Ringe før søknaden sendes?
Ekspertene er uenige om du bør ringe før søknaden, men én ting er alle enige om
Ikke ring bare for å ringe.
- Det er omdiskutert om du bør ringe arbeidsgiver før du søker på en stilling. Det kan helt klart være et problem for arbeidsgiver at alle interesserte ringer bare for å høre litt om stillingen. En god regel er derfor ikke å ringe bare for å ringe, sier karriereådgiver ved Karrierehuset, Mette Ljungquist Marstrander til Kvinneguiden.
Hun har master i psykologi, bachelor i samfunnsfag, bachelor i kommunikasjon og har bakgrunn fra rekruttering, internasjonalt studie- og forskningssamarbeid, samt som studentveileder.
Ringe før søknaden sendes?
Karriereveileder og daglig leder ved Manus Motivasjon, Mette Manus, bekrefter at det er delte meninger blant eksperter om det er lurt å ringe en potensiell ny arbeidsgiver.
Tips når du kontakter en potensiell arbeidsgiver
- Vær høflig og ydmyk og spør om vedkommende har tid til en prat
- Les signaler – virker personen i andre enden stresset, bør du fatte deg i korthet
- Forbered samtalen godt ved å lese annonsen og planlegge hva du skal si og spørre om
- Ikke spør om ting du finner svaret på i annonsen
- En telefon er mer personlig enn en e-post
- Vær klar over at telefoner er mer forventet dersom det er oppgitt en kontaktperson i annonsen
- Ikke ring bare for å ringe
Kilder: Mette Manus og Mette Ljungquist Marstrander
- Men det er full enighet om at dersom du ringer, så må du ha gode og relevante spørsmål. Det vil si at det må være uklarheter i stillingsannonsen, eller spørsmål om hvorvidt du med din bakgrunn vil bli vurdert til stillingen, sier hun til Kvinneguiden.
Manus er utdannet lærer og coach, og har dessuten utdanning innen organisasjonspsykologi og ledelse, samt rekruttering og intervjuteknikk.
Hun har jobbet med veiledning av unge og voksnes karrierevalg siden 1992, er jobbekspert i Aftenposten og ga nylig ut boken Karrierehjelp og livskvalitet.
Planlegg samtalen
Hvis du ønsker å ringe, anbefaler derfor Marstrander at du konsentrerer deg om å finne spørsmål som ikke besvares i stillingsannonsen.
Gjør du det, mener hun en telefonsamtale kan være en fin måte å få presentert deg selv på.
- Før du ringer, bør du så tenke nøye gjennom hva du skal si og spørre om, understreker Marstrander.
Når du ringer, skal du være ydmyk og spørre om vedkommende har tid til en prat angående stillingen - eller om du heller skal ringe tilbake på et senere tidspunkt.
- Dersom du oppfatter at personen i andre enden er stresset eller veldig kort, bør du selv være kort slik at du ikke opptar for mye av vedkommendes tid.
Fatt deg i korthet
Dersom det er oppgitt en kontaktperson i stillingsannonsen, mener Manus at det forventes at mange kommer til å ringe.
Er du en av dem som ringer, vil du dermed få en mulighet til å markere deg.
- Men du må fortsatt ha gode spørsmål om noe som ikke kommer klart frem i stillingsannonsen, sier hun.
I likhet med Marstrander oppfordrer Manus til å starte samtalen med å forhøre deg om det passer, og deretter fatte deg i korthet.
- Mange opplever det nok som litt masete at du ringer. Er du i tvil, er det bedre å la være, råder hun.
Si litt om bakgrunnen
Gode spørsmål er altså viktig, men hva er egentlig gode spørsmål i denne sammenheng?
Gode spørsmål til arbeidsgiver
- Hva slags erfaring er dere ute etter?
- Hva slags person ser dere etter?
- Er jeg aktuell med min bakgrunn?
Kilder: Mette Manus og Mette Ljungquist Marstrander
Unngå spørsmål om
- Lønn
- Goder
- Det som allerede er nevnt i annonsen
Kilder: Mette Manus og Mette Ljungquist Marstrander
- Hvis det ikke er beskrevet godt nok i annonsen, kan du spørre om hva slags type erfaring de er på jakt etter. Så kan du benytte anledningen til å si litt om bakgrunnen din. Hør så om dette er interessant for arbeidsgiveren, tipser hun.
Har du praktiske spørsmål rundt stillingen kan du også stille disse, men Marstrander anbefaler at du holder deg unna spørsmål om lønn og goder.
- Det kan altså være hensiktsmessig å ringe hvis du har noe relevant å spørre om og du er god til å presentere deg, men ikke hvis du ringer bare for å ringe, sier hun.
Manus legger til at det også går an å stille arbeidsgiveren konkrete spørsmål om hva slags person de ser etter og ønsker seg.
Ikke like bra med e-post
Er du usikker på om det er riktig å slå på tråden, kan du eventuelt starte med å sende en e-post og høre om du kan ringe på et senere tidspunkt.
Du kan også sende eventuelle spørsmål på e-post, men dette mener karriereveilederne er mye mindre personlig enn å ringe.
Det gjør nok derfor ikke samme nytten hvis målet er å markere deg tidlig i søknadsprosessen.
- En e-post gir mottaker ro til å lese når det passer ham eller henne, men den kan også fort drukne i mengden og bli glemt. En telefon er derfor mer personlig kommunikasjon, selv om det altså kan virke forstyrrende, sier Manus.
Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!
Denne saken ble første gang publisert 06/10 2015, og sist oppdatert 28/06 2017.