MDG vil bygge boliger langs Norges mest trafikkerte motorvei - og gjøre veien om til en bygate

Norges dyreste motorvei skal møte bråstopp.

Byrådet i Oslo ønsker å gjøre om motorveien E18 gjennom Oslo til en bygate og bygge hus tett inntil veien.
Publisert

En av de dyreste motorveiutbyggingene i Norge noen sinne er i ferd med å påbegynnes på E18 - den såkalte Vestkorridoren fra grensen av Oslo kommune og ut til Asker.

Over 40 milliarder skal trolig brukes på en forbedring av Norges mest trafikkerte vei - blant annet ved å legge veien under bakken for å utvikle bedre byområder over bakken.

Les også: Norges dyreste vei vil bli mye dyrere enn fryktet

Utvidelsen av E18 Vestkorridoren blir kanskje Norges dyreste veiprosjekt noen gang. Men ved bygrensen til Oslo vil byrådet ha bråstopp.

Oslo vil at motorvei skal møte bråstopp

Men nå viser det seg at byrådet i Oslo har planer om å sørge for at denne veien møter en bråstopp når den krysser grensen til Oslo rett ved Fornebu.

Byrådet har følgende innspill til en områderegulering i Bærum:

[...] planen bør justeres for å sikre nødvendig reduksjon i biltrafikken, for eksempel ved at Fornebukrysset markerer overgangen mellom motorvei og en by-tilpasset vei dimensjonert for maksimum 70 km/t.

I et skriftlig svar til Eirik Solberg, skriver byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen at en i praksis ønsker å gjøre det stikk motsatte på Oslo-siden av grensen enn det som er poenget med E18-utbyggingen i Bærum og Asker:

En bytilpasset vei innebærer at veien oppleves mer i retning av en gate. Det kan innebære at gaten innrammes av bebyggelse eller trerekker, at veianleggets samlete bredde begrenses, samt at feltbredder ikke inviterer til høyere hastigheter enn 70 km/t.

Hanna E. Marcussen, byutviklingsbyråd i Oslo

Byrådet ønsker altså å redusere bredden på E18 og bygge hus tett inntil Norges mest trafikkerte vei.

Hele denne strekningen ønsker byrådet i Oslo at skal gjøres om til bygate.

Vil at dette skal gjelde hele strekningen

Planen innebærer at rundt 5,5 kilometer av Norges aller mest trafikkerte og støyende motorveier, skal smales inn og omkranses av bebyggelse.

I planarbeidet for Fjordbyen Vest som omfatter områdene fra Frognerkilen til Lysaker, er det derfor som et mål at hele strekningen fra Lysaker til Festningstunnelen, skal bytilpasses og dimensjoneres for maksimum 70 km/t. Denne strekningen har i dag varierende utforming og fartsgrense. Anbefalt fart gjennom Bygdøylokket er 60 km/t, fartsgrensen i Festningstunnelen er 70 km/t, mens øvrige strekninger har fartsgrense på 80 km/t. I takt med at den tette byen utvides vestover,er det naturlig at systemskiftet mellom motorvei og bytilpasset vei også gjør det.

Hanna E. Marcussen, byutviklingsbyråd i Oslo

Les også: