Kleskode på jobb
Derfor blir du dømt etter utseendet
Du kommuniserer mer enn du tror på jobben.


Føler du at du blir oppfattet annerledes på jobb hvis du kler deg i jeans og t-skjorte kontra dressbukser og blazer?
Det kan hende det stemmer - måten vi kler oss på betyr mye for hvordan andre oppfatter oss.
Hanne Lindbæk er grunnlegger av Ergo;Ergo. Selskapet består av skuespillere som jobber med å lære andre mennesker å fremstå som den beste versjonen av seg selv, og de har blant annet veiledet politikere på dette området.
- Klær har mye å si for hvordan vi blir mottatt av våre omgivelser. Evnen til å få gjennomslag øker proporsjonalt med hvor troverdig du fremstår, og her er klær viktig, sier Lindbæk til Kvinneguiden .
Hun mener at underbevisstheten vår i løpet av sekunder gjør seg opp en mening om nye mennesker vi møter.
- Klær, sminke og veske er jo noe av det første man ser, så det er helt klart sentralt å treffe på dette, mener hun.
Du presterer bedre
Lindbæk forteller at vi lettest stoler på mennesker som likner oss selv.
- Altså ville en dresskledd forretningsmann hatt problemer med å selge inn ideene sine til en skater - og omvendt. Her er det viktig å ikke miste seg selv og sin egen stil av syne, men å moderere seg litt når du møter folk fra "kleskulturer" kan være fornuftig, sier hun.
Lindbæk fremhever også det faktum at riktige klær får oss til å prestere bedre.
- Det er viktig å tenke på hva klær gjør med den som går med dem. Hvordan føler du deg i joggebuksa? Og hvordan har du det når du glitrer i en vakker aftenkjole som sitter godt? Disse tingene har også mye å si for jobbprestasjonene. Nå skal vi ikke glitre i aftenkjoler på jobben, men vi kan bruke klær som sitter godt, og som vi føler oss vel i, sier hun.
Spør om kleskoden
Trygve J. Steiro har jobbet i flere år med kommunikasjon, både som leder og forsker. Han mener at det kan lønne seg å gjøre litt forarbeid før du dukker opp på jobb første arbeidsdag.
- Innen ulike bransjer er det ulike koder. Det er viktig å huske på hvem man selv er, men skal man begynne i ny jobb og er usikker på koden er det fornuftig å undersøke litt på forhånd. Spør gjerne rett ut hva som er ok og ikke, sier han.
Dette støtter Lindbæk, som samtidig mener du bør kle deg et lite hakk finere enn det du får beskjed om.
- Tenk dresskoden du tror du kommer til å møte - og legg på litt. Altså litt finere enn dresskoden du møter. Da blir det sjelden feil, mener hun.
Unngå dum og deilig-stempel
Selv om bedriften eller avdelingen du jobber i ikke har en klar og tydelig dresskode, er det likevel enkelte plagg og stiler man alltid bør styre unna. For folk vil dømme, mener Steiro:
- Utseendet kan dessverre bli brukt mot en. Jeg vil samtidig understreke at det ikke er klær som først og fremst skaper kvinnen eller mannen, men om en bommer veldig så kan klær føre til at en blir nedvurdert, mener Steiro.
Signalene man får er ofte subtile, og ikke i form av direkte kommentarer.
- Tilbakemeldingene kommer gjerne indirekte, og dermed er de vanskelige å konkret påvise. Dessverre er det fortsatt slik at det er doble standarder når det kommer til klær for kvinner og menn. En mann blir sjelden omtalt som utfordrende, men det er slikt som gjerne kan henges på en kvinne, mener Steiro.
Hanne Lindbæk sier seg enig i dette, og ber kvinner tenke seg om før de velger å vise mye hud og former.
- For korte skjørt og dype utringininger kan lande oss i bimbogrøften - og da skjer flere ting; du bygger ikke troverdighet, og menn blir helt satt ut og klarer ikke konsentrere seg. Jeg har også litt innsigelser mot den romantiske stilen vi alle gikk rundt i for et par år siden. Søt og behagelig er den kanskje- men hva signaliserer vi med de blomstrete blondetoppene? Jeg vil foreslå å droppe dem på jobben - ta dem frem på hytta, sier hun mens hun proklamerer;
- Dette betyr ikke at vi ikke kan feire feminiteten vår - bare gjør det uten å virke dum og deilig!
Les også: