Matthew Williamson
Se H&Ms eksklusive kolleksjon
Matthew Williamson er elsket i Hollywood, nå lager han to kolleksjoner for H&M.
Den britiske designeren Matthew Williamson er neste mann ut til å være gjestedesigner for kleskjeden Hennes & Mauritz.
Han er en favoritt blant kjendisene i Hollywood, og alle fra Lindsay Lohan og Mischa Barton til Heidi Klum og Eva Longoria er store fans av designeren, i tillegg til at flere motejournalister trykker ham til sine bryst.
Se intervju med designeren og hans tilhengere i videoen over.
Eksklusiv kolleksjon
Matthew har laget to kolleksjoner for H&M, hvorav den første kun vil bli solgt i 200 eksklusivt utvalgte H&M-butikker verden over. Her i Norge vil klærne være til salgs i 13 butikker fra torsdag 23. april.
- Den første kolleksjonen jeg laget for H&M legemliggjør forhåpentligvis følelsen av en eklektisk miks av fantastiske nøkkelplagg for enhver garderobe, sier designeren selv.
Matthew er kjent for å lage klær med mye tekstur, mønster og farger, og dette kommer også til å prege hans første kolleksjon for H&M.
Les også: Matthew Williamson synes det er spennende å samarbeide med H&M
Inspirert av seg selv
- Hovedinspirasjonen min for kolleksjonen var å se tilbake på de siste 11 årens arbeid for min hovedlinje, og å virkelig se på de plaggene som jeg følte var ikoniske, spesielle og uforglemmelige på en eller annen måte. Så jeg brukte styrken som jeg tror jeg er blitt kjent for som en designer, forteller Matthew.
Han synes selv at kolleksjonen er blitt ikonisk og typisk for ham, og at den er oppløftende med et hint av avslappet bohemstil.
Kolleksjonen består av kjoler, skjørt, topper, kardigans, jakker, og accessoirer i kjent Matthew Williamson stil med sterke farger som fuksia, blått, grønt og turkis.
- Den ganske androgyne, elektriske blå dressen er en av mine favoritter. Jeg liker den fordi den representerer Matthew Williamson i utvikling.
Debuterer som herredesigner
I begynnelsen av mai kommer andre del av samarbeidet, og denne gangen debuterer han med herreklær. Sommerkolleksjonen hans, som da består av klær for både kvinner og menn, vil være i salg i alle H&Ms butikker verden over.
H&M holder kortene tett til brystet, så bilder av den andre kolleksjonen er ennå ikke publisert. Men det er blitt avslørt at designerne selv skal fronte sine egne herreklær i reklamekampanjen for kolleksjonen sin, både på print og TV. Dette er første gang Matthew debuterer som modell.
Se bilder av hele den første kolleksjonen i bildegalleriet til høyre.
Les også:
Les mer og se bilder: H&M inntar interiørmarkedet
Denne saken ble første gang publisert 26/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.