Få jobb gjennom sosiale medier
Dette ser arbeidsgivere etter når de sjekker deg ut i sosiale medier
Bruker du sosiale medier riktig, kan det gi deg et fortrinn når du søker jobb.
- Hvert semester er det flere av mine studenter som får jobbtilbud som et resultat av det de viser av seg selv og sine ferdigheter på kanaler i sosiale medier. Å bruke disse kanalene gir deg en mulighet til å vise andre sider av deg selv enn de du får vist fram på en CV, sier Cecilie Staude, Høyskolelektor på Handelshøyskolen BI.
Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen forteller at den tradisjonelle jobbsøkingsprosessen er i ferd med å vike til fordel for sosiale medier.
- Foruten riktig bakgrunn, kunnskap og erfaring, er de fleste arbeidsgivere også opptatt av å ansette en person som matcher selskapets verdier. Du kan ha gode karakterer, men dårlig karakter. Riktig bruk av sosiale medier kan styrke ditt eget kandidatur ved at en potensiell arbeidsgiver får «bli kjent» med deg på forhånd, sier Nygård-Hansen.
Men i det enormt store, kaotiske og fremmede havet av kanaler kan det være utfordrende å orientere seg og finne sin plass. Hvilke kanaler bør du bruke? Hvordan skal du bruke dem? Og hvordan skal du skille deg ut i mylderet av kontoer og profiler?
Fordeler med SoMe
Er det noen god grunn til å vike fra den tradisjonelle jobbsøkingsprosessen?
Det kan hende. For med samme utdannelse og identiske kvalifikasjoner blant søkerne, er det vanskelig å skille seg ut i bunken med søknader. Kanalene i sosiale medier gir deg muligheten til å vise andre sider av deg selv og dine ferdigheter på en mer dynamisk og spennende måte enn det du kan vise gjennom en tradisjonell CV, påpeker Staude.
- Du kan vise mer av deg selv, både personlig og profesjonelt. Du kan vise at du tar del i de offentlige samtalene og er samfunnsengasjert på Twitter, hva du er opptatt av på en blogg, og hvem du er på en Instagram- eller Facebookkonto, sier hun.
De riktige kanalene
Hvilke kanaler bør du bruke?
- Mange i næringslivet har trukket fram LinkedIn som en relevant rekrutteringskanal, men jeg mener at det kommer an på hvilken bransje du vil inn i. Innholdet på LinkedIn er veldig statisk og passer kanskje bedre for dem som vil jobbe innen mer tradisjonelle bransjer som for eksempel revisjon og økonomi, mens en blogg eller en Twitter-konto kan passe bedre for dem som vil inn i mer kreative bransjer, som medie- eller reklamebransjen, anbefaler Staude.
Nygård-Hansen påpeker at det viktigste er å være synlig i de kanalene dine potensielle arbeidsgivere bruker.
- Desto flinkere du er til å bygge nettverk og engasjere deg direkte med målgruppen, jo større sannsynlighet er det for at du blir lagt merke til av din fremtidige arbeidsgiver, sier Nygård-Hansen.
Riktig innhold
Hva bør kanalene inneholde?
Ifølge ekspertene er det varierende hva arbeidsgivere er opptatt av og ser etter, men de påpeker at én ting er spesielt viktig uansett bransje: At du gir et riktig og autentisk inntrykk av hvem du er, ikke hvem du skulle ønske at du var. Nygård-Hansen poengterer i tillegg viktigheten av å fremme kunnskap, erfaring og ekspertise.
- Legg fra deg solbrillene, «siggen» og «sjampisen», og bruk et profilbilde som viser en korrekt utgave av deg selv. Slik du fremstår, og slik du blir oppfattet digitalt, bør du helst bli oppfattet analogt, sier Nygård-Hansen.
Bli lagt merke til
Hvordan kan du skille deg ut?
- Begynn med å identifisere de arenaene det er naturlig at du viser deg fram på. Følg næringslivsblogger, start samtaler med relevante personer på Twitter, still spørsmål og ta kontakt med folk som jobber innen det fagfeltet du vil jobbe i, sier Staude.
En av faktorene som skiller den tradisjonelle jobbsøkingsprosessen fra den moderne, er arbeidsgivernes rolle. De følger med på de ulike kanalene og siler ut kandidater som kan være aktuelle, før de tar direkte kontakt med enkelte. Dersom du behersker sosiale medier privat, kan du altså høste gevinster profesjonelt i en bedrift.
- De endringene som teknologien drar med seg, gjør at kunnskap blir ferskvare. Opprett din egen kanal, for eksempel en blogg, og tenk at bloggen er din dynamiske CV. Fokuser på hva du kan, ikke hva du kunne. Den tradisjonelle prosessen rundt en jobbsøknad er i ferd med å bli erstattet av en langt mer åpen prosess hvor arbeidsgiverne kan finne deg på egenhånd, så du drar fordeler av å bygge din egen, solide merkevare, forteller Nygård-Hansen.
Bedre å være synlig
Hva ser arbeidsgiveren etter?
Ifølge Staude er det et større problem at arbeidsgiverne ikke finner noe som helst om deg på nett, enn at de finner et par bilder fra russetiden.
- Som jobbsøker vet du jo allerede at du blir googlet, men det er ikke nødvendigvis de negative sidene ved deg en arbeidsgiver er på jakt etter. De leter etter noe annet enn det du har presentert i CV-en, sier Staude.
Nygård-Hansen er enig, og poengterer at det alltid er bedre å være synlig enn usynlig. Han mener at arbeidsgiverne leter etter noen som er oppdaterte og som deler de visjonene selskapet har. Dette kan du vise gjennom kanalene dine.
- Tenk gjennom hvor du kunne tenke deg å jobbe og hva det er du brenner for, og bygg opp en merkevare ut i fra dette. Arbeidsgiverne følger med og tar ofte kontakt med dem de mener at gjenspeiler selskapets verdier, sier Nygård-Hansen.