Fashion Against AIDS
Festivalmote med mening
Vær moteriktig samtidig som du støtter en god sak i sommer.
Sommer er for mange synonymt med festival, og festivalsesongen er for like mange årets største høydepunkt.
Flere og flere av festivalgjengerne er også de siste årene blitt veldig opptatt av å kle seg trendy og riktig - en festival er nemlig et av de store se-og-bli-sett stedene om sommeren.
Og akkurat dette vet kleskjeden Hennes & Mauritz å spille på.
Les også:
Sesongens heteste skjønnhetstrender
Kjendisdøtre fronter kolleksjonen
De lanserer nemlig en egen festivalkolleksjon i sine butikker torsdag 20. mai.
Det er de to modellene og kjendisdøtrene Elizabeth Jagger og Lou Dillon som fronter kampanjen.
Førstnevnte er datter av Jerry Hall og Mick Jagger, mens sistnevnte er datter av Jane Birkin og Jacques Doillon.
Kolleksjonen består av klær og tilbehør som passer perfekt til festival denne sommeren - rocka, bohemske, etniske med et innslag av glamour.
Og ikke nok med det, kjøper du disse klærne er du med på å støtte ungdomsprosjekter som jobber med å øke oppmerksomheten rundt HIV/AIDS.
Fashion Against AIDS
Festivalkolleksjonen er en del av årets Fashion Against AIDS-kampanje, som H&M lanserer for tredje år på rad.
Hele 25 prosent av salgsinntektene går til prosjekter som fremmer budskapet om sikker sex.
- Det er veldig viktig at folk blir oppmerksomme på problemet med AIDS og HIV. Vi vil
bidra til kampen mot sykdommen ved å donere en andel av salgsinntektene fra denne
kolleksjonen, sier Ann-Sofie Johanssen, designsjef i H&M.
Kolleksjonene består av klær og tilbehør til både ham og henne, i tillegg til blant annet telt og soveposer.
Klærne vil bli solgt på H&M sin Divided-avdeling.
Når ut til mange millioner
Hittil har H&M klart å samle inn hele 30 millioner svenske kroner.
Pengene er blitt fordelt mellom organisasjonene og prosjektene NGO, YouthAids, MTV Staying Alive Foundation, FNs befolkningsfond (UNFPA) og Designers Against AIDS.
- Fashion Against AIDS har åpnet mange dører for DAA, og vi er svært takknemlige for dette. Det er svært viktig at vi hele tiden informerer ungdommer i hele verden om betydningen av sikker sex, sier Ninette Murk, grunnlegger av Designers Against AIDS.
Hun mener kampanjen er en bra måte å nå ut til millioner av ungdommer på.
Flott tiltak
- Umiddelbart så synes jeg det her høres ut som et bra tiltak. Ulike organisasjoner jobber jo på forskjellige nivå og med forskjellige virkemiddel for å oppnå fokus rundt HIV og AIDS, sier Christine Wima Lager, sekretariatsleder i Røde Kors Ungdom.
Hun synes det er en flott måte å mobilisere folk på, men understreker at det ikke hjelper å bare handle klær.
- Man bør også gjøre noe med denne problematikken også i sitt eget liv og i sitt eget lokalsamfunn, understreker hun.
Nordmenn ligger på statistikktopp når det gjelder å ikke bruke kondom, og vi bør alle være klar over at det ikke bare er i u-land at HIV og AIDS er et problem.
- Det er også et problem her hjemme og i våre naboland, og dette bør folk være klar over, sier Wima Lager.
Se et utvalg fra kolleksjonen under.
Les også:
Slik unngår du rot på soverommet
Denne saken ble første gang publisert 12/05 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.