Toastmaster:

Slik lykkes du som toastmaster

Dropp alkoholen og forbered deg godt, er ekspertens tips.

TOASTMASTER: Skal du være toastmaster i bryllup? Ha god oversikt over kjøreplanen, ikke bli for morsom og hold deg unna alkoholen, er ekspertenes tips.
TOASTMASTER: Skal du være toastmaster i bryllup? Ha god oversikt over kjøreplanen, ikke bli for morsom og hold deg unna alkoholen, er ekspertenes tips. Foto: Getty Images.
Først publisert Sist oppdatert

Toastmaster-rollen kan være krevende. Brudeparet har forventninger, gjestene har forventninger og ikke minst har du egne forventninger.

Så hvordan kan du best forberede deg?

Les også: Nina fant drømmemannen etter to ekteskap: – Det livslange ekteskapet er ikke for alle

Forberedelser er viktig

Komiker og tidligere programleder, Thomas Leikvoll, har skrevet boka Toastmaster.

Han mener forberedelser er det viktigste stikkordet for at rollen som toastmaster skal gå bra.

– Følg først opp alle gjestene med mail eller sms. Presenter deg selv og be gjestene melde i fra om de vil si noen ord. Deretter følger du opp disse ved å lære deg noe om hvem de er og hva de har tenkt å bidra med. Og ikke minst hvor lang tid de tenker å bruke. Det samme gjelder kjøkken og servering, sier Leikvoll.

Ikke en komiker

Det er viktig å huske at selv om du skal være toastmaster så er det ikke du som skal være i sentrum.

Nettstedet Skikkogbruk.no skriver at en toastmaster ikke behøver å være en vittighetenes mester, men at det kan være forventet at han eller hun kommer med morsomheter fra tid til annen.

Toastmasteren skal være en rød tråd i selskapet, ikke en rød klut, som det heter.

– Toastmasteren er først og fremst seremonimester og ikke en komiker, slik mange ser ut til å tro. At han eller hun evner å være morsom innimellom og bidrar til en lys og lett stemning er viktig, men ikke det viktigste, sier Leikvoll.

Les også(+): Først etter at Livs ektemann var død, ble hun klar over livsløgnen hans

  • Holde orden på kjøreplanen ved bordet
  • Informere om praktiske opplysninger
  • Avtale med personalet og "musikere" når talene skal holdes eller sanger synges
  • Introdusere taler og sanger og personen som skal holde den, eller har laget den
  • Lede eventuelle selskapsleker
  • Passe på at stemningen holdes oppe

Kilde: Taleguiden.no

Se mer

Skal ha kontroll

Toastmasteren skal ha kontroll over kjøreplanen; når rettene kommer, når talerne skal på og når det er røykepauser.

Det kan bli en lang dag og middag for toastmasteren, og da er det viktig å være fokusert.

– Den verste tabben man kan gå i er at toastmasteren mister konsentrasjonen underveis, at taletider og middag glir ut, og at ting tar langt mer tid enn forventet. Det setter en stor demper på en fest, mener Leikvoll.

Les også: Abid Raja måtte holde forholdet skjult

1. Velkomsttale. Etter gammel skikk holdes den av verten, brudens far, som ønsker gjestene velkommen til bords. Han skal introdusere toastmasteren, som fra nå av har ansvar for kjøreplanen.

2. Bruden fars tale og/eller brudens mors tale (hovedtalen).

3. Brudgommens tale. Brudgommen skal takke for bruden.

4. Brudens tale (hvis hun ønsker). Hun sier noen ord til og om sin kjære.

5. Brudens forlovers tale/eller sang.

6. Brudgommens forlovers tale/eller sang.

7. Brudgommens fars og/eller mors tale.

8. Ordet er fritt. Men toastmaster skal ha beskjed.

9. Takk for maten.

Kilde: Bryllupsweb.no

Se mer

Vær forsiktig med alkoholen

Han tror også mange toastmastere føler de skal stå for underholdningen. Det er feil.

– Begrens ditt bidrag til små morsomheter nå og da, og la andre ha hovedfokuset. Ikke la det være din skyld at ting glir ut. Og noe av det aller viktigste; vær uhyre forsiktig med alkohol til middagen. Den tabben er det mange som har gjort, sier han.

Som et siste tips til toastmasteren, har du forslag til en rød tråd?

– Alt fra sitater fra en genre eller forfatter, konsekvent bruke info fra Facebook, be alle talerne skriver et dårlig dikt om seg selv eller skriv en god standup for hver enkelt gjest. Husk alltid å ha noen ekstra introduksjoner i bakhånd for uanmeldte talere eller sangere. For de kommer, avslutter Leikvoll.