Jobbe som modell
- Jeg takket nei til en del oppdrag i Norge fordi jeg måtte vise for mye hud
Nå gjør Oslo-jenta Sanam Bokhari suksess som modell i Pakistan.
- Norge er generelt et smalt marked, bransjen er liten og det er få oppdrag. Jeg tror jeg er den modellen i Norge som har gått flest visninger, og det er fordi jeg også har reist over landegrensene.
Hun har åpnet motevisninger for svære designere og får tilbud fra moteuken i både London og New York. Over 40 000 følger den offisielle siden hennes på Facebook.
Likevel er det mange nordmenn som ikke aner hvem Sanam Bokhari fra Lutvann i Oslo er.
- Norge er veldig «firkantet»
Selv om hun stilte opp på fotoshoots og skred nedover catwalken på Oslo Fashion Week, tok karrieren aldri helt av i hjemlandet.
- Det var noen hindringer som gjorde at jeg ikke gikk fullt inn for det her og jeg takket nei til en del oppdrag i Norge fordi det ofte var klær som viste for mye hud og gikk over mine grenser.
Bokhari mener det har vært vanskelig å komme gjennom hos enkelte aktører fordi hun ikke har et nordisk utseende.
- Jeg føler at Norge er veldig «firkantet» når det kommer til alder, høyde og så videre i forhold til mange andre land. Jeg går for eksempel de beste visningene i Pakistan, jeg har gått under moteuken i London og fått tilbud om å gå på verdens største moteuke i New York.
Bransje i endring
Etter snart tjue år som redaktør for norske Elle har Signy Fardal lært mye om både norsk og internasjonal motebransje. Hun har ikke hørt om Bokhari før, og understreker at nåløyet fremdeles er meget smalt.
- Hvis du vil bli fashionmodell er det, dessverre, veldig klare preferanser for hva som skal til. De som virkelig gjør det stort, har en X-faktor få mennesker har. Men etnisitet kommer langt ned på lista over det som velges bort, sier hun.
Fardal trekker likevel frem en rekke endringer, også i high fashion, som er i ferd med å skje.
- Dette er en kommersiell bransje. Etterhvert som nye og kjøpesterke grupper vokser frem, plukker bransjen det opp. Markedet krever mer mangfold. Det er derfor Dolce & Gabbana lanserer hijab-kolleksjon, og Louis Vuitton har en «kjønnsløs» kampanje med Jaden Smith.
Også Bokhari understreker at norsk motebransje har blitt bedre når det gjelder mangfold i senere tid.
Ble oppdaget på gata
I i likhet med noen av verdens mest suksessrike modeller ble hun «oppdaget» helt tilfeldig.
Kate Moss ble stoppet av en modellspeider på en flyplass i New York. Gisele Bündchen skal ha spist en burger på McDonalds da hun ble oppdaget på et kjøpesenter i Sao Paolo.
Bokhari på sin side ble stoppet på gode, gamle Karl Johan.
- Det startet med et fotooppdrag for Imageakademiet. Etterhvert begynte venninner av meg å utdanne seg innen sminke, mote og fotografering, og jeg fikk mer og mer sansen for bransjen jo nærmere jeg kom.
I mange år fokuserte hun likevel på andre ting og startet blant annet i jobben som flyvertinne.
Men for fire år siden innså hun at modelldrømmen fremdeles lå der. Og det var nå eller aldri.
- Jeg tenkte at tiden var i ferd med å løpe fra meg, og gikk fullhjertet inn for å satse på å bli profesjonell modell. Jeg visste den gang ikke hvor langt jeg ville nå, men tenkte uansett det jeg fikk til var bonus da jeg hadde somlet bort mange år.
Pakistan var midt i blinken
Etter et par oppdrag i England begynte forespørslene å komme. Arbeidet hennes spredte seg i sosiale medier - til utlandet.
- Jeg begynte å få flere og flere utenlandstilbud og også fra Pakistan, noe som var helt fjernt den gang. Det er kun kjente ansikter å se der, og store show og stort marked. Men med min bakgrunn og utseende var det egentlig midt i blinken.
Aller mest stolt er hun av å bli plukket ut som den eneste utenlandske modellen i Bollywood-designeren Manish Malhotras motevisning i London.
Hun plukkes også til å være såkalt «showstopper», eller hovedmodell, for noen av de største visningene med indiske og pakistanske designere.
- Jeg synes det er mest gøy på scenen, men trives godt foran kamera også, spesielt når du ser resultatet på forsiden av magasiner og plakater. Jeg synes det er moro å jobbe med designere som har flotte klær, utmerker seg og er kreative, men også hyggelige.
Ifølge Bokhari har de fleste kollegene hennes pakistansk bakgrunn, men hun har også jobbet med russiske modeller i Pakistan.
Hun mener det det er store forskjeller mellom motebransjen her hjemme og der.
- Det er enormt mange innbyggere i Pakistan. Bare det gjør markedet mye større. Befolkningen er også veldig motebevisste, noe som igjen øker konkurransen om å være bedre. Moten markedsføres mye mer, med utallige posters rundt omkring i byene. Norge er et lite land med få innbyggere og har heller ikke klart å markere seg internasjonalt.
Hun trekker også frem kvaliteten på håndarbeid, stoffer og designere som spesielt bra i Pakistan.
- De er veldig kreative og tør mye mer enn i Norge.
Bokhari har fremdeles jobben i SAS, og forteller at hun er med på å drive en kafé i Oslo. Hun samler derfor modelloppdragene i utlandet i bolker.
Ekstremt få som slår gjennom
Fardal syns det er flott at Bokhari bryter barrierene for de tradisjonelle modellkravene: Hun var for eksempel over 30 år da hun startet karrieren sin for alvor.
Likevel er det forskjell på å være stor modell i Pakistan og i «high fashion», mener Elle-redaktøren.
- Det er ytterst få modeller som jobber internasjonalt, og da mener jeg de som bor i New York, Paris eller Milano. Noen få, som Siri Tollerød og Iselin Steiro, har gjort kampanjer for store motehus og redaksjonelle jobber for motemagasiner. Steiro ble flydd til Versaces «couture»-visning, og så til Givenchy-visningen i New York. Det er på et helt annet nivå.
Hun tror likevel at det er et poeng å oppsøke flere type markeder hvis målet ditt er å bli modell.
- Catwalken i Oslo har mer mangfold enn for eksempel Stockholm og Paris, men norsk motebransje er generelt veldig, veldig liten. Det er få modeller og ekstremt få som faktisk gjør det stort.
Tenk annerledes!
For Bokhari sin del handler modellkarrieren like mye om å tørre å følge drømmene sine.
- Jeg har vært heldig og har full støtte fra min familie og min ektefelle, noe jeg er veldig glad for, da mange generelt er negative til det å eksponere seg. Man blir på en måte stemplet som selvopptatt.
Hun er stolt av å gjøre noe som er litt annerledes, og understreker at du må ha troen på deg selv for å kunne slå gjennom.
- Jeg har jo klart det i en alder av tredve pluss enda mange sa det var for sent, men en må lytte til sitt indre. Det er mange muligheter ute i verden om man ønsker!
Signy Fardal er sjefredaktør i Elle, som produseres av Egmont Publishing under lisens fra Hachette Filipacchi. Kvinneguiden eies også av Egmont Publishing.