Gateselgere og telefonselgere
Slik sier du nei til selgere
- Enkelte kan si sykt slemme ting.
Det kan bli en dyr tur gjennom byen hvis du er et ja-menneske.
- I dag er det mange sjarmerende selgere som vil huke tak i deg med store smil og kontrakt under armen.
Det sier Ann Hege Skogly, fungerende kommunikasjonssjef for Forbrukerrådet til Kvinneguiden.
- Da er du ikke forberedt på å handle, sier Skogly.
- Og du har ikke gjort undersøkelser på forhånd, som du kanskje gjør når du går for å kjøpe en ny støvsuger, sier Skogly.
Forbrukerrådet råder deg å ha is i magen når du blir møtt av gateselgere, spesielt når det gjelder salg av strøm.
- Mange strømleverandører forsøker å kapre nye kunder på gatehjørnet, og vi anbefaler at du rett og slett høflig takker nei til dem, sier Skogly.
Vanskelig å slippe unna
Det er mange grunner til at denne type markedsføringen med gatesalg fungerer.
- Gatesalg kommer overraskende på folk som er ute for å gjøre andre ting enn å kjøpe krill eller støtte Amnesty.
Det sier Gry Nergård, forbrukerombud i Forbrukerombudet til Kvinneguiden.
- Det kan være vanskelig å si på et offentlig sted at du ikke ønsker å støtte en god sak, sier Nergård.
Og da kan det hende at du sier ja for å komme deg videre.
- Uansett får du inntrykk av at produktet som selges er gratis, men neste uke får du en pakke med et års forbruk vedlagt giro for hele greia, sier Nergård.
Derfor er det viktig å sette seg inn i betingelsene.
- Si nei
Gry Nergård, forbrukerombud i Forbrukerombudet har fem råd å komme med for å unngå innpåslitne selgere:
- Huske før du går ut at det er gateselgere der ute.
- Takke høflig nei.
- Takke høflig, men bestemt nei når de likevel står i veien for deg.
- Takke litt mindre høflig og litt mer bestemt nei dersom de ennå ikke lar deg gå.
- Har du sagt ja til produktet, husk at du har angrerett. Du skal ha fått med angrerettskjema.
Angrerett
Har du allerede sagt ja til en slik avtale, så har du anledning til å angre deg.
- Siden gatesalg kommer overrumplende på deg som forbruker, kan du i 14 dager etterpå angre deg uten å oppgi noen grunn, sier Skogly.
Gyldig grunn for å angre?
Du behøver ikke å oppgi noen grunn for å angre kjøpet. Men det er viktig at du gir tydelig beskjed til selger om at du vil benytte deg av angreretten. Du bør gjøre dette skriftlig, og beholde kopi.
Kilde: Forbrukerrådet.
Pågående selgere kan gjøre at du inngår en avtale du egentlig ikke ønsket.
- Loven sørger derfor for at du da kan returnere varen og få pengene dine tilbake eller angre på avtale om en tjeneste, sier Skogly.
Angreretten gjelder i Norge og i EU/EØS-land.
- En avtale gjort når selger ringer deg uansett ikke er gyldig før du har godtatt den skriftlig.
- Når selger er en frivillig organisasjon, eller det dreier seg om avisabonnement, trengs allikevel ikke den skriftlige aksepten.
- Angreretten gjelder også hvis du kjøper av selger et annet sted enn han har fast utsalg, og prisen er over 300 kroner. Eksempler på det er dørsalg, postordre, messe, gatesalg og home-party.
- Enkeltbestillinger av varer gjennom medlemskap, som for eksempel bokklubb, gir også angrerett. Ved auksjoner av nye varer på nett, vil også angreretten gjelde.
Tjenester som kan gi angrerett
- Levering av strøm
- Skole- og undervisningstjenester.
- Levering av fjernsynssignaler.
- Kjøp av finansielle tjenester via fjernsalg.
- Det kan avtales at leveranse av tjenesten påbegynnes før angrefristens utløp. Da er vilkårene de samme som for spesialtilpassede varer, sier Skogly.
Pass på dette
Forbrukerrådets nettsider kan du lese alt om angrerett.
Under er noen eksempler på når du kan angre etter et kjøp:
- Angreretten gelder bare når du kjøper som privatperson.
- Du må ha kjøpt av en næringsdrivende.
- Du har lov til å prøve varen forsiktig, men den må ikke være tatt i bruk eller blitt skadet.
- Dersom lyd- og billedprodukter er forseglet, mister du angreretten dersom du bryter forseglingen. Dette skal være merket på forseglingen.
- Du må si i fra innen 14 dager etter at du har fått varen, men i noen tilfeller kan angrefristen forlenges til tre måneder, og i enkelte tilfeller et helt år.
Selgerens perspektiv
- Alle som driver med salg vet at noen kunder tjener man penger på, mens andre er mer arbeid enn fortjeneste.
Det sier Nils Rue Halling, daglig leder ved Crewpartner AS til Kvinneguiden.
- Selgere og salgsledere opplever at enkelte kunder krever mer enn de føler det er lønnsomt å gi, sier Rue Halling.
Salg og ytelse henger tett sammen.
- Alle selgere vet at for å få salg må man stå på litt ekstra og vise seg fra sin beste side, sier Rue Halling.
Konkurranse blant selgerne
Noen forbrukere blir mer og mer fokusert på pris, og konkurransen mellom selgere blir større og større.
Resultatet blir i mange tilfeller at fortjenesten blir borte.
Angreretten gjelder ikke
- Hvis du kjøper i butikk, på selgers kontor eller verksted.
- Hvis du handler på auksjon. Unntaket er når du får tilslag på ny vare via nettauksjon.
- Ved kjøp av, eller avtale om oppføring av fast eiendom.
- Ved avtaler om timeshare.
- Når selger oppsøker deg fordi du har bedt om det.
- For tjenester som kinoforestilling eller flyreise, som leveres på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom.
- Spill og lotteri.
- For varer som raskt blir dårlig, som ferske matvarer.
- For varer som er umulig å levere tilbake. For eksempel fyringsolje, eller jord spredt utover hagen.
- Salg fra automat.
- Om du har brutt en forsegling på en CD eller DVD. Det må stå på forseglingen at den ikke kan være brutt ved retur.
- Om du vil angre på en bokserie, og angrefristen fra du fikk første bind er utløpt.
- Hvis du kjøper varer på nettsteder som formidler salg for andre, for eksempel på finn.no.
- Ved kjøp av reiser på nett.
Kilde: Forbrukerrådet.
- Det er viktig at vi som selgere også har fokus på tidsbruk kontra lønnsomhet, sier Rue Halling.
Kjøp og salg bør være gjensidig fordel for begge parter.
- Noen kunder har kun fokus på pris, og handler der det er billigst til enhver tid, sier Rue Halling.
I slike tilfeller kan selgeren velge å gi seg.
Når selgeren sier nei til deg
- Enkelte ganger kan også selgeren si nei til deg som kunde, sier Rue Halling.
Her er fem eksempler på når det er greit for selgeren å si nei til et salg:
- Hvis en selger er i en situasjon hvor den føler seg presset og risikerer å tape på å selge.
- Hvis kunden krever mer enn selgeren kan gi, eller stadig endrer på betingelsene.
- Hvis kunden hele tiden kommer konkurrerende tilbud som gjør at selgeren kan tape på å selge.
- Hvis det er en kortsiktig avtale og selgeren ikke tjener på å selge.
- Hvis selgeren med en langsiktig avtale ikke har en plan for hvordan tjene på salget.
- Vår frykt for å si nei til en kunde kommer av at vi tror vi vil miste salget, og det kan selvfølgelig være en konsekvens, sier Rue Halling.
- De kundene som kun er opptatt av pris er nok gode kortsiktige kunder hvis man tjener penger, men de kundene vi virkelig vil ha, er de som ser langsiktig på kundeforholdet og som ser verdien i en leverandør som også tjener penger, sier Rue Halling.
Må tåle en støyt
Å være selger på stand er ikke alltid like hyggelig i følge Anders Lager, tidligere brannalarmselger.
- Jeg har det jeg trenger og vil ikke ha det, var det svaret som ofte gikk igjen fra folk som gikk forbi, sier Lager.
Det verste Lager hørte var en person som ba han skyte seg selv.
- Kan ikke bare du skyte deg selv mens du står der, så slipper folk å høre på alt du skal selge, smalt det fra en tilfeldig ute på gata.
- Å skylde på tida eller dårlig råd, hørte jeg også ofte, sier Lager.
Dette er greit å si
- Et fint nei takk er alltid greit, sier Lager.
- Det er mange som ser på telefonselgere og personer på stand som noen du kan slenge mye dritt til, sier Lager.
Lager kjenner flere som slutter i yrket som selger tidlig som følge av spydige kommentarer.
- Enkelte kan si sykt slemme ting, sier Lager.
Det er helt greit å si nei til en selger.
- Men det kan også virke som at en god del av de som takker nei ikke vet hva de sier nei til, sier Lager.
- Mange ser ned på deg som selger, som om du ikke klarte å få en vanlig jobb, og derfor må stå på stand, sier Lager.
Som selger er det viktig å vite at kundene sier nei til produktet, ikke til selgeren.
- Til tider kan selgere også få nok av hvor nedlatende enkelte snakker til deg, sier Lager.
LES OGSÅ:
Triksene som gir deg høyere lønn
Vanlige unnskyldninger
- Dårlig tid
- Har fra før
- Trenger ikke
- Dyrt
- Dårlig råd
- Orker ikke høre på
- Må rekke bussen
Denne saken ble første gang publisert 17/09 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.