Taxi i London og Paris
Tips for å ta taxi i storbyer som London og Paris
Taxien stopper ikke, sjåføren kjører en annen rute, du har ikke kontanter. Hva gjør du? Dette bør du vite før du skal ta taxi i storbyer som London og Paris.
- Det kan være overveldende å være turist i denne byen, sier taxisjåfør Chris Martin.
Han har kjørt taxi i London i flere år, og forteller at han først og fremst har hyggelige og høflige turister i bilen sin.
- De fleste oppfører seg ordentlig, men jeg opplever også turister som helt tydelig ikke har satt seg inn i hva det vil si å ta taxi London. Da må jeg si klart ifra, sier han.
Klaging på trafikken er blant de tingene som Martin irriterer seg mest over.
- Jeg tror ikke alle turister er klar over at trafikken er som den er i London. Jeg synes det er rart når kundene blir irriterte fordi det tar lang tid. Det er bare sånn det er, sier Martin.
Lisa Renzi bor og jobber i Paris, og reiser jevnlig til London med jobb. Hun tar ofte taxi i jobbsammenheng, og har flere ganger opplevd trafikkø i taxi.
- Det verste du kan gjøre er å stille spørsmål ved taxisjåføren, for eksempel ved å insistere på en annen vei. I Paris blir dette sett på som veldig uhøflig, forteller hun.
Skaff deg en app
Renzi understreker også at det kan være vanskelig å skaffe seg taxi midt i Paris.
- Det er ikke som de fleste andre storbyer, hvor taxiene kan stoppe nesten hvorsomhelst, forteller hun.
Dette er blant annet på grunn av strengere trafikkregler, med flere nullstoppsoner. Som taxisjåfør har du heller ikke lov til å stoppe for kunder hvis du er nærmere enn femti meter fra et taxistopp.
- Jeg vil derfor anbefale alle turister å skaffe seg en taxiapp, i stedet for å prøve å praie en taxi på gata. Det sparer deg for masse tid og stres, sier Renzi, og legger til at de fleste appene har en funksjon hvor du kan sjekke taxisjåførens rute.
- Du kan raskt finne ut av om taxisjåføren tar en lengre rute enn nødvendig. Du har dermed mer kontroll over ruta, uten at du trenger å spørre eller forstyrre sjåføren unødvendig, sier hun.
Renzi bruker oftest Uber, fordi hun reiser så mye.
- Dette en en super app som kan brukes i alle de største byene i Europa. Det er bare å plotte inn hvor du er og hvor du skal, så kommer de og plukker deg opp. Dessuten er de litt mer fancy enn de andre taxiene, uten å være noe særlig dyrere, forteller hun.
Ta ut kontanter til taxi
I London er det enklere å skaffe seg taxi, så lenge du står på strategisk riktige plasser.
Ta taxi i...
London: Du får tak i taxi de fleste steder, men appen Hailo kan være til god hjelp. Gult lys betyr ledig. Du kan ikke ringe etter en sort taxi. Det er plass til fem stykker i en normal sort taxi. .
Paris: Vanskelig å få tak i taxi, mange nullsoner og taxisjåførene har ikke lov til å plukke deg opp hvis du er mindre enn 50 meter unna et taxistopp. Skaff deg heller en app. Gult lys betyr ledig.
Barcelona: Billigere enn mange andref storbyer. Sorte og gule biler, grønt lys betyr ledig. Du kan ringe etter taxi i Barcelona, hvis du ønsker det.
Berlin: Det finnes flere taxiselskap i Berlin, du kan både ringe dem og praie dem på gata. Gult lys betyr ledig. Trafikkø trekkes fra regningen.
Roma: Taxiene er hvite eller gule, med påskriften Comune Di Roma. Vanskelig å få tak i, best å ringe. Du må ofte betale for ekstra bagasje. Faste priser fra flyplassene inn til sentrum, sjekk dem før du avtaler med taxisjåføren.
Praha: Det er i utgangspunktet lett å få tak i taxi, og prisene er lave. Men det er lett å bli lurt, da det finnes en mengde uorganiserte taxier. Be gjerne hotellet bestille for deg. Sørg i alle fall for å sjekke pris på forhånd, så slipper du overraskelser.
- Du bør holde deg unna de store kryssene, men de fleste andre steder er helt ok, sier Martin.
Likevel kan det være nyttig å skaffe seg en app der også.
- Det har lenge vært private taxiapper her i byen, men nå kan du også bestille de tradisjonelle sorte taxiene via nettet. Appen Hailo er veldig kjekk for dem som ikke vil vente, sier han.
Uansett om du bestiller taxi gjennom en app, eller om du praier den på gaten, så er det lurt å huske på at ikke alle taxier tar kort.
- Flere og flere taxier i London har begynt å ta kort de siste årene, men det er fremdeles mange som bare tar kontanter, sier han, og legger til at det ikke bare er å ta ut kontanter i løpet av turen.
- Det er ikke bare problemfritt for oss å stoppe ved en minibank. Husk at også vi taxisjåfører må følge trafikkreglene. Noen steder er det forbudt å stoppe over lengre tid, og det er ikke alltid vi finner et smutthull, sier han.
Martin minner også om at noen taxier kan ta betalt i euro, i tilfelle man skulle ha dem på seg. - Ikke alle tar imot euro, men mange syns det er helt greit. Jeg har ofte tatt betalt for taxiturene mine i euro, sier han.
- Dette er mitt kontor
Noen ganger får Martin inntrykk av at turister vet for lite om arbeidssituasjonen til engelske taxisjåfører.
- For det første er vi selvstendig næringsdrivende, så alle eventuelle avslag på prisen, rammer oss direkte, sier han, og legger til at de sorte taxiene har en fast meterpris.
- Jeg kan verken sette opp eller ned denne faste prisen, takstameteret går av seg selv. Men jeg kan inngå en avtale med deg på forhånd, hvis du skal langt, for eksempel til flyplassen. Da stopper jeg bare takstameteret på veien, sier han.
Iblant har han kunder som glemmer alt av høflig etikette.
- Jeg lar mye fare, men liker ikke når de slenger føttene i setet og søler mat overalt. Da pleier jeg å spørre om de tror jeg ville slengt føttene på bordet på kontoret deres. Dette er mitt kontor, det må de respektere, sier han.
For Martin kan taxiyrket noen ganger bli ensomt, så han trives aller best når kundene er nysgjerrig og pratsomme. - Jeg syns det er høflig av turister å stille spørsmål, og liker godt når de slår an en prat. Jeg forteller gjerne om byen min, sier han.
Hold deg unna pirattaxi
De siste årene har det dukket opp mange uregistrerte privattaxi-tilbud over hele Europa, og både Renzi og Martin fraråder deg å praie en taxi som ikke er registrert.
- I Paris bør du aldri ta en taxi som ikke har lys på taket, utenom Uber og andre registrerte taxiselskap. Det er som å sette seg inn i en fremmed bil, undestreker hun.
Mange londonere velger å bruke piratsjåfører, men dette er langt fra trygt, mener Martin. - Det er både ulovlig og potensielt farlig, sier han og legger til at privatsjåfører sjeldent har den samme kunnskapen som vanlige taxisjåfører.
- Jeg kjenner til tusenvis av gater i London utenat og bruker sjelden GPS. Det tok meg flere år å bli taxisjåfør, og det er det en grunn til, sier han.
Privatsjåførene oppholder seg gjerne på store, offentlige plasser, som for eksempel ved utgangen av flyplassen.
- Hvis det kommer noen mot deg og spør om du vil ha taxi, så bør du si nei. En god huskeregel er at taxisjåfører fra de sorte taxiene aldri går ut av bilen for å skaffe kunder, sier han, og forteller at han lite til overs for ulovlig taxivirksomhet.
- I England er det faktisk bare de sorte taxiene som har lov til å kalle seg taxi. Visste du det? Det sier sitt, avslutter han.
Les også:
Slik reiser du kollektivt i London
Denne saken ble første gang publisert 23/04 2014, og sist oppdatert 01/05 2017.