Bytte jobb

Nok er nok

Når er det på tide å si opp jobben og hoppe ut i det ukjente?

ER REGLA BESKRIVENDE FOR DEG? "Arbeidslyst kom til meg. Så skal du få hvile deg." FOTO: Thinkstock.com
ER REGLA BESKRIVENDE FOR DEG? "Arbeidslyst kom til meg. Så skal du få hvile deg." FOTO: Thinkstock.com
Sist oppdatert
HODEJEGER: Heidi Wiggen jobber med rekruttering hos Visindi. FOTO: Privat
HODEJEGER: Heidi Wiggen jobber med rekruttering hos Visindi. FOTO: Privat
EKSPERT: Sissel Sundby, leder for Rekruttering og Mobilitet i Schibsted Media Group FOTO: Privat
EKSPERT: Sissel Sundby, leder for Rekruttering og Mobilitet i Schibsted Media Group FOTO: Privat

Tips til jobbskifte

  • Lag en plan. Finn ut hva du vil jobbe med, hvilken kompetanse du vil utvikle og hvilke bransjer og arbeidsplasser som er mest aktuelle for deg.
  • Bruk nettverket ditt aktivt, både i omgivelsene og på sosiale medier, særlig LinkedIn.
  • Jobb med CV-en. Tenk på hvilken kompetanse, erfaring og egenskaper du har som er relevant for den jobben du ønsker.
  • Vær fleksibel. Det er mange muligheter i ulike jobber.
  • Gjør en best mulig jobb der du er. Gode attester, referanser og jobberfaring er gull for dine karrieremuligheter.

Kilde: Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup.

Forbausende mange våger ikke.
Sissel Sundby

Det bitches om sjefen i lunsjen, du kommer hjem helt pumpa og har sant å si mistet litt piffen. Bør du bite tennene sammen og holde ut? Jobben er jo grei nok.

To av landets fremste hodejegere, Heidi Wiggen og Sissel Sundby, har svaret.

– Du skal slutte når du gruer deg til å gå på jobb eller hvis den indre motivasjonen ikke lenger er der. Ikke vent for lenge. Det er ikke bra å søke seg til noe nytt bare fordi du vil bort fra en arbeidsplass, sier Sundby til Kvinneguiden.

– Forbausende mange går og småsutrer når de egentlig har gått lei. De forventer at andre skal inspirere dem eller gjøre så det blir morsomt på jobb, sier Sundby.

- Du må selv ta ansvar for at du har det bra på jobben. Har du ikke det må du gjøre noe med det! Det å bli i en stilling er også et valg, understreker hun.

Det er utvilsomt bedre å selv ta sin hatt og gå enn å bli oppfordret til det. Det oppdages hvis du mister gløden. Samtidig er ingen jobb perfekt. Ei heller ledere eller kolleger. Det gjelder å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Bare du sitter med fasiten til ditt liv. Og det livet går i faser.

– Lytt til kroppen din. Vær tro mot egne lyster og talenter, og prøv å unngå å bli styrt av lønn og status. En stor årsak til utbrenthet er at folk jobber på tvers av egne preferanser, advarer Wiggen.

Trygghetssøkende

Folk som sier opp fordi de er misfornøyde, gjør det først og fremst fordi de kommer dårlig overens med egen leder, ifølge hodejegerne.

– Ingen kan vite at du er misfornøyd hvis du ikke tar det opp – på en redelig måte. Ikke velg minste motstands vei og slutt før du har prøvd å gjøre noe med situasjonen. Det er som et kjærlighetsforhold. Du plikter å prøve litt før du gir deg, bemerker Sundby.

– Arbeidstagere må tåle at en leder setter fart og retning, korrigerer og veileder. Enkelte tror feilaktig at de selv velger om de skal oppfylle krav. Men ledere har plikt til også å motivere og å se sine ansatte, og alle skal behandles med respekt, sier Wiggen.

Hopp i det

Hun poengterer at med en ledighet på under tre prosent er Norge et av de enkleste land i verden å få ny jobb.

– Nordmenn er litt trygghetssøkende, vi kaster oss ikke utpå. Jeg synes alle burde tørre å ta noen hopp av og til for å ha det godt med seg selv.

– Kanskje er jobben du har superbra, men du kunne trengt et nytt miljø og nye arbeidsoppgaver å bryne deg på. Forbausende mange våger ikke. Selv om du alltids kan slutte på en ny arbeidsplass. Sett fra mitt ståsted som headhunter, så gjør det ikke noe om du sier opp etter bare 14 dager hvis du ellers har stabile perioder på cv-en. Alle kan feile, bare vær ærlig om det. 40-åringer er for øvrig strålende arbeidskraft. De kombinerer modenhet og erfaring med mye energi og en livssituasjon som ofte er lettere enn 30-åringene har, poengterer kollegaen.

Viktig sisteinntrykk

Hodejegerne enes i at det er lettere å få jobb hvis du allerede er ansatt et sted. Begge understreker viktigheten av å avslutte et arbeidsforhold på en profesjonell måte.

– Norge er et lite land med små bransjer. Sisteinntrykket er like viktig som førsteinntrykket. Har du ikke tatt bladet fra munnen på en konstruktiv og forberedt måte før, så ikke gjør det i affekt siste arbeidsdag. Du oppnår ingenting. Det blir som å tisse i buksa: Ti sekunder med ekstatisk lykke før det blir kaldt og vått. Pass på ettermælet ditt, avslutter Heidi.

 

Råd til deg som vurderer å slutte

Slutt hvis du gruer deg eller mangler motivasjon.

Ikke vent for lenge.

Vær tro mot egne lyster og talenter.

Ikke slutt før du har prøvd å gjøre noe med situasjonen i nåværende jobb.

Våg å gjøre noen hopp.

Avslutt arbeidsforhold på en profesjonell måte.

Pass på ettermælet ditt.

Denne saken ble første gang publisert 30/12 2014, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også