Dior feiret 60
Motehuset Dior slo skikkelig på stortromma da de markerte sitt 60-års jubileum i går kveld.
Da selveste Dior, motehuset over alle motehusene, feiret sin 60. couture-visning i går kveld, ble det ikke spart på noe. I solkongens berømte slott i Versailles, omringet av eksklusive gjester og verdens beste modeller, kunne sjefsdesigner John Galliano stolt presentere Diors siste haute couture-kolleksjon.
Overdådig Galliano-stil
Kolleksjonen var samtidig den tiende Galliano presenterte som Dior-designer. Klærne passet svært godt inn i omgivelsene med sin overdådige stil, typisk for John Galliano.
Galliano hadde åpenbart hentet inspirasjon fra mange steder under utarbeidelsen av haute couture-kolleksjonen. Et kjendistungt publikum fikk se at det hang igjen litt japanske takter fra forrige haute couture-kolleksjon, i tillegg til tydelige referanser til berømte kunstnere som Renoir, Picasso og Degas.
Den suksessrike designeren hyllet også sine spanske røtter ved å vise frem flere kjoler i flamencostil, i tillegg til at han hadde valgt en matadordrakt til seg selv da han dukket opp til slutt i det halvtimes lange showet. Kjendiser på rekke og rad
Når Dior ber inn til 60-årslag, vet kjendisene å dukke opp, både på catwalken og på første rad.
En rekke store modellnavn, som Gisele Bundchen, Naomi Campbell, Amber Valetta og Linda Evangelista, viste frem hva Dior hadde å by på.
Vilt applauderende på første rad satt blant andre Charlize Theron, Juliette Binoche, Monica Bellucci, Kate Hudson, Jessica Alba, Sophia Coppola, filmskaper Pedro Almodovar og Bond-piken Eva Green.
- Jeg elsker John Galliano. Han har Diors eleganse og kombinerer med en passe dose galskap, sa Green til Reuters etter motevisningen. Dyrt og best
Da Galliano i går viste frem sin nyeste kolleksjon til det begeistrede publikumet, minnet det lite om Diors første couture-visning 12. februar 1947. Den gang var det knapt en sjel som satt i salen og beundret de flotte kjolene, og bare 18 kjøpere.
Akkurat som Dior nå 60 år etter sannsynligvis er det mest berømte klesmerket i verden - og et av de dyreste - var også gårsdagens fest en dyr opplevelse.
Hele 23 millioner norske kroner ble svidd av for å sørge for at den ekstravagante motevisningen - ble akkurat like spektakulær som den burde.
Denne saken ble første gang publisert 03/07 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.