Kleskoder
Du dømmes på dette
- Uansett hvor hardt de prøver å la være - folk vil dømme deg på dette, sier ekspert.
- I England er det mye strengere regler for kleskode på kontoret. I Norge er regel nummer én å se seg rundt. Mange bedrifter har en slags jeans og skjorte-regel. Andre har regel om at man må gå i dress. Se på hvordan folk på jobben din kler seg, og ta sikte på en garderobe på samme nivå som dem.
Det sier Daneel Foyer, kroppsspråksekspert og hypnotisør.
Du blir sett ned på
Han har tidligere uttalt til Kvinneguiden at mennesker vil huske deg som høyere, yngre og tynnere dersom du gir dem tre komplimenter i løpet av fem minutter.
Kroppsspråk er hans spesialfelt, men han fremhever samtidig at klærne vil velger å bruke kan ha mye av den samme påvirkningen på omgivelsene rundt oss.
- Det er veldig viktig hvordan du kler deg på jobb. Uansett hvor hardt de prøver la være, vil folk dømme deg etter utseendet. Vi forsøker å foreta rasjonelle og logiske beslutninger om andre, men til syvende og sist følger vi vår magefølelse. Vi bruker rasjonalitet og logikk for å gi oss selv en grunn til å velge personer vi liker, fordi skoene deres er rene og pene, sier Foyer til Kvinneguiden.
Hypnotisøren understreker at du bør tenke over hva du kler deg i på jobb siden dine kollegaer vil dømme deg på dette uansett.
- Om klærne dine er gamle og skitne vil du oppfattes som uproff i andres øyne. Om du kler deg på et nivå lavere enn de andre på kontoret, vil de se ned på deg, sier Foyer.
- Vi er skapninger av stereotyper. Da vi vandret rundt nakne og sloss mot andre stammer for mat, var det nødvendig at vi kunne identifisere oss med vår egen stamme basert på hvordan vi så ut. Vi gjør fremdeles dette. I et kontor hvor alle går med jeans, vil du ikke passe inn hvis du alltid kler deg i dress, sier han.
Dette er noe Janne Reitevold, Marketing manager ved Academic Work, støtter.
- Det er viktig å "speile" de du møter i hverdagen, enten dette er kunder eller kolleger. Det er selvsagt også et poeng å kle seg hensiktsmessig i forhold til det arbeidet du utfører. Samtidig bør du ha fokus på hva du selv ønsker å utstråle og hvem du er; la personligheten din skinne igjennom, anbefaler Reitevold.
Kledd for suksess
Reitevold arbeider med mennesker som er i starten av sine karriere, og selskapet tilbyr å hjelpe unge arbeidstakere med å skaffe seg mer energi og kompetanse innenfor sitt felt.
Hun mener at uttrykket "Dress for success" er veldig relevant.
- Det kommer an på hva slags jobb man har, men det er jo klart at hvordan du kler deg vil påvirke andres inntrykk av deg. Uttrykket «Dress for success» har noe for seg. Ønsker du deg opp og frem kan klærne dine kanskje være med på å signalisere dine ambisjoner. Er du i en jobb der du ofte treffer kunder, leverandører eller liknende kan det være ekstra viktig å tenke på dette, sier hun til Kvinneguiden.
Samtidig mener Reitevold at det stort sett er helhetsinntrykket som teller, og klær bare er en liten del av det.
- Men igjen er det viktig å tenke på hva man ønsker å utstråle og hvilket inntrykk man ønsker å gi, sier hun.
Flere jobbtilbud
Pass på dette
Janne Reitevold mener at du bør unngå plagg som tar for mye oppmerksomhet.
- Enten det er i den ene eller andre retning. Noen klær passer til hjemmekos, noe til en tur på byen mens andre igjen er velegnet for en dag på jobben, sier hun.
Daneel Foyer tror det kommer an på hva slags stil du har etablert deg med.
- Men du bør være forsiktig med t-skjorter med en beskjed eller stor logo på, da kan du fort oppfattes som useriøs.
Daneel Foyer forteller at det finnes et hav av bevis for hvordan mennesker dømmer andre kun basert på deres klesdrakt.
- For eksempel fra studier hvor man viste bilde av en mistenkt først i dress og deretter i jeans. De fleste som så bildet av samme person mente at han så mer skyldig ut i jeans enn i dress. Jobbintervjuer har blitt filmet av samme person da han hadde en avslappet stil i klesveien og da han var mer pyntet i klesveien. Han fikk flere jobbtilbud da han var mer pyntet i klesveien, sier Foyer.
Er du usikker på hva slags kleskode du bør følge på arbeidsplassen din, mener eksperten at sko kan være en god ledetrå.
- Bruker kollegaene dine jeans og skjorte, ta en titt på skoene også. Om alle andre har på seg dressko vil dine flate sneakers få deg til å virke mindre profesjonell. Et ekstra skotips er at når du har valgt et par sko som matcher de andres nivå, sørg for at de er rene og i god stand. Det er stor forskjell på nye, rene løpesko og gamle, skitne sko, sier han.
Janne Reitevold mener det er viktig å vite hvilke retningslinjer som finnes i bedriften, og at det er ganske vanlig at bedrifter har egne kleskoder.
- Om dette finnes, etterlater det liten tvil om hva som er innenfor. Om det ikke finnes retningslinjer er det uansett aldri galt å kle seg profesjonelt. Jobb er jobb, og det er forskjell på å sitte foran dataen ved pulten sin, og å sitte med PC-en på sofaen hjemme, sier hun.
Foyer mener det beste rådet er å titte rundt deg og prøve å matche nivået de andre ligger på.
- Skal du på jobbintervju, ta en tur på kontoret og se på folkene som jobber der når du leverer din CV eller annet. Et annet tips er å se på selskapets hjemmeside. Mange selskap har bilder av de ansatte på websiden, se hvordan de kler seg, tipser han.
Makt med riktige klær
Det mange ikke er klare over er hvor stor makt man kan skaffe seg kun gjennom å kle seg "riktig".
Kroppsspråkseksperten trekker frem svindleren Frank Abignail som eksempel. Abignail hevet millioner av dollar i falske sjekker i USA på 60-tallet. Han har senere avslørt at sjekkene hans flere ganger ikke var av særlig god kvalitet. Han fant blant annet selskapenes logoer på klistremerker og limte dem på sjekkene sine.
- Bankene godtok sjekkene fra Abignail fordi han gikk kledd i pilotuniform, og piloter er respekterte personer. Klærne hans så riktige ut, dermed tok ikke de ansatte i bankene seg tid til å se nøye nok på sjekken, sier Foyer og understreker;
- Altså; din bedre kledde kollega kan presentere den samme ideen som du gjør og likevel få bedre respons enn deg på grunn av måten hun eller han er kledd på, sier han.
Frank Abignail fikk forøvrig fengselsstraff og er nå multimillionær etter å ha kurset 500 selskaper om hvordan lage sjekker av bedre kvalitet. Regissør Stephen Spielberg laget film av Abignails livshistorie i "Catch me if you can".
Les også:
Dette visste du ikke om kroppsspråk
Denne saken ble første gang publisert 03/08 2012, og sist oppdatert 30/04 2017.