Slik klager du på frisøren og hudpleieren

Misfornøyd og loppet for tusenvis?

Ikke vær redd for å si fra om du slettes ikke er fornøyd med resultatet hos frisøren.

INGEN KRISE: De aller fleste frisører og hudpleiere vil strekke seg langt for fornøyde kunder. Men si fra umiddelbart om du ikke er fornøyd.
INGEN KRISE: De aller fleste frisører og hudpleiere vil strekke seg langt for fornøyde kunder. Men si fra umiddelbart om du ikke er fornøyd. Foto: FOTO: Thinkstockphotos.com
Sist oppdatert

Det er en opplevelse delt av mange - og som sent glemmes. Du har motet deg opp til en litt mer drastisk klipp eller forandring enn du vanligvis går for, funnet frem bilde av favoritt-kjendisen eller en dødslekker og super-trendy modell, og tatt turen til frisøren - full av håp og forventning for den nye og forbedrede deg.

Spol frem et par timer i tid hvor du - etter å ha sett deg i speilet og innsett at du verken ser ut som deg selv og i alle fall ikke favoritt-kjendisen - forlater frisørsalongen med et falskt smil om munnen og gråten i halsen. For ikke snakke om et par tusenlapper mindre i lommeboka.

Sørg for god kommunikasjon

Det er mange som har opplevd å forlate frisøren både fattigere og alt annet enn fornøyd med resultatet. Så hva gjør man? Og hvordan kan man unngå slike episoder i fremtiden?

- Det er jo faktisk like ille for frisøren som det er for kunden om noen går fra salongen misfornøyde, forklarer frisør og innehaver Agnes Marie Bjørge Gulbrandsen hos Gevir på Grünerløkka i Oslo.

- For ikke bare er jo frisøren avhengig av kunder som kommer tilbake igjen, men vi trenger jo også at fornøyde kunder snakker om oss, slik at nye kunder fristes til å komme inn.

TA MED BILDE: Det er mye lettere for frisøren din å forstå hva du mener om du har med deg et bilde.
TA MED BILDE: Det er mye lettere for frisøren din å forstå hva du mener om du har med deg et bilde. Foto: FOTO: Glamour/hairblog.com

Bjørge Gulbrandsen forklarer at det aller beste for å unngå at man som frisør og kunde misforstår hverandre, er å sørge for god kommunikasjon helt fra begynnelsen.

- Om man som kunde har med et bilde av frisyren eller fargen man er på jakt etter, så er det kjempeflott for oss som frisører å kunne bruke som referanse, forklarer frisøren.

- Det er jo nemlig ikke sikkert at "rocka" eller "Jennifer Aniston sin karamell-blonde farge" nødvendigvis betyr akkurat det samme for deg som det gjør for frisøren. Har man et bilde og kan forklare hva man ønsker - samtidig som frisøren kan forklare om dette i det hele tatt er mulig på ditt hår og din farge - gjør man rett og slett ting litt enklere for alle.

Ikke vær redd for å si fra

Selv om du føler at dere forsto hverandre på forhånd, er det ingen skam å si fra om resultatet ikke ble som forventet.

- Som oftest kan resultatet fikses på uten større problemer, forklarer Bjørge Gulbrandsen.

- Og det er bedre om man kan ta tak i det med en gang.

Og selv om klippen er riktig etter det du har forklart, men du ser at det ikke fungerer like god til deg som du hadde håpet, så har du også lov til å si i fra.

- Og har du kommet hjem før du får sett etter skikkelig, og innser at du ikke er fornøyd likevel, så bør du ta en telefon til frisøren, forklarer Bjørge Gulbrandsen.

- Forklar situasjonen. Jeg vil anta at de fleste frisører vil be deg komme tilbake, så dere sammen kan se hva som kan fikses på - og dette skal være gratis, innenfor rimelighetens grenser.

Reell grunn for å klage

Art director hos Auster Salon & Academy, Andre Auster, synes også det er riktig at kunden sier fra om man ikke er fornøyd etter et besøk hos frisøren. Men forklarer at det finnes en del retningslinjer.

- Man bør klare innen rimelig tid etter et besøk hos frisøren, og aller helst mens man fortsatt befinner seg i salongen, forklarer frisøren til Kvinneguiden.

- Klagen må også ha sin begrunnelse i det faglige arbeidet, og ikke i at kunden angrer i ettertid på en klipp eller farge vedkommende selv har ønsket.

Auster forklarer at det også er viktig at kunden ikke selv har forsøkt å rette feilen på egenhånd eller ved annen ukyndighjelp før klage blir levert.

- Forøvrig gjelder kjøpsloven og lov om håndtverkertjenester for forbrukere, understreker frisøren.

- God kommunikasjon på forhånd er jo forøvrig den beste måten å unngå at misforståelser oppstår, og her er det faktisk frisørens ansvar at kommunikasjonen er tydelig og forståelig.

Vil gjerne ha tilbakemelding

Om du har hatt en behandling hos hudpleier eller på spa som slett ikke svarte til forventningene, er rådet fra proffene også å si fra - og gjerne så raskt som mulig.

TENKER IKKE LIKT: Når du sier "stuss tuppene" er det ikke sikkert at det betyr akkurat like mange cm for deg som det gjør for frisøren din.
TENKER IKKE LIKT: Når du sier "stuss tuppene" er det ikke sikkert at det betyr akkurat like mange cm for deg som det gjør for frisøren din. Foto: FOTO: Colourbox

- Jeg vil jo absolutt som behandler ha beskjed dersom en kunde er misfornøyd med noe, bekrefter hudterapeut og ernæringsfysiolog ved Dr. Bondeviks Hudklinikk og Kosthjelp.no, Mona Wahr-Hansen Ottho, til Kvinneguiden.

- Vi ønsker oss jo fornøyde kunder, og jeg vil personlig strekke meg langt med å rette opp der hvor det er mulig.

Men hudpleieren forklarer at det jo også finnes noen som prøver å utnytte slike situasjoner for å "jakte" på ny eller gratis behandling.

- Klagen må jo være reell, og salonger bør jo absolutt operere med kjøreregler for hvordan man retter opp i klager.

Også her dras kommunikasjon frem som viktig både i for- og etterkant av behandling.

- En gjensidig forståelse for hva man ønsker hjelp til før behandlingen starter, kan hindre mange misforståelser og skuffelser, forklarer Wahr-Hansen Ottho.

- Men det er også viktig å være klar over - og kunne forklare - at ikke alle forventninger fra kunder er realistiske, noe som kan bunne i feilinformasjon og lovord i reklame og annonser.

Hudpleieren forklarer at noen kan oppleve å få en hudreaksjon som kan komme senere, eller dagen etter, en behandling.

- Da vil det være ønskelig for en seriøs terapeut at man tar kontakt for å kunne se på det, og om mulig gjøre noe med reaksjonen, forklarer Wahr-Hansen Ottho.

- Det er viktig for terapeut å få slik informasjon for at neste besøk skal bli en god opplevelse, og at det samme ikke skal skje igjen.

Opprett en dialog

Hudpleier og innehaver Annkarin Svendsen ved Karl Johan Hud & Kroppspleie AS tror en skriftelig klage på mail kan lønne seg.

- Jeg vil si at det er en god ide for den som føler seg misfornøyd etter en behandling å sende en mail til ledelsen i klinikken og skriftlig begrunne sin klage, forklarer Svendsen til Kvinneguiden.

- Det behøver jo ikke alltid dreie seg om å få pengene tilbake, noe som gjør at de fleste synes det er ubehagelig, det kan være at det kan ordnes oppi, justeres eller tilrettelegges med ny eller annen behandling neste gang.

Hudpleieren forklarer at det aller viktigste er at det finnes en dialog mellom klient og klinikk.

- Det er absolutt viktig for oss som anser oss selv som en seriøs utøver av faget å motta konkrete, saklige tilbakemeldinger, forklarer Svendsen.

- Dette er jo fordi vi strekker oss mye for å få fornøyde kunder og for å forbedre oss. Det vil lønne seg på sikt.

Rettigheter bestemmes av avtalen

Selv om mange synes det er vanskelig å både klage på behandling og også vise at man ble misforstått, så står du ikke helt uten rettigheter når det gjelder frisør- eller hudpleiebesøket.

- Rettighetene dine hos frisøren bestemmes gjennom avtalen du og frisøren inngår, forklarer fungerende kommunikasjonssjef hos Forbrukerrådet, Ann Hege Skogly, til Kvinneguiden.

- Det vil si slikt som prisen som står opplyst, og dialogen mellom dere. Det hender jo at misforståelser oppstår, og det er jo veldig leit hvis du får en annen farge på håret enn du hadde tenkt. Vær derfor nøye med å være så konkret du kan til frisøren, så du ikke blir skuffet.

SI FRA: Hudpleiere og frisører er avhengige av fornøyde kunder og ser helst at du sier fra om du ikke er fornøyd.
SI FRA: Hudpleiere og frisører er avhengige av fornøyde kunder og ser helst at du sier fra om du ikke er fornøyd. Foto: FOTO: Colourbox

Skogly forklarer at avtalen mellom frisør og kunde er bindende, men kan også være vanskelig å bevise.

RETTIGHETER: Ann Hege Skogly er fungerende kommunikasjonssjef hos Forbrukerrådet.
RETTIGHETER: Ann Hege Skogly er fungerende kommunikasjonssjef hos Forbrukerrådet. Foto: FOTO: Privat

- Det er en ting å klage fordi man har fått en skjev klipp eller rosa hår når man ba om rødt. Men du kan ikke la være å betale bare fordi du ikke kledde den hårfrisyren du pekte på i motebladet.

Men eksperten anbefaler deg å snakke med frisøren om resultatet.

- Er du misfornøyd anbefaler jeg deg å gå og snakke med frisøren. Han vil jo også at du skal være fornøyd, og vil vanligvis forsøke å hjelpe deg, forklarer Skogly.

- Forhåpentligvis kommer dere til enighet om en løsning begge kan leve med. Blir dere ikke enige, og det er snakke om en relativt kostbar behandling, kan du gå til Forliksrådet.

Klag der og da

Skogly anbefaler deg å ta tak i problemet med en gang dersom du ikke er fornøyd med resultatet.

- Reklamer til den bedriften man har fått behandlingen av med en gang, forklarer eksperten.

- Ikke vent. Og ikke gå til en annen bedrift først, og så prøve å få regningen dekket hos den første. Da er reklamasjonsretten tapt.

Les også:

Quiz: Test din kunnskap om sminke

Slik lures du trill rundt av mineralsminke

Ups! Se opp for disse skjønnhetstabbene

Slik unngår du å ende opp som frisørens skrekkeksempel

REELL KLAGE: Både frisører og hudpleiere vil strekke seg langt for fornøyde kunder. Men det du klager på må være noe som reellt var feil med behandlingen.
REELL KLAGE: Både frisører og hudpleiere vil strekke seg langt for fornøyde kunder. Men det du klager på må være noe som reellt var feil med behandlingen. Foto: FOTO: Thinkstockphotos

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2013, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også