Svir av milliarder på kosmetikk
I fjor brukte hver enkelt nordmann 2500 kroner på kosmetikk- og hygieneprodukter.
Norge ligger på verdenstoppen for hvor mye penger man bruker på kosmetikk- og hygieneprodukter.
Ferske tall fra Kosmetikkleverandørenes forening (KLF) viser at vi i fjor brukte 8,2 milliarder kroner. Deler vi det på antall nordmenn mellom 15 og 70, finner vi at hver nordmann bruker rundt 2500 kroner i året på slike produkter.
Tallene inneholder alt fra makeup og hårspray til såpe og dyre ansiktskremer.
Rike nordmenn
I løpet av de ti siste årene har forbruket av disse produktene blitt fordoblet, ifølge tallene fra KLF.
- Det øker jevnt og trutt. Bransjen er dyktig på innovasjon og så lenge bransjen klarer å levere bedre produkter og tilfredsstille stadig mer kresne kunder, vil økningen bare fortsette, tror administrerende direktør Peder M. Madsen i Engelschiøn Marwell Hauge AS.
EMH er Norges største frittstående distributør og distribuerer kjente merkevarer som Chanel, Max Factor, Hugo Boss og Prada.
- Det er en sterk trend i tiden at folk ønsker å ta vare på seg selv. Vi er flinke til å pleie hud og hår, sier han. Jentene ikke overrasket
DetNye.no tok saken ut på gata og spurte tre jenter om hva de bruker på kosmetikk og hygieneprodukter i måneden.
- Jeg bruker en del penger på det selv. Kanskje rundt 400 i måneden. Men noen måneder blir det også ganske mye mer, om jeg går tom for mange produkter på en gang, eller når det er en ny sesong og jeg vil friske opp litt, sier Victoria Lund Krogeid.
Hun syntes det hørtes litt mye ut med 8,2 milliarder, selv om hun godt kan tenke seg at folk bruker mye mer enn det hun selv gjør.
Hege Marie Svendsen ble heller ikke så veldig overrasket over hvor mye vi bruker, selv om det klart var et høyt tall.
- Selv bruker jeg rundt 400 kroner i måneden. Jeg liker å kjøpe gode og dyre kremer, men så er det jo måneder hvor jeg ikke bruker så mye heller, sier hun. Burde vi hjelpe mer?
Det er mange diskusjoner på om det er riktig å bruke så mye penger på kosmetikk, klær og lignende, når folk sulter i andre verdensdeler. Det syntes Peder M. Madsen blir å blande kortene.
- Folk bruker en veldig liten del av inntekten sin på kosmetikk, og vi dekker et behov som er viktig for folk. Både Norge som nasjon og hver enkelt person kan hjelpe u-land samtidig som de bruker penger på velvære, sier Madsen.
Han mener det er viktig at man husker hvor mye kosmetikk og velvære hjelper på selvbildet.
- Det er mange som mener at vi skaper behov, men jeg føler vi primært dekker et grunnleggende ønske om velvære og god selvfølelse, sier Madsen.