Falsk maskarareklame
At du får 60 ganger så lange vipper av L’Oréals nye maskara er sannsynligvis rent oppspinn.
Den franske kosmetikkprodusenten L'Oréal er på dypt vann etter at det ble oppdaget at de bruker falske vipper i kampen om kundene. Dette melder Advertising Standards Authority (ASA), det britiske kontrollorganet for reklamemarkedet.
Falsk reklamestunt
L'Oréals nyeste maskarareklame viser skuespiller Penelope Cruz (33) avbildet med lange og nydelige øyevipper. Ifølge reklamen har hun brukt maskaraen Telescopic, en maskara som gir deg "60 prosent lengre vipper".
Det viser seg nå at Penelope ikke har påført L'Oréals maskara, men derimot nyter godt av falske øyevipper.
Tar ikke kritikk
Albert Forsén, Marketing Manager for L'Oréal i Norge, ser ikke at reklamen for Telescopic maskara er villedende.
- Poenget med modellbildene er å illustrere hva produktet gjør, hvilket i dette tilfelle er å synlig forlenge øyevippene, uttaler han til Det Nye.
- Det ligger ikke i L'Oréals interesse å anvende kommunikasjon som kan være misvisende, legger han til.
Ifølge The Guardian har L'Oréal nå lovet å aldri mer anvende falske øyevipper i reklame for maskara.
Denne saken ble første gang publisert 26/07 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.