Vinmonopolet i krisetider
Vi har aldri drukket mer
Ifølge tall fra Vinmonopolet kjøper nordmenn stadig mer vin.
- Om vi sammenligner de fire siste månedene i fjor med tilsvarende periodet året før ser vi en økning på 3,6%, sier pressesjef i Vinmonopolet Jens Nordahl. Økningen i alkoholkonsum kommer i tider med økonomisk tilbakegang.
- Vi har ikke gått inn og sett på sammenhenger, men kan likevel gjøre noen kvalifiserte antakelser. Det viser seg at vi ser en trend over hele Europa at folk bruker mer tid hjemme og gjerne koser seg med vin. Det har muligens sammenheng med at man kutter ned på dyre ferier og kostbare restaurantbesøk.
- Finnes det andre forklaringer?
- Nja, om vi får lov til fortsette å gjette, så kan muligens mindre reiser - og dermed mindre tax free-salg - bidra til at man kjøper mer på Vinmonopolet. Men altså: dette er antakelser. For øvrig har vi i mange år sett en jevn økning i salget på Vinmonopolet, forklarer Nordahl.
Les også: Våre ukentlige vintips
Les også: Stor test av calvados
Dyrere vin
- Ellers ser det ikke ut til at finanskrisen får oss til å kjøpe billigere vin. Tvert imot. En tendens over flere år er at vi kjøper dyrere vin. Når det er sagt er stadig det aller største salget vin under 100 kroner. Bare 3,5% av vinen som selges koster mer enn 150 kroner.
Denne saken ble første gang publisert 24/02 2009, og sist oppdatert 30/04 2017.