Nettbank på mobil

- På tide å revurdere mobilabonnementet

- Ingen stor kostnad for oss, derfor vil vi ikke innføre avgiften, sier en av Telenors største konkurrenter.

UTEN AVGIFT: Telenor er det eneste mobilselskapet som foreløpig har innført avgift på BankID på mobil.
UTEN AVGIFT: Telenor er det eneste mobilselskapet som foreløpig har innført avgift på BankID på mobil. Foto: FOTO: Alexander Berg jr.
Sist oppdatert

Sikker bruk av nettbank er avgjørende, og innføringen av BankID på mobil gjør det enklere og sikrere å bruke nettbanken. BankID har frem til nå vært gratis, men nå har Telenor bestemt seg for å avgiftsbelegge den fra 1. mai.

- Vi har jobbet lenge med å utvikle denne tjenesten, og det har medført en betydelig kostnad for oss, forteller informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, til klikk.no.

- Frem til nå har det vært en såkalt inkludert tjeneste, men nå har vi altså valgt å ta den ut og avgiftsbelegge den.

Klikk.no har kontaktet alle de andre operatørene i BankID på mobil-tjenesten og ingen av dem kommer umiddelbart til å innføre avgifter.

- Vi har ingen planer om å innføre en slik avgift, fordi den har begrenset kostnad for oss, sier kommunikasjonsdirektør i TeliaSonera, Severin Roald, til klikk.no. TeliaSonera eier både NetCom og Chess.

Hos Forbrukerrådet mener de det ikke er noen god idé å innføre en slik avgift, fordi den blant annet vil kunne hemme innovasjonen av nye tjenester.

- Ved at Telenor vil ta betalt for den nyeste teknologien, mener vi at det kan føre til at brukerne styrer unna BankID på mobil og holder fast på kodebrikken, uttaler fagdirektør Jorge Jensen til klikk.no.

Fra 1. mai vil Telenor-kunder måtte betale 49 øre for hver gang de går inn i nettbanken med BankId på mobil, samt at de må betale 49 øre for hver transaksjon de utfører inne i nettbanken.

- På tide å revurdere abonnementet

Jorge Jensen opplever at 49-øringene høres ut som en høy pris for BankID på mobil-tjenesten.

- Men dette er likevel ingen budsjettvelter, så Telenor sjanser kanskje på at folk ikke bryr seg.

Jensen mener at en slik avgift kan være en grunn til å gjøre en vurdering av sitt mobilabonnmenet.

- Generelt tror vi at det alltid er sunt å gjøre en gjennomgang av sine tjenesteleverandører med jevne mellomrom, for å sjekke om det er bedre tilbud å hente andre steder.

Kostnader til drift og systemer

Anders Krokan forteller at Telenors kostnader knyttet til BankID på mobil dreier seg om drift og investeringer i systemene.

- Vi har egne systemer for tjenesten, derfor blir det også ekstra kostnader.

Krokan sier at en gjennomsnittlig bruker har ti til tolv transaksjoner i løpet av måneden.

- Det skulle bli en ekstrakostnad på mellom fem og seks kroner for den enkelte mobilkunden.

Ifølge kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID står partene i samarbeidet fritt til å innføre en eventuell avgift.

- Avtalen er slik at mobiloperatørene og bankene har et samarbeid om å utvikle og drifte løsningen, og i avtalen er det åpning for at operatørene og banker kan ta betalt av sine kunder for bruk av tjenesten, forklarer hun overfor klikk.no og utdyper at de er usikre på hvordan kundene vil ta i mot en slik avgift, fordi de har vært vant til at den er gratis.

Hege Steinsland forteller at BankID ble lansert i 2004, og at det var en løsning bankene utviklet.

- I 2009 ble BankID på mobil lansert. Denne løsningen er utviklet av banker og Telenor sammen. Målet var å lage en mer brukervennlig BankID-variant som kan brukes når man er på farten, uavhengig av kodebrikken.

- Store reaksjoner

SELSKAPER SOM PLANLEGEGR AVGIFT PÅ BANKID PÅ MOBIL: Det er bare Telenor som foreløpig vil innføre avgift på bruk av BankID på mobil.
SELSKAPER SOM PLANLEGEGR AVGIFT PÅ BANKID PÅ MOBIL: Det er bare Telenor som foreløpig vil innføre avgift på bruk av BankID på mobil. Foto: GRAFIKK: Alexander Berg

Steinsland forteller at BankID på mobil er den mest fleksible sikkerhetsløsningen som i dag finnes for nettbank, og det derfor har vært store rekasjoner på Telenors vedtak.

- Hvor mange som vil slutte å bruke tjenesten, er imidlertid usikkert. Men vi er spente på hvordan veksten i antall brukere vil bli videre.

Hun utdyper at deres fremste prioritet fremover er å videreutvikle BankID og på sikt gjøre tjenesten uavhengig av Java.

- Vi vil gjøre BankID mer brukervennlig og fjerne den usikkerheten sluttbrukere opplever som følge av sårbarheter i Java. Derfor ønsker vi å lage en løsning uten Java, uttaler Frode B. Nilsen til klill.no. Han er drifts- og utviklingssjef i BankID Norge og prosjektleder for BankID 2.0.

Koster også over trådløst nett

Det generelle rådet for å senke kostnadene med datatrafikk på mobilen, er å knytte seg opp til trådløse nettverk.

Den samme regelen gjelder imidlertid ikke for BankID på mobil.

- Denne tjenesten er priset uavhengig om man benytter mobilnett eller trådløst nett, sier Krokan, som håper at Telenors kunder fortsatt vil bruke tjenesten.

Avventer eventuell avgift

Selv om de andre operatørene melder at de ikke vil innføre vagift på BankID på mobil, er det likevel en viss avventende holdning å spore hos et par av dem.

- Det er litt for tidlig å si om vi kommer til å ta betalt, sier administrerende direktør i TDC, Ketil Kivedahl, til klikk.no.

- Generelt kan det sies at enhver tjeneste som har verdi for en kunde, vil det være betalingsvillighet for.

- Vi har hatt betydelige kostnader knyttet til utvikling av funksjonaliteten og har løpende driftskostnader knyttet til hver enkelt BankID-transaksjon på mobil. Derfor kan vi ikke utelukke at vi en gang i fremtiden vil innføre en avgift på tjenesten, uttaler administrerende direktør i Ventelo, Tormod Stien, til klikk.no.

- Et alternativ kan være at andre kommersielle aktører enn mobiloperatørene dekker de direkte kostnadene knyttet til hver enkelt BankID-transaksjon på mobil.

Les også:

Slik blir netthandelen trygg

Netthandel, moms og toll

Nettkupp under 200 kroner

Denne saken ble første gang publisert 03/04 2014, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også