Skikk og bruk på restaurant
Servitøren hater når du gjør dette
Det er spesielt én ting du ikke skal gjøre når du er på restaurant.
Nordmenn er ikke kjente for å være verdensmestere i skikk og bruk. Ett eksempel er det kjente begrepet «Norwegian arm», når vi strekker armen over maten til sidemannen for å ta saltbøssen, istedenfor å be om den.
- Det der gjør du faaan meg ikke på mitt sted
Peter Mejlhus (45) er restaurantsjef på Stock i Oslo og har betjent nordmenn i en årrekke. Han avdekker gjerne våre verste svin på skogen.
– Det er når gjesten hoier og plystrer høylytt og veiver med armene for å få servitørens oppmerksomhet. En gang jeg så en gjest rope høyt mot en av mine kvinnelige servitører, sugde jeg tak i armen hans og sa at «Det der gjør du faaan meg ikke på mitt sted». Han oppførte seg bra etterpå, sier Peter.
LES OGSÅ: Tips til lettvint tapas
Ikke skrik
Høy lyd går igjen på fy-fy-lista.
– Høylytte bergensere som fyller hele lokalet med lyd og i tillegg snakker så mye at jeg blir stående ved bordet og vente på at han skal bli ferdig, slik at jeg får betjent bordet – det er ikke bra. Og ektepar som krangler høylytt om private ting når de kunne hatt det hyggelig sammen ute – spar krangelen til dere kommer hjem.
Ikke en lekeplass
Andre ting?
– Gjester som lar ungene løpe fritt rundt, i den tro at de er på en lekeplass. Unger skal sitte ved bordet. Gjester som ikke kler seg ordentlig, menn i bar overkropp eller singlet, type nordmann på sydentur. Jeg viser dem bort, eller tilbyr dem å låne en skjorte.
Han ønsker ikke å skremme noen fra å spise ute.
– Vi er glade for at gjestene kommer til oss, og det er for eksempel lov til å be om salt og pepper. Det er bedre at vi salter for lite enn for mye. Men ikke be om ketchup, der går grensen, mener restaurantsjefen.
Må vise at de ser deg
Selv om vi som restaurantgjester ikke alltid får det helt til med folkeskikken vår, hender det også at servitørene ikke oppfører seg etter boka. Noen ganger har vi faktisk grunn til å være irriterte gjester, innrømmer restaurantsjef Peter Mejlhus.
– Punkt én for en kelner er å vise gjestene at de ser dem. Hvis du har sittet ved et bord i 20 minutter og sett servitøren stryke forbi deg flere ganger uten å verdige deg et blikk, har du grunn til å føle deg usynlig. Du behøver fremdeles ikke å hoie og skrike, men kan like gjerne reise deg og legge igjen pengene dine et annet sted. Du kan for eksempel gå til oss, for her blir du sett, sier Peter skøyeraktig.
LES OGSÅ: Peter er fra Ungarn. Denne Gulasjen har han lært å lage av sin mor
Ett blikk er nok
Det skal imidlertid ikke så mye til for å unngå fadesen.
– Jeg trenger bare å møte gjestens blikk. Ett blikk som sier at jeg ser deg og at det er mye å gjøre, men at jeg kommer og gir deg den beste service så raskt som mulig. Er stedet proppfullt, er det lett for gjesten å forstå at ting kan ta litt tid.
Denne saken ble første gang publisert 25/09 2019.