Finne arbeidsglede
Slik blir du engasjert på jobben
Humor, relasjoner og utnyttelse av friheten din er løsningen.
- Det er ikke alltid store ting som skal til. Det kan være små grep som skaper positiv endring på sikt, sier førsteamanuensis ved psykologisk institutt ved NTNU, Marit Christensen, til Kvinneguiden.
Hun har jobbet mye med positiv psykologi og arbeidsforskning, og forteller at om du har havnet i en negativ spiral, gjelder det å selv gå inn for å omforme jobben din til den jobben du faktisk ønsker deg; såkalt job crafting.
For det er jo gjerne slik at vi er supermotiverte når vi starter i en jobb, men så dabber det av etterhvert. Noen ganger blir motivasjon og engasjement så godt som borte kanskje på grunn av repeterende og kjedelige oppgaver, og du vet ikke helt hva du gjør på akkurat den arbeidsplassen lenger.
- Ved å aktivt gå inn for å forme arbeidet, blir du også mer klar over hva du vil selv, sier Christensen.
- Ikke fall for fristelsen til å tro at det holder at du drar og gjør jobben din, sier Jon Morten Melhus til Kvinneguiden.
Han er rådgiver, foredragsholder og veileder ledere i det å skape begeistring og motivasjon på arbeidsplassen.
Utnytt friheten din
Job crafting er en relativt ny retning innen innenfor feltet arbeids- og organisasjonspsykologi. Sttrategien ble utviklet etter en studie gjort av Amy Wrzesniewski og Jane E. Dutton ved henholdsvis New York University og University of Michigan, 2002.
I studien la de merke til hvordan arbeidstakere som ikke nødvendigvis hadde drømmejobben, formet den og gjorde den til den jobben de heller ville ha ved å redefinere oppgavene sine selv.
- Det er en rekke tiltak du selv kan gjøre som vil ha en positiv effekt på engasjement og produktivitet. Det å være proaktiv og ikke kun gjøre det du blir fortalt, gjør også at du ser nye muligheter og hva du liker best å jobbe med, samt at det blir tydeligere å se hvor du trengs, og bidrar der.
Job crafting kan deles inn i tre forskjellige kategorier: Oppgavecrafting, relasjonscrafting og kognitiv crafting.
Oppgavecrafting vil si å gjøre endringer som har med jobbkravene å gjøre. Finn ut av hvordan du kan endre eller redusere kravene dine. Gjør oppgaver du liker, styr unna de du ikke liker og følg egne interesser. Gå inn for å lære nye ting og gjør det som fører deg nærmere eget mål.
- Som forsker er jeg i en situasjon med store muligheter til å drive aktiv job crafting. Jeg kan velge å undervise i de temaene som engasjerer meg mest, og jeg har frihet til å selv bestemme hva jeg vil forske på. Det vil være ulik grad av mulighet til å drive job crafting i ulike yrker.
- Alle har en viss mengde frihet på arbeidsplassen, så det handler om å bruke den.
Det å redusere kravene handler ikke nødvendigvis om at mindre skal bli gjort, men om å skaffe seg motivasjon og ressursene til å gjøre det. Med økte ressurser kommer økt motivasjon. Deleger oppgaver og gi slipp på perfeksjonisten i deg.
- Vi trenger krav for å motiveres også. Uten arbeidskrav, blir det kjedelig. Derfor er ressursene ekstra viktig. Engasjement øker når ressursene øker.
Det er gjort en rekke studier på hvordan frihet på jobben og engasjement henger sammen.
En studie, basert på et spørreskjema, gjort av blant annet norske Steffen Torp, professorstipendiat ved Høgskolen i Vestfold, fant at krav er viktig for engasjementet vårt, såfremt vi har en viss frihet til å løse oppgaven som vi ønsker, og har støttende medarbeidere. Studien, som er publisert i Health Promotion International, ble gjort blant 600 norske arbeidstakere.
Fokuser på relasjonene dine
Relasjonscrafting går på endre eller bedre kvaliteten på tiden du bruker med kollegaene dine. Er det noen du samarbeider godt med så fortsetter du å jobbe med dem. Har du kollegaer som virker demotiverende på deg, kan du styre unna arbeidsoppgaver sammen med dem.
Bruk også kollegaer og ledere og gå selv inn for å etterspørre feedback på det du gjør. Det er ingenting som motiverer som det å høre at du har gjort noe bra.
- Vi nordmenn er litt sånn at om vi ikke hører noe så var det bra, og får vi høre noe er det fordi noe var galt. Vi kan bli flinkere til å etterspørre tilbakemeldinger på det vi gjør.
Kognitiv crafting handler om å endre tankemønsteret. Blir du deppa hver gang du får en arbeidsoppgave, må du tenke annerledes på det. Hvilket syn har du på jobben din og det du gjør i dag?
- Da kan du spørre deg: «Hvordan tenker jeg? Er det lurt? Hva om jeg tenker slik i stedet? Hvordan ser jeg på jobben min?», sier Christensen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Job Crafting
Job crafting, eller jobbdesign, er en strategi som kan brukes for å aktivt forme jobben din, utviklet etter en studie gjort av Amy Wrzesniewski og Jane E. Dutton, der de så på hvordan mennesker formet jobben sin til slik de ville ha den.
Strategien kan deles i tre:
Oppgavecrafting:
Her er det snakk om å endre mengde, omfang eller type arbeidsoppgaver. Er det noen oppgaver det passer best å jobbe med hjemmefra? Følg interesseområdene dine, gi slipp på kontrollfreaken i deg og deleger oppgaver. Bruk ressursene dine.
Relasjonell crafting:
Endre tiden, eller kvaliteten på tiden du bruker med andre på arbeidsplassen. Jobb sammen med de du samarbeider godt med og som engasjerer deg. Bruk kolleger og ledere, og etterpør feedback på det du gjør.
Kognitiv crafting:
Hvordan tenker du på jobben din i dag? Hva er fokuset ditt når du får en ny oppgave?
Kilde: Marit Christensen, NTNU
Forholdet til kollegene er noe av det viktigste
Jon Morten Melhus og Trond Haugen har skrevet en rekke bøker om engasjement og begeistring på jobb, blant annet Latterlig Lønnsomt – om humor og begeistring på jobben, og Begeistring! Om engasjerte medarbeidere og inspirerende ledere.
Melhus mener mange bedrifter er altfor opphengt i selve jobben, og rett og slett glemmer at vi er følelsesmennesker som skal gjøre den.
Artikkelen fortsetter under bildet
- Det som er viktig å huske på er at når du ikke har lyst til å dra på jobben, så er det emosjoner som spiller inn. Det er ikke rasjonell tenkning, det er følelser. Da må du bruke det som virkemiddel for å snu dette også, du må sette i gang andre følelser.
For å trives og få engasjement, må du også innse at arbeidsoppgavene alene ikke kan gi deg tilstrekkelig av det. Hvordan du trives på arbeidsplassen, utenom selve arbeidet, er viktig.
- Du må erkjenne at noe av det aller viktigste på jobben faktisk er relasjoner til andre, sier Melhus.
- Ikke fall for fristelsen til å tro at det holder å dra og gjøre jobben sin. Bruk tid på kollegaer og vær bevisst på det. Kom gjerne litt tidligere på jobben og slå av en prat. Sett deg som mål at en gang i uka skal du skal spise lunsj med en ny person du ikke kjenner så godt.
Et annet tips er å gå inn for å gjøre en kollega, eller hele stabben, glad hver dag. Dette gjør godt for både deg og den du gleder.
- Kjøp en sjokolade, si noe hyggelig, eller gjør noe hyggelig for hele arbeidsplassen, som å ta med en kake. Da får du både fokuset litt vekk fra deg selv og du gjør den andre glad og positiv.
«Have done»-lister
Dessuten kan det være en idé å gjøre noe med fokuset ditt. Se på hva du har fått til på jobb i stedet for hva du må gjøre, se på hva som har vært bra i dag, istedenfor hvor stressende dagen har vært.
Lager du «to do»-lister på jobb? Lag lister over alt du har gjort også.
- Vi har en tendens til å glemme det og bare komme hjem og tenke at «i dag var det slitsomt på jobben». Men hvis det var slitsomt på jobben har du sannsynligvis også fått gjort veldig mye.
Bruk humor
I boken «Begeistring – om engasjerte medarbeidere og inspirerende ledere», forteller Roger Keiseraas i NSB Assistor om hvordan sykefraværet ble halvert, fra 12 til under 6 prosent, etter et år med fokus på arbeidsmiljø og humor. Melhus mener mange norske ledere har altfor lavt fokus på humor på arbeidsplassen.
- Humor er veldig viktig, og det har ganske lav status i norsk arbeidsliv.
Og det er ikke nødvendigvis lederens ansvar å gå inn for å lage humor på arbeidsplassen. Som med job crafting, må han eller hun bare gi plass til det.
Tips som lager humor på arbeidsplassen
- Jon Morten Melhus har en rekke tips som kan gjøre arbeidsdagen morsommere og forholdet til kolleger bedre. Her er et lite utdrag:
- Innfør "gi komplimenter"-dagen, "gå med noe gult"-dagen, "ringe vanskelige kunder"-dagen eller lignende.
- Bestem deg for å gjøre noe hyggelig for en kollega hver dag
- Spis lunsj med kolleger du ikke kjenner så godt
- Initier fredagspils
- Ta noen minutter av morgenmøtet og la alle fortelle om en hobby.
- Arranger skattejakt for nyansatte, som gjør at de må innom andres kontorer. Alle gamle kolleger har da tid til en liten prat.
- Sett ny rekord på en "ring flest mulig kunder"-dag, med feiring om kvelden.
- Feire nedgangene
- Skipsklokke i avdelingen. Slå i den når dere har fått en stor ordre, når noe har gått bra eller noen har bursdag.
Kilder: Jon Morten Melhus, begeistring.no
- Man må huske at følelser og emosjoner er viktig, og at det ikke er sånn at på jobb bruker vi bare den rasjonelle delen av hjernen. Det er viktig at vi forholder oss til følelsene også.
Viktig med humor, innflytelse og utfordringer
Karen Kollien Nygaard er psykologspesialist i Organisasjon og ledelse, og driver stressmestringssenteret Zanti. Hun er enig i at humor, forholdet til kolleger og det å ha frihet og mulighet til å forme arbeidet selv, er svært viktig for engasjementet på jobb.
- Et grunnleggende behov for mennesker er selvstendight. Har du ikke noe selvbestemmelse blir du veldig passiv og du sitter bare og venter på beskjeder, sier hun til Kvinneguiden.
Kolleger, og det å føle seg støttet er viktig for motivasjonen, forteller hun. Følelsen av at det er trygt gjør oss effektive, etterspørsel etter tilbakemeldinger blir lettere, og vi tør mer.
Humor er bra for det meste.
- Latter frigjør masse gode hormoner, og det gjør at vi slipper spenninger i hele pustesystemet. Humor er kjempeviktig for å ha det bra, og det å ha en fin følelse er en del av det som gir effektivitet.
I tillegg peker hun på viktigheten av å få utfordringer. To ting kan ødelegge motivasjonen; å ha for mye å gjøre, og å ha for lite å gjøre.
- Det er viktig med utfordringer, og det å kjenne at det er litt skummelt.
Denne saken ble første gang publisert 25/08 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.