Jenter i hijab:

Fanger & fashionistas

Imaam Ali (22) har 150 hijaber og ser på dem som fashion. «Aisha» (26) mener plagget er et fengsel. – Hijab blir brukt til å kontrollere jenter, sier hun.

HIJAB: Fengsel eller fashion?
HIJAB: Fengsel eller fashion? Foto: Foto: Scanpix
Sist oppdatert
FRI: Imaam Ali har selv valgt å bruke hijab, og har 150 av dem!
FRI: Imaam Ali har selv valgt å bruke hijab, og har 150 av dem! Foto: Foto: Privat

Hva er hijab?

Det arabiske ordet hijab betyr «å skjule» eller «å dekke til». Hijab er plagget muslimske kvinner bruker for å dekke til håret. Hijab brukes også som et samlebegrep på mange ulike måter å dekke seg til - fra en heldekkende burka til et lite sjal som dekker bare deler av håret.

Kilde: Store norske leksikon og Wikipedia

- Andre kvinner har veske- eller skodilla, jeg har sjaldilla. Jeg liker å ha sjal som matcher antrekket, sier Imaam Ali.

Hun vokste opp i Oslo, men er nå bosatt i Ohio i USA, der hun er blitt kjent som bloggeren Babousa. I bloggen The Hijablog viser hun fram trendy og fargerike hijaber.

- Jeg startet hijabbloggen fordi jeg føler jeg har knekt koden for moderne, vestlig hijabbekledning. Jeg vil inspirere jenter som leker med tanken på å gå med hijab, eller som allerede bruker det. Ikke alt jeg poster på siden kan kalles hijab, men man kan hente mange ideer, forklarer hun.

«Aisha» (26) har et helt annet forhold til hodeplagget.

- Hijab blir brukt for å kontrollere jenter og kvinner. Det er misbruk av et religiøst symbol, mener hun.

Aisha kom fra et muslimsk land til Norge da hun var 13. To år senere skulle hun giftes bort. Da rømte hun. I dag bor hun på skjult adresse.

- Familien min var ikke særlig religiøse i hjemlandet vårt, men da vi kom til Norge, ble det annerledes. Så fort jeg kom hit måtte jeg bruke hijab. Jeg ble tvunget til det.

Aisha har fulgt debatten som har rast de siste månedene. Og er frustrert over at kvinner som henne ikke er blitt hørt. Fordi hun ikke tør snakke direkte med pressen, får vi bare snakke med henne gjennom Gerd Fleischer, leder for Selvhjelp for innvandrere og flyktninger.

- Det er kun ressurssterke og velutdannede kvinner som har fått synspunktene sine fram i media, mener Fleischer.

- Hvorfor har ikke jentene som forbinder hijab med tvang uttalt seg?

- De er en stor gruppe som har vært fullstendig fraværende i debatten. De er forbannet, og jeg har jobbet mye med å få dem til å stille opp, men de tør ikke. De er redde for å bli angrepet på gata og bli stemplet som hore, sier Fleischer.

Aisha er en av dem som ikke har turt, i frykt for å bli gjenkjent.

- Det er fælt at det ikke kommer fram hvor mange som blir tvunget til å bære hijab, sier hun.

Strengere med hijab

HIJABMOTE: Leila Hafzi viser hijablognende design på catwalken.
HIJABMOTE: Leila Hafzi viser hijablognende design på catwalken. Foto: Foto: Scanpix

Bloggeren Imaam begynte å gå med hijab på eget initiativ da hun var 19. På den tiden bodde hun i Kairo, og religionen ble en viktigere del av hverdagen hennes.

- Jeg hadde sterke, frie og fargerike venninner og kollegaer som hadde valgt selv å bruke hijab. Noen av dem hadde valgt det imot familiens vilje. Jeg ble også interessert i å kle meg mer tekkelig, og en dag ble jeg bare oppsatt på å bruke hijab, forteller Imaam.

Rett etter jobb den dagen dro hun for å kjøpe sjal og lange topper.

- Neste dag var jeg mohagaba, en kvinne som bruker hijab. Jeg følte meg litt rar, men var veldig tilfreds med min beslutning.

Til tross for at Imaam har en hijab til ethvert antrekk, mener hun at den først og fremst er et religiøst plagg.

- Man blir ikke en bedre muslim av å gå med hijab, men jeg føler jeg kommer «nærmere» min religion. Når jeg bærer den, blir jeg strengere med meg selv. Den er en viktig del av min identitet.

Men Imaam ser ikke noe galt i at hijaben blir trendy.

- Hijab er blitt mote for moderne, unge kvinner, både i vesten og resten av verden. Det handler om å matche sin tro og identitet, samtidig som man er representabel og leker med klær og farger.

Det er også i tråd med religionen, mener hun.

- Det er ingen restriksjoner på fargebruk, selv om noen vil ha deg til å tro det. På Profetens tid, som i dag, brukte kvinner fargerike klær, sier hun.

Les også: Designeren Leila Hafzi lar seg inspirere av burkaen

Blir kalt hore

OPPHETET DEBATT: Den internasjonale kvinnedagen ble markert under et arrangement på Youngstorget i Oslo. En hijab ble brent som en symbolmarkering.
OPPHETET DEBATT: Den internasjonale kvinnedagen ble markert under et arrangement på Youngstorget i Oslo. En hijab ble brent som en symbolmarkering. Foto: Foto: Scanpix

Aisha provoseres av jenter som sier de bærer hijab med stolthet, og at det er noe samfunnet bør legge til rette for.

Hijabdebatten

I februar ga regjeringen grønt lys for at hijab skulle kunne brukes som en del av politiuniformen - så trakk de forslaget etter internt rot i regjeringen. Debatten utviklet seg fra en saklig diskusjon rundt vedtaket, til å handle om regjeringens uenigheter og ikke minst hijaben i seg selv.

- Valget er ikke frivillig for mange jenter og kvinner. Jeg har blitt kalt hore for ikke å bruke hijab, og når jeg ser små jenter i barnehagen som bærer hijab, kaller jeg ikke det et frivillig valg.

Aisha sier mange bruker hijaben som skalkeskjul.

- I islam er det viktig å be, men har du hijab på deg er det ikke så nøye. Jenter med hijab kan tillate seg å gjøre mye galt, og de er likevel respektable, mener hun.

Likevel viser hun forståelse for jenter som bruker hijab.

- Hijab er et religiøst plagg, og jeg respekterer dem som vil bære den. Personlig har jeg dårlig erfaring med hijab. Jeg følte jeg ble tvunget til å ha den på og tok den av så fort jeg fikk muligheten.

Det skjedde da hun som 15-åring rømte og kom under barnevernets beskyttelse.

- Jeg vil aldri ta den på meg igjen!

Hijab er frihet

Da Imaam flyttet tilbake til Norge og søkte jobb, fikk hun negative reaksjoner på at hun bar hijab.

PROTEST: Muslimske kvinner demonstrerte i Frankrike i 2004, da regjeringen vedtok et forbud mot hijab i den offentlige skolen.
PROTEST: Muslimske kvinner demonstrerte i Frankrike i 2004, da regjeringen vedtok et forbud mot hijab i den offentlige skolen. Foto: Foto: Scanpix

- Har du den tingen der på hodet hele tiden? spurte en daglig leder i en skobutikk som søkte ekstrahjelp.

I en periode tok Imaam av seg hijaben hver gang hun kom til jobb, og tok den på igjen da hun dro.

- Det er en svært nedverdigende følelse å måtte være utro mot seg selv på den måten, sier hun.

Når andre kvinner sier at det føles undertrykkende å ha på hijab, slår hun tilbake. For Imaam opplever det vel så nedverdigende å bli tvunget til å ta den av.

- Det er forferdelig med land som tvinger kvinner til å gå med hijab. Men det er også en frihetsberøvelse å nekte kvinner retten til å velge selv. For folk som velger hijab, innebærer det en frihet og en rettighet.

Imaam har sympati for kvinner som blir tvunget inn i hijaben.

- Det er trist at menn som kaller seg muslimer kan presse kvinner til å gjøre noe mot deres vilje. Religion ligger i hjertet, ikke i hva man gjør utad eller hvordan man kler seg, sier Imaam.

Hun tror majoriteten av kvinner som bærer hijab gjør det av eget ønske, og ser ikke noe galt i at hijaben blir en naturlig del av motebildet.

- Hijab er noe du bruker fordi du tror på ideen bak den, men det skader ikke at den ser bra ut!

Denne saken ble første gang publisert 03/06 2009, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også