Hvordan skrive CV

Slik leser arbeidsgivere CV-en din

Tabbene som kan koste deg jobben.

PERSONLIGHET: Hvordan du velger å sette opp CV-en din sier noe om personlighetene din. Vær derfor bevisst på om den forteller det du ønsker at den skal.
PERSONLIGHET: Hvordan du velger å sette opp CV-en din sier noe om personlighetene din. Vær derfor bevisst på om den forteller det du ønsker at den skal. Foto: FOTO: GettyImages
Først publisert Sist oppdatert
LINKEDIN: Vibeke Hansen, kommunikasjonsdirektør hos
Microsoft Norway, mener at en oppdatert linkedIn-profil vil være viktigere enn en god CV i fremtiden.
LINKEDIN: Vibeke Hansen, kommunikasjonsdirektør hos Microsoft Norway, mener at en oppdatert linkedIn-profil vil være viktigere enn en god CV i fremtiden. Foto: Foto: Microsoft Norway.
REKRUTTERER: Ann-Cathrin Østby

, rekrutterer i Talent Acquisition i Nordea.
REKRUTTERER: Ann-Cathrin Østby

, rekrutterer i Talent Acquisition i Nordea.

TIPS

  • En ryddig og oversiktlig CV gir leseren inntrykk av at du er en ryddig person.
  • Et bilde gjør din CV mer personlig, så dette anbefales.
  • En CV bør som hovedregel ikke overskride to sider, er den lengre, øker sannsynligheten for at leseren faller av og går videre til neste.
  • Ta med noen utvalgte punkter som viser din nøkkelkompetanse, og hva som driver deg.
  • Ta med en kort beskrivelse av rollene og hvilket ansvar du har hatt, samt eventuell prosjekterfaring og verv.
  • Beskriv kort din utdanning og språkkunnskaper.
  • Dersom annonsen er på engelsk, skal CV og søknad være på engelsk.

(Råd fra  Ann-Cathrin Østby

, rekrutterer i Talent Acquisition i Nordea)

Det finnes mange oppskrifter på den "perfekte" CV-en. Som regel handler det om standardoppsettet, for enkelte ting du ha med uansett.

Men det er den litt mer kreative CV-en som kan gjøre at arbeidsgiveren umiddelbart legger merke til deg.

Så hva er det egentlig arbeidsgiverne ser etter på CV-en din?

Catchy inngang

- Den første halve siden skal ha en så "catchy pitch" at rekruttereren har lyst til å lese mer. Siden det er en fordel å ha en kort CV, er det lurt å inkludere lenker til LinkedIn og sosiale medier som kan utfylle din profil. Husk å holde disse oppdatert til enhver tid.

Rådet kommer fra Vibeke Hansen, kommunikasjonsdirektør hos Microsoft Norway.

- I tillegg til erfaring er det viktig å få med formell utdanning, understreker Hansen.

Dette er også noe Ann-Cathrin Østby

, rekrutterer i Talent Acquisition i Nordea, legger stor vekt på:

- Det første jeg ser etter i en kandidats CV, er om du har relevant erfaring og utdanning for stillingen som er utlyst. Ofte er det mange søkere til en stilling, og da er det viktig å vise frem egen kompetanse og vekke leserens interesse, sier hun.

Østby understreker at du skal bygge din egen merkevare og selge den gjennom CV-en din.

Tenk derfor på hvem som er målgruppen, og spiss CV-en inn på den stillingen og bransjen du søker jobb i.

- Vi ser etter motivasjonen din, drivkraften din og der du kjenner at du har flyt i arbeidet, sier Østby videre.

Fremhev derfor dine styrker og meritter.

- Ta med noen oppsummerende setninger øverst om hvorfor skal vi velge akkurat deg, tipser hun.

Ryddig og informativ

- CV er ofte første nåløyet du må gjennom hos rekrutterere, så det må raskt gå frem at du som kandidat er relevant. Hold den ryddig, oversiktlig og informativ, råder Hansen.

Vil du bruke bilde av deg selv, må du tenke at det skal bygge merkevaren deg. Det bør altså være et representativt portrettbilde av bare deg uten noen andre på bildet, ifølge Hansen.

Interesser og verdier

Østby understreker at du kun skal ta med relevant erfaring og utdanning på CV-en. Hun ønsker å se en rød tråd i din bakgrunn og erfaring.

- Og står det i CV-en at du har vist interesse for et fagområde over lengre tid, antas det at du er interessert og motivert for dette området, sier Østby.

- Ha fokus på gode prestasjoner i CV-en. Fortell hva som var ditt bidrag i en bestemt rolle, råder Østby.

Hansen mener at det er fint å få frem hva som engasjerer deg utover jobben.

- Ta gjerne med samfunnsengasjement og relevante verv. Gi eksempler som viser kvalifikasjonene dine, fremfor å ramse opp en liste med nøkkelkvalifikasjoner, ellers kan de fort bli en samling subjektive påstander, sier hun.

Kommunikasjonsdirektøren understreker at arbeidsgiver danner seg et helhetsbilde av personen.

- Måten man velger å presentere seg på, sier også litt om struktur og ordenssans.

Østby forteller at hun og hennes kolleger har innarbeidet samfunnsansvar i hele organisasjonen, og ønsker medarbeidere som viser engasjement utover seg selv.

- Vis ditt samfunnsansvar, engasjement, interesser og verdier i CV-en. Hva du velger å trekke frem samt hvordan layouten er, sier noe om personligheten din. Viser du til egne oppnådde resultater, viser du at du er selvsikker og trygg på deg selv, tipser hun.

LinkedIn-profil

Selv om en god CV er viktig, tror ikke Hansen at den fulle CV-en vil spille like stor rolle i fremtiden.

- En oppdatert LinkedIn profil vil bli mye viktigere fremover. Når du skriver CV- eller LinkedIn-profilen din, er det viktig å spisse den inn mot den bransjen eller stillingen du søker deg til, tipser hun.

Unngå dette

  • Ikke skriv CV/Curruculum Vitae med store bokstaver.    
  • Ikke bruk for mye plass til personlige opplysninger – hold dette veldig kort.
  • Ikke skriv opplysninger om ungdomsskole/videregående.
  • Unngå å nevne deltidsjobber og engasjement fra ungdomstiden (med mindre du er student).
  • Dropp irrelevante verv eller kurs.
  • Unngå å nevne ikke-imponerende språkkunnskaper.
  • Ikke ta med informasjon om basis datakunnskap.

(Tips fra Vibeke Hansen, kommunikasjonsdirektør ved Microsoft Norway)

Verdt å vite

- Veldig mange arbeidsgivere står nå overfor store endringer. Kompetanser for framtiden er fleksibilitet, digital forståelse og samarbeid som genererer de gode og kreative løsningene. Jeg ser etter tegn på dette når vi får tilsendt CV-er, sier Østby.

Ifølge Hansen vil arbeidsgiveren også se på profilen din på LinkedIn, dermed er dette en mulighet til å vise faglig engasjement og mer om din erfaring.

- Og det er alltid et pluss med tilbakemeldinger fra andre i ditt faglige nettverk!

For å bygge opp deg selv som merkevare, råder Hansen deg til å innlede profilen med noen oppsummerende setninger der du får frem deg som kandidat, hva som driver deg og hvordan nettopp du kan bidra inn personlig og kompetansemessig:

  • unngå standardformuleringer og floskler
  • skriv på godt norsk, eller engelsk om stillingsannonsen tilsier det.
  • la motivasjonen for å søke stillingen skinne tydelig gjennom.

- På LinkedIn er et godt bilde ekstra viktig. Vi vet at profiler med bilde får 21 ganger flere visninger, 36 ganger flere meldinger og ni ganger flere forespørsler om å knytte kontakt enn de uten, forteller Hansen.

Ikke ta med dette

Når du setter sammen CV-en, må du også være klar over hva du bør droppe.

Tar du med irrelevant informasjon, kan det koste deg jobben.

- Du bør ikke ha en lang beskrivelse over alt du har gjort i hele din karriere. En lengre avhandling vil du få mulighet til å fortelle om på intervju, CV-en skal vekke interesse, understreker Østby.

Med andre ord; deltidsjobben du hadde da du var 15 år kan du mest sannsynlig utelukke fra din CV.

- Er du ung, bør du dog vise til at du har gjort noe ved siden av studiene, som å ha en deltidsjobb eller et verv, råder Østby.