kunden akkurat der og da. Vi skal skape illusjoner.
Kofoed forklarer at denne typen styling av butikkmiljøet kan innebære bruk av belysning, skilter, rom og plass og ikke minst prøvedukker.
- Prøvedukker er den absolutt mest slående og effektive måten å tale til kunder på. Det er fordi dukkene klarer å personliggjøre klærne for kunden på en måte bilder eller selgere, enn så gode de er, aldri vil kunne klare å gjøre.
- En idealisert menneskelig form
Ved å kle på en prøvedukke, kan du vise hvordan kjolen eller dressen vil se ut på en menneskelig kropp.
- Prøvedukken er en idealisert menneskelig form, forklarer Kofoed.

- Å se klærne på en dukke, i motsetning til hengende på en kleshenger, er et gigasntisk forskjell i opplevelse for kunden.
Kofoed tror bruken av prøvedukker vil ha positiv effekt på salget i de fleste butikker.
- Det er snakk om å hele tiden kunne vise frem nye antrekk, nye måter å style på. Det er derfor ikke så rart at prøvedukker blir kalt den stille - men oftest viktigste - selgeren i butikken.
Les også:
Slik shopper du deg til bedre samvittighet
76 % av norske kvinner vil fikse på utseendet
Derfor er det sexy å være stolt av kroppen sin
