Dårlig sjef
Strategier for å håndtere en dårlig sjef
Unngå at konflikt med lederen går utover din egen karriere.
- Kjemi er viktig i relasjon med andre mennesker, og den stemmer ikke alltid mellom leder og ansatt. Du kan også mislike en lederstil selv om den ikke er feil, sier karriereveileder og coach i Manus Motivasjon, Mette Manus.
I løpet av et langt yrkesliv vil de fleste oppleve å møte en - eller flere!- sjefer som du bare ikke treffer tonen med. Kanskje synes du de gir deg alle de kjedelige oppgavene? Er vanskelige å komme innpå? Har et markeringsbehov? Eller tar du deg å tenkeover kaffekoppen i blant at sjefen rett og slett er faglig inkompetent?
Hvis du opplever dette, anbefaler Manus deg å gjøre en skikkelig analyse av egne følelser.
Skriv ned det du misliker ved personen og skriv også ned konkrete eksempler på episoder som utløser denne følelsen hos deg.
- Tenk gjennom hvorfor du reagerer så sterkt. Er det personen eller handlingene som får deg til å reagere? Og har du for øvrig lett for å mislike personer som er litt annerledes enn deg selv, spør hun.
Tenk gjennom om du kanskje er litt lite fleksibel og tolerant og om du er i stand til å skille person og sak.
Analyser egne følelser
- Etter en nøye analyse av deg selv og din leder, må du tenke gjennom om det er noe du kan gjøre for at du skal like personen litt bedre. Skriv ned alt som er positivt ved lederen og tenk gjennom hva andre mener om vedkommende, sier Manus.
Råd hvis du misliker lederen
- Tenk gjennom hva som egentlig er problemet
- Ta et lite oppgjør med egne holdninger til andre mennesker. Hva kan du gjøre for å bedre forholdet?
- Ta opp problemene direkte med lederen din
- Snakk med HR-avdelingen eller verneombudet
- Be om å bli flyttet til en annen avdeling dersom det ikke går utover karrieren din
- Se eventuelt etter en ny jobb
Hun minner om at du ikke kan endre en annen person, men at du kan endre din egen innstilling til vedkommende.
- Pass på å ha kontroll på hva du sier, men også på hvordan du sier det. Kroppsspråk og stemmeleie viser din irritasjon selv om du ikke viser den i ord, sier hun.
Noe må gjøres
- Hvis du misliker lederen din, og det er oppstått en konflikt, er det etter min mening oppstått en uholdbar situasjon. Da er det nødvendig å gjøre noe for å bedre den, sier administrerende direktør i Viken Fiber AS, Anne Berit Rørlien.
Hun understreker at en leder er en viktig person, og at et godt forhold mellom medarbeider og leder er avgjørende for at man får en hyggelig dag og en god karriere.
- Og det gjelder uansett hvor ambisiøs du er. Du skal ikke finne deg i hva som helst, sier hun.
Be om et møte
Dersom lederen din gjør spesielle ting som utløser at du misliker vedkommende, anbefaler Manus å ta det opp med ham eller henne direkte.
Du må da ha konkrete ting å vise til.
- Hvis ikke dette hjelper, kan du i en større bedrift snakke med HR eller verneombud, men da bør du være sikker på at du ikke vil jobbe for denne lederen, sier hun.
Hun mener det å be om å bli flyttet til en annen avdeling kan være en løsning, eller du kan søke jobb et annet sted.
- Å jobbe for en leder du misliker sterkt, kan ødelegge arbeidsgleden. Dersom du ikke klarer å forsone deg med situasjonen, bør du derfor heller søke deg vekk, mener hun.
Uansett er imidlertid en selvanalyse nyttig med tanke på nye ledere du kommer borti.
Ikke baksnakk lederen
Hvis du ikke ønsker å finne en annen jobb, kan det ifølge Manus være nødvendig med noen endringer også i egen tankegang og oppførsel.
- Hvis du velger å bli i jobben, bør du unngå kontakt med lederen, fokusere på oppgavene dine og kollegaene og akseptere at noen personer liker du mindre enn andre, sier hun.
Kontroller følelsene dine og ikke baksnakk lederen din.
- Sørg derimot for å ha et profesjonelt forhold til ham eller henne der du oppfører deg korrekt og nøytralt til en hver tid, sier hun.
Vær saklig
Også Rørlien mener den beste løsning er å ta opp problemet direkte med lederen.
Vær åpen, saklig og konstruktiv.
Unngå direkte personangrep da dette kan føre til at lederen går helt i lås.
- Ha fokus på hva du selv opplever, og hva du syns er vanskelig. Fortell at dagens situasjon hindrer deg i å utvikle deg og i å gjøre en god jobb. Lederen skjønner da forhåpentligvis bedre at han eller hun faktisk er med på å påvirke hvordan andre mennesker har det, sier hun.
Hun forstår at det ikke nødvendigvis er enkelt å invitere til en slik samtale, og mener det må være greit å diskutere møtet med en kollega man er fortrolig med på forhånd.
- Øv litt på vedkommende så er du bedre forberedt, legger Rørlien til.
Få problemet frem i dagslyset
Dersom det føles vanskelig å ta samtalen direkte med lederen din, syns også hun at det kan være et alternativ å snakke med HR-avdelingen eller verneombudet.
- Her kan du få råd om hvordan du skal gå frem videre. Aller vanskeligst er nok dette problemet hvis man jobber i en liten bedrift med korte linjer mellom ledelse og ansatte, sier Rørlien.
Det at du går omveier for å henvende deg til lederen, mener ikke Rørlien bør ha noe å si for utfallet.
- Det bør være kultur for at man er glad for å få ting frem i dagslys, og da bør dette være viktigere enn veien man gikk for å komme til målet, mener hun.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ansvar for egen karriere
I likhet med Manus mener også Rørlien at det kan være en løsning å be om å bli flyttet til en annen avdeling, men ikke dersom du gjør det kun for å unngå lederen din.
Det må også være en god karriereløsning for deg personlig.
- Lederen har et stort ansvar, men hver enkelt har også ansvar for egen karriere. Du skal ha riktig oppgaver med riktige utfordringer for deg selv, og det er ingen god løsning at du stagnerer eller må gå tilbake på karrierestigen fordi du vil unngå lederen din, sier hun.
Da mener Rørlien du rett og slett må ta ansvar for eget liv:
Se deg om etter en annen jobb.
Vil du lese flere saker om arbeidsliv og karriere? Følg Kvinneguiden på Facebook!
Denne saken ble første gang publisert 03/08 2015, og sist oppdatert 30/04 2017.