Flysikkerhet

De aller fleste overlever flystyrt

Og slik kan du selv påvirke sjansene for å overleve.

Bare en person omkom i denne flyulykken med Aloha Airlines på vei til Honolulu i 1988.
Bare en person omkom i denne flyulykken med Aloha Airlines på vei til Honolulu i 1988. Foto: FOTO: AP Photo/Robert Nichols
Sist oppdatert
Passasjerene måtte evakuere via sklie når dette flyet havnet utenfor rullebanen i 2008.
Passasjerene måtte evakuere via sklie når dette flyet havnet utenfor rullebanen i 2008. Foto: KEITH HAMMETT/AP
NØDUTGANG: Det viktigste du kan gjøre er å finne ut hvor nødutgangen er og planlegge hvordan du skal komme deg dit om noe skjer.
NØDUTGANG: Det viktigste du kan gjøre er å finne ut hvor nødutgangen er og planlegge hvordan du skal komme deg dit om noe skjer.

Mange er redde for å fly, men hvor risikabelt er det egentlig å sette seg i et flysete? US National Transportation Safety Board regnet i 2001 ut sjansen for å overleve en flystyrt.

De gransket 568 alvorlige ulykker og flykrasj.

Resultatet var at 96 prosent, eller 53.000 av passasjerene involvert overlevde. Perioden var over de siste 18 årene.

Selv i de aller mest alvorlige ulykkene var overlevelsesraten 56 prosent. De aller fleste ulykkene ble også karakterisert som overlevbare, altså at flyet ikke eksploderte i lufta eller noe annet som gjorde det umulig å overleve.

I disse tilfellene var det hele 77 prosents sjanse for å overleve. To tusen personer kom seg helskinnet fra slike ulykker i forskernes tallmateriale. Femten prosent døde i sammenstøtet og sju prosent døde av brann.

Får ikke panikk

Journalisten Amanda Ripley har skrevet boka Når katastrofen rammer: hvem overlever - og hvorfor?, som er oversatt til norsk. Hun avliver myten om at folk får panikk når katastrofer inntreffer.

Derimot oppførte folk seg anstendig og rasjonelt. Vold og panikk er sjelden. Det mener Ripley skyldes overlevelsesinstinktet. Det er i vår interesse å samarbeide med andre for å overleve.

Velg et tryggere sete

Du kan selv gjøre mye for å påvirke dine odds i en flystyrt. En enkel ting er å velge det tryggeste setet. Når flyet har styret, gjelder det å komme seg ut så fort som mulig før flyet tar fyr. Seter ved midtgangen er dermed sikrere enn seter ved vinduet. De som sitter ved nødutgangen, er naturlig nok de som kommer seg først ut.

Samtidig viser annen forskning at det er tryggere å sitte langt bak enn langt foran i flyet. Muligens logisk at de foran får seg en hardere trøkk.

Passasjerer i halepartiet på flyet har rundt 40 prosent økt sjanse for å overleve en flystyrt sammenliknet med folk på de første få radene, skrev Popular Mechanics i en mye referert studie av flyulykker der noen overlevde og andre ikke.

Overlevelsesraten bakerst i kabinen var på 69 prosent i disse ulykkene. Foran var det på 49 prosent.

Dr. Todd Curtis er sjef for Airsafe.com sier til CNN at også flytypen er viktig. Breie fly som Boeing 747 og 777 eller Airbus A310 og A330 har en tendens til å gi flere overlevende enn smalere flytuper. Curtis sammenlikner dette med suv'er. Større maskiner gir større deformeringssoner.

Finn ut hvor nødutgangen er

Men de fleste sikkerhetsekspertene er enig i at den aller viktigste tingen er å finne ut hvor nødutgangen er, og komme seg ut av flyet fortest mulig før en eventuell brann starter.

Det viktigste du selv kan gjøre er med andre ord å følge med på sikkerhetsdemonstrasjonen.

Men selv er Curtis ganske lite bekymret.

- Jeg setter meg gjerne foran og prøver å få et vindussete. Fly er så utrolig trygge, at oddsene uansett er mikrosopiske for at noe skal skje, sier han til CNN.

Les også:

Slik sikrer du barn i bilen

Så sikre er de mest populære bilene

Slik overlever du et snøskred

Videoen nedenfor viser hvordan du åpner nødutgangen på en Boeing 737.

</p> </div>

Denne saken ble første gang publisert 19/03 2010, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også