Halv skatt i desember
Du kan selv velge når du skal ha halv skatt
Hvorfor får vi halv skatt i desember og når blir pengene utbetalt?
Vi gleder oss til den feite desemberlønna. Litt ekstra penger kommer godt med på tampen av året. Men Staten er ingen julenisse som gir deg ekstra penger. Du får egentlig ikke halv skatt
- Staten regner ut hva du skal betale i skatt i 2015 på grunnlag av inntekten din i 2013. Skatten du skal betale deles på 10.5, staten ber altså arbeidsgiver trekke skatt i ti og en halv måned. Derfor får du feriepenger uten skatt i juni og av halve desemberlønna, forklarer advokat Frode Samuelsen til Kvinneguiden.
Halv skatt i desember
Du har altså allerede betalt skatt av de pengene. Halve desemberlønna er trekkfri, ikke skattefri.
- Det at vi får litt ekstra lønn i desember er ikke en ekstra utbetaling, som for eksempel feriepenger. Det er en skattereduksjon som vi kaller halv skatt. Halv skatt i desember er egentlig et skattefritak for de første fjorten dagene i desember. Bestemmelsen for dette finner du i skattebetalingsforskriften, forteller advokatfullmektig Grethe-Alina Krogstad til Kvinneguiden.
Advokat Samuelsen påpeker at det er fullt mulig å ta ut den halve trekkfrie lønna i en annen måned enn desember. Dette må eventuelt avtales med arbeidsgiver.
- De fleste liker å få pengene i desember, men det kan jo være greit med litt ekstra å rutte med i januar? spør han retorisk.
Når kommer pengene?
Det varier når folk får desemberlønna.
Fakta
Hele årets skatt betales over ti og en halv måned.
Desember er altså ikke skattefri, men trekkfri.
I samråd med arbeidsgiver kan du få skattefritak en annen måned enn desember.
Vanlige datoer er 12. (statsansatte og NAV) og 20. (kommuneansatte).
Pensjon er skattefri i desember.
- Har du timelønn, vil du som oftest få utbetalt lønna etterskuddsvis. De med fast månedslønn får delvis etterbetalt og delvis forskuddslønn. I Staten er det vanlig å få utbetalt lønn 12. desember, mens kommuneansatte får den vanligvis 20. desember. Mange bedrifter fremskynder utbetalingen hvis lønningsdatoen faller på en lørdag før jul. For folk flest har litt å bruke pengene på da, forklarer Samuelsen.
- Men det er ingen fast, lovbestemt dato for lønnsutbetaling. Nav utbetaler for eksempel alle pensjonsytelser den 12. i desember, mot den 20., som er normalt. Pensjon er dessuten helt skattefri i desember, ikke bare halv, supplerer Krogstad.
Advokatfullmektigen forklarer at når du får de ekstra pengene utbetalt, avhenger av når du får lønn for perioden 01.12-14.12. Dersom du avlønnes på etterskudd skal du imidlertid slippe skatt for de siste 14 dagene i november i stedet slik at du får pengene på desemberlønnen.
- Poenget er at du skal få litt ekstra å rutte med i julehandelen og da hjelper det ikke å få litt ekstra i januar. Har din arbeidsgiver lønningsdato sent i måneden, kan han velge å utbetale lønn litt tidligere i desember. Men dette er opp til arbeidsgiver. Nav utbetaler for eksempel alle pensjonsytelser den 12. i desember, mot den 20. som er normalt. Pensjon er dessuten helt skattefri i desember, ikke bare halv.
- Skattefritaket vi får for halve desember blir tatt inn igjen i form av litt høyere skatt resten av året. Hadde vi ikke hatt halv skatt i desember, kunne vi hatt litt lavere skatt resten av året. Men personlig vil jeg heller ha flere tusen ekstra før jul, enn et par hundre ekstra i måneden resten av året, sier Grethe-Alina Krogstad.
Ekstra i november
I Rambøll Norge er det novemberlønna som gjør folk ekstra blide.
- Vi har lønningsdag hver 15, men syntes at 15. desember ble såpass tett på jul at vi for et par år siden bestemte oss for heller å gi halv skatt på novemberlønna, forteller Camilla Eeg Skogstad, HR-direktør i Rambøll Norge, til Kvinneguiden.
- De fleste begynner julehandelen i begynnelsen av desember. Derfor har vi valgt å gi våre ansatte de ekstra pengene litt tidligere enn mange andre bedrifter.
Det er ikke lett å gjøre alle til lags. Noen ansatte synes november blir litt tidlig, da må de jo huske å spare litt penger til julehandelen.
- Det finnes ikke et ideelt tidspunkt og det er et evig spørsmål hva som er best. Men vi har fått få negative tilbakemeldinger på tiltaket, forteller Skogstad.
Skatteetaten svarer:Ingrid Sørum er seniorskattejurist i rettsavdelingen i Skatteetaten. - Når begynte praksisen med å dele skatteåret for lønnsmottakere i 10 ½ måneder per år? - Det er fritak for forskuddstrekk i feriepenger utbetalt i ferieåret. For månedslønte kan i stedet trekkfritaket gjøres i en månedslønn i forbindelse med ferien. I tillegg er det fritak for forskuddstrekk i lønn for halve desember. For pensjon er det kun trekkfritak i desember, det vil si at pensjon for hele desember er trekkfri. Disse unntakene fra trekkplikt har vært fastsatt i skattebetalingsloven med forskrifter i over 30 år. - Hva var begrunnelsen? - Bakgrunnen for trekkfritaket er å bidra til at lønns- og pensjonsmottakere har penger disponibelt til ferien og til julegaver og lingnende. - Stemmer det at man, i samråd med arbeidsgiver, kan be om å få halv skatt en annen måned enn desember? - Trekkfritaket i desember er en rettighet arbeidstaker har. I samråd med arbeidsgiver kan trekkfritaket gis i en annen måned, eller arbeidstaker kan avstå fra trekkfritak i desember hvis han ønsker det, slik at det foretas tilstrekkelig forskuddstrekk for inntektsåret. - Vet dere hvor mange som velger det alternativet? - Vi har ikke opplysninger om hvor mange som velger det alternativet, men vi vet at det er flere som har dette som en fast ordning med novemberlønnen. - Kan man gjøre det samme med junilønna – at man heller får de ekstra pengene en annen måned? - Ja, annen måned for trekkfritak kan velges i samråd med arbeidsgiver. |