Kommunikasjon på jobb
«Ikke for å være negativ, men...»
Og åtte andre ting du ikke bør si på jobben.
Hvor ofte hører du egentlig utsagn som «jeg er ikke så god på dette, men jeg kan prøve...» eller «dette er sikkert et dumt spørsmål, men...» fra kollegaene dine?
- Jenter oppdras bevisst eller ubevisst til å ikke skulle støte eller såre noen, og til å dempe seg og sin egen person. Jeg tror faktisk at de møter større sanksjoner fra omgivelsene når de gjør det.
Det sier Trude Kvammen Ekker, leder for karrierefeltet i rådgivningsselskapet SmartKarriere, til Kvinneguiden. Hun har flere tiårs erfaring fra HR og rekrutteringsarbeid i privat næringsliv, bl.a fra Orkla-konsernet, hvor hun har jobbet som personalsjef.
Hun har tydelig sett hvilke språklige feller vi har lett for å falle i på jobben.
Dropp det
Disse språk-uvanene gjør du lurt i å droppe:
- Å underminere deg selv ved å si mye «kanskje», «jeg tror», «jeg er usikker men...», «jeg vet ikke men…» , gjør at andre heller ikke stoler på dine vurderinger til slutt.
Et annet ord du bør unngå i jobbsammenheng er «bare». Det mener Mette Manus, karriererådgiver ved ManusMotivasjon.
- Bruken av ordet «bare» er en måte å nedvurdere sin egen innsats og troverdigheten i det man leverer, sier Manus til Kvinneguiden.
Dette er Kvammen Ekker enig i:
- «Bare» bør kuttes i større grad, fordi det signaliserer mindre tro på egne evner, sier hun.
9 ting du ikke bør si
Men «bare» er ikke det eneste ordet som er lurt å unngå, skal vi tro ekspertene. Hun mener at både små bemerkninger og enkelte ord kan skade karrieren ved å for alltid sette deg i et negativt lys.
Manus og Ekker Kvammen har ni eksempler som vil få deg til å virke umoden, passiv og lite løsningsorientert:
- «Det får noen andre ta seg av.» Bør ikke sies fordi det får deg til å virke lat.
- «Det der vil aldri fungere.» Det får deg til å virke lite nytenkende og innovativ.
- «Ikke for å være negativ, men...» Bør ikke sies fordi det rent faktisk betyr at du er negativ.
- «Nå orker jeg snart ikke mer.» Det signaliserer at du har liten kapasitet og er en person som ikke bør satses på fremover.
- «Jeg har ikke fått den informasjonen jeg trenger.» Dette viser mangel på initiativ til å ordne opp selv.
- «Jeg kan alltids gjøre et forsøk.» Bør ikke sies fordi det virker som du ikke har tro på egne evner.
- «Det er urettferdig.» Hvis du synes noe er urettferdig, må du konkretisere det og komme med eksempler.
- «Jeg skal prøve.» Det er defensivt og viser liten stå-på vilje.
- «Det er ikke min feil.» Å fraskrive seg skyld og dermed indirekte skylde på andre, setter deg i posisjon utenfor godt teamarbeid og slår negativt ut.
- Vil ikke satse på deg
Kvammen Ekker tror at utsagn som «jeg stoler ikke på deg,» «det får noen andre ta seg av,» «ikke for å være negativ, men...» «jeg er så umotivert for tiden» «nå orker jeg snart ikke mer» «det der vil aldri fungere» signaliserer at du egentlig vil bort fra jobben din snarere enn å vise positiv driv og fremoverlenthet.
- Å glippe en sjelden gang vil nok passere, verre blir det når man gjentagende kommuniserer på en negativ eller selvutslettende måte. Konsekvensen kan bli at du ikke satses på videre og ikke får utviklet deg, sier hun.
Det skal mye til før man sies opp, men karriererådgiveren mener imidlertid at gjentagende løgn eller utsagn som skader bedriftens økonomi eller omdømme vurderes som alvorlig.
- Likeledes hvis du faktisk ikke gjør den jobben du er satt til å gjøre, sier hun.
- Vær konkret
Manus tror mange er redde for å skape konflikt, men fremfor å uttrykke deg på en usikker og mindre selvsikker måte, råder Manus deg til å rette deg opp i ryggen når du skal snakke på jobb;
- Du bør formulere deg tydelig når du kommuniserer med kolleger slik at det gir trygghet til personen du snakker med. Vær helt konkret på det du vil si, snakk for eksempel om selve saken det gjelder, og ikke om selve personen du vil gi kritikk til, sier rådgiveren.
For eksempel ikke: «jeg syns du jobber tregt,» men heller: «det var synd at dette ikke ble levert tidligere.»
- Tenk over hvorfor du sier disse tingene, og hva du vil oppnå med det, sier Manus.
Slik hevder du deg
Kvammen Ekker er enig med Manus det er viktig til å være tydelig når du kommuniserer med andre;
- Mange kan nok profittere på å bli mer bevisst sin kommunikasjonsform og å øve seg på å tydeliggjøre budskapet sitt, sier hun.
Hennes anbefaling er at istedenfor å si «kanskje» og «jeg vet ikke,» si heller «jeg mener at,» «jeg vil at,» «jeg har undersøkt og funnet ut at...»
- Å hevde seg på en arbeidsplass handler i stor grad om å prestere godt, jobbe hardt, kommunisere tydelig og å vise en positiv utstråling i forhold til sine arbeidsoppgaver. Dette er nok faktorer som er like tilgjengelige for begge kjønn, sier Kvammen Ekker.
Heng deg opp i ros
Manus mener at hvordan man formulerer seg handler om hva slags selvtillit man har.
- Selvtillit får du av mestring og det å se på hva du er god til, hva du får til, og huske på å gi deg selv anerkjennelse for dette. Du får det ved å klare å løse oppgavene dine, og være tydelig i din kommunikasjon, sier hun.
Det er også viktig å huske på at du bør henge deg opp i rosen du får mer enn du bør henge deg opp i kritikken.
- Noen tar jobbrelatert kritikk saklig i stedet for personlig og klarer derfor å omfavne kritikken ved å prestere bedre i selve jobben, sier Manus.
Hun mener at det er et problem at mange ikke klarer å ta i mot, ta til seg eller tro på den rosen de får.
- Men kritikken husker vi alltid!
Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!
Denne saken ble første gang publisert 28/10 2015, og sist oppdatert 28/04 2017.