Direktefly til New York
Vi har testet Dreamliner
Ekstra benplass, større vinduer, og høyteknologisk Android-skjerm ved hvert sete. Men har du glemt å forhåndsbestille mat, bør du ikke sette deg på flyet sulten.
Søndag 1. september var det duket for avgang for Norwegians første langdistansetur med Boeing 787 Dreamliner fra Oslo til New York. Vi ble med på turen for å se om flytypen svarte til forventningene.
Førsteinntrykket av Dreamliner
Flytypen ser stor ut fra utsiden, og den føles ikke mindre fra innsiden.
Dreamliner-flyene til Norwegian tar 291 passasjer, hvorav 32 er lokalisert helt foran i kabinen. Dette er selskapets svar på "business-class", og har fått navnet "premium økonomi". Her sitter det syv i bredden (2+3+2) og med benplass på 117 centimeter blir turen ekstra komfortabel.
I resten av flyet sitter passasjerene ni i bredden (3+3+3) med benplass på cirka 80 centimeter.
Noe av det første som utmerket seg i forhold til andre flytyper var støynivået, eller rettere sagt mangelen på det. Dette på grunn av spesielt utformede motorgondoler, som demper støyen fra motorene under flygning.
Underholdningssystemet om bord i Dreamliner
Det er operativsystemet Android som drifter underholdings- og nyttesystemet i Dreamliner-flyene. Her kan du se filmer, høre på musikk, se på kart over hvor flyet befinner seg, samt kjøpe mat og drikke.
Her er det absolutt en fordel å være oppmerksom på at hvis du ikke har forhåndsbestilt mat eller har med deg matpakke, vil du heller ikke få muligheten til å få deg en matbit på vel tre timer. Det åpnes nemlig ikke for mulighet til å bestille mat før et par timer etter at den forhåndsbestilte maten er delt ut.
Når det er sagt så fungerer dette systemet tilsynelatende veldig bra. Med den tradisjonelle "vogn-serveringen" kan det ofte drøye før du får muligheten til å handle det du ønsker, mens du på denne måten blir servert raskt etter bestilling. Betalingsmåten er også enkel og gjøres via en integrert betalingsterminal på undersiden av skjermen.
Store vinduer i Dreamliner
Det mange først legger merke til når de kommer inn i flyet er nok størrelsen på vinduene. De er ifølge informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen 65 prosent større enn på andre flytyper og utstyrt med en dimmerfunksjon som gjør at du kan regulere lyset i vinduene ved å trykke på en knapp. Dette er forsåvidt en greit funksjon, men du vil aldri få mulighet til å stenge dem helt, så dette kan nok for enkelte oppfatte som plagsomt.
Flere langdistanseruter med Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner-fly frakter passasjerer på Norwegians langdistanseruter fra Oslo til blant henholdsvis New York og Bangkok. På en pressekonferanse i Stockholm onsdag denne uken ble det klart at Norwegian også vil tilby direkteruter fra hovedstaden til Los Angeles, Oakland-San Francisco og Orlando.
Norwegian reklamerer med at i denne flytypen vil det være renere kabinluft, lavere trykkfall i kabinen og mindre støy.
- Dette vil bety mindre hodepine, svimmelhet og tretthet for passasjerene våre, påpeker Sandaker-Nielsen.
Dreamliner skal redusere jetlag
Boeing har reklamert med at flyet skal redusere følelsen av jetlag fordi det er utstyrt med et lyssystem som simulerer soloppgang og som er utviklet for å gjøre overgangen mellom tidssoner bedre.
- Det gjør at du er mer utvilt og opplever mye mindre jetlag, forklarer Sandaker-Nielsen.
Fordeler og ulemper med Dreamliner
Fordeler:
Setene er behagelige og brede
God benplass
Behagelig belysning
Store vinduer
Android-systemet fungerer bra, og det er absolutt en fordel at det finnes en integrert betalingsterminal på skjermen.
Kort flytid (cirka 20 min raskere enn hva andre flytyper bruker på denne strekningen).
Mindre støy fra motorene
Ulemper:
Siden det ikke er mulig å stenge helt for vinduene vil nok dette være plagsomt for noen.
Har du ikke forhåndsbestilt mat har du heller ikke mulighet til å kjøpe noe før cirka tre timer ut i flygningen.
- En annen faktor som skal være med å redusere jetlaget er høyere luftfuktighet i kabinen. Dette skal også gjøre at du føler deg mindre tørr i munnen.
Hva jetlagen angår er det vanskelig å si om denne ble merkbart redusert i forhold til langdistanseruter med andre flytyper. Å sitte på et fly i 7,5 timer vil du uansett alltid kunne kjenne på kroppen.
Les også:
Slik sikrer du deg høyere lønn
Slik lærer du å elske jobben du hater
Denne saken ble første gang publisert 05/09 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.