DET NYE OPPLAGSTALL

Det Nye øker mest blant motebladene

- Vi har blitt råere, mer ufiltrerte, og vi har viet større plass til sakene våre, sier redaktør Karine Thyness.

DET NYE ØKER: Redaktør i Det Nye og Det Nye ShapeUp Karine Thyness er strålende fornøyd over opplagsveksten til Det Nye.
DET NYE ØKER: Redaktør i Det Nye og Det Nye ShapeUp Karine Thyness er strålende fornøyd over opplagsveksten til Det Nye. Foto: Foto: Privat/Det Nye
Sist oppdatert

Klokken 09.00 tirsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) frem ferske leser- og opplagstall for landets aviser og mediehus.

Tallene viser en sterk fremgang for Egmont-eide Det Nye, som kan skilte med en opplagsvekst på hele 8,4 prosent.

Det Nye øker

Totalt har lesere kjøpt 479.808 utgaver av Det Nye i 2014. Det Nye er dermed det klart mest leste motemagasinet i Norge, og er det magasinet som øker mest i opplag blant de kvinnelige motebladene. 

- I 2014 har vi jobbet mye med innholdet vårt. Vi har blitt råere, mer ufiltrerte, og vi har viet større plass til sakene våre. Redaksjonen består av sterke, kule damer som i tillegg til den faglige kompetansen byr på seg selv. I 2014 har journalistene våre skrevet mange saker som det kostet dem mye å lage, og det ga leseropplevelser som gjorde inntrykk, sier redaktør Karine Thyness.

Thyness tror også Det Nyes tilgjengelige mote- og skjønnhetsprofil er en suksessfaktor.

- De færreste unge kvinner har lyst eller mulighet til å bruke titusener på en kjole. Våre stylister finner frem til de aller beste kjøpene, til fornuftige priser. Leserne våre elsker mote og makeup, men de er pengesmarte og vil ikke betale unødvendig mye for klærne de går med.

Satser digitalt

Det Nye spisser også albuene digitalt og girer opp satsningen på plattformen detnye.no. Thyness ønsker den digitale utviklingen hjertelig velkommen.

- Det vi driver med er jo først og fremst å lage innhold, og leserne finner stoffet vårt på print, iPad og på detnye.no. Vi kommuniserer kontinuerlig med leserne våre på Facebook, Snapchat og Instagram. Alle de digitale flatene gir oss mulighet til å komme enda tettere på målgruppa vår, vi bygger en sterkere relasjon og lærer masse om hva de vil ha, sier hun.

I 2014 solgte Egmont Publishing over 30 millioner magasiner og blader. De nye leser- og opplagstallenetallene viser at hele 35 prosent av befolkningen leser minst ett magasin daglig. 9 av Egmont Publishings magasiner har fremgang på opplagstall, 18 på lesertall.

- Det betyr at vi ser en helt annen trend for våre blader og magasiner enn for avis, sier administrerende direktør i Egmont Publishing Espen Asheim.

Følg Det Nye på Instagram og Facebook

Få 10 utgaver av Det Nye og veske til 299 (+ porto)

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2015, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også