Hvordan lage LinkedIn-profil
- En dårlig LinkedIn-profil er nesten det samme som å stille på intervju i pysjamas
Slik pimper du LinkedIn-profilen din.
Hold profilen oppdatert
Disse tingene bør du sjekke:
- At bildet er oppdatert
- At all erfaring og utdannelse er lagt inn
- At alle kurs og sertifiseringer er lagt inn
- At du har skrevet en god headline
- At du har skrevet en god oppsummering
- At du har fått med de mest relevante nøkkelordene for din bransje eller ditt yrke
- At du har luket ut alle skrivefeil
(Råd fra Kathe Arnesen, Nordic Media Team)
Jakter du på ny jobb, bør du absolutt ha en profil på LinkedIn. Flere rekrutterere mener til og med at en god LinkedIn-profil vil være mye viktigere enn en god cv i fremtiden.
Det sosiale mediet har altså for lengst kommet for å bli.
Dette mener også Kathe Arnesen i Nordic Media Team. Hun holder blant annet kurs om strategisk bruk av LinkedIn:
- LinkedIn har blitt et viktig og nyttig verktøy for jobbsøkere, det vil definitivt være til stor hjelp å ha en god profil der. Det er det mange grunner til, sier Arnesen.
Hun lister opp noen av dem:
- De fleste arbeidsgivere og rekrutterere gjør et søk på LinkedIn når de leter etter kandidater til en stilling. Er du ikke der, kan du heller ikke bli funnet.
- Ved å være aktiv på LinkedIn og for eksempel poste relevant fagstoff, kan du komme på radaren til rekrutterere som leter etter noen med din kompetanse.
- Du kan følge bedrifter du ønsker å jobbe i på LinkedIn og få informasjon om ledige stillinger, frokostmøter og annet som foregår i bedriften.
- Du kan bruke LinkedIn til å forberede deg til intervjuer ved å se på hva de poster fra bedriftssiden, hvem som jobber der og hva de skriver om.
Over en million brukere
Halvdan Haugsbakken forsker blant annet på sosiale medier ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap på NTNU.
Det er over en million registrerte nordmenn på LinkedIn, og han tror at mediet blir en viktig digital hovedvei for det fremtidige arbeidsmarkedet.
- Det skulle ikke forundre meg om mange norske tjenester for arbeidssøkere og arbeidsgivere kan bli tettere integrert i LinkedIn sin infrastruktur, eller om vi får tilpassede norske tjeneste med egne standarder de neste årene, sier Haugsbakken.
Tips til nybegynnere
Er du fersking på LinkedIn, har Kathe Arnesen flere gode tips til hvordan du kan dra mest mulig nytte av LinkedIn-verktøyet.
- Start med å fylle ut hele profilen så fullstendig som mulig med én gang. Det er lett å tenke at man kan gjøre den ferdig senere, men ofte glemmer man det. En halvferdig profil gir ikke noe godt inntrykk, sier Arnesen.
- Når jeg holder kurs, pleier jeg å si at å ha en dårlig utfylt LinkedIn-profil er nesten det samme som å stille på intervju eller et jobbmøte i pysjamas, fortsetter hun.
Arnesen tipser videre:
- Fyll inn alt du har på cv-en, få med alt av arbeidserfaring, utdanning, kurs og sertifiseringer. De som ser profilen din, skal få et godt og riktig inntrykk av hva du kan.
- Du har også muligheten til å lage en headline på profilen din. De fleste bruker stillingstittelen sin som headline, men et smart trekk er å i stedet skrive noe om hva du faktisk gjør eller er god på. For å bruke meg selv som eksempel: «Partner i Nordic Media Team» sier ikke så mye om hva jeg egentlig gjør i jobben min. Men «Kommunikasjonsrådgiver og foredragsholder med fokus på strategi og sosiale medier» forteller hva jeg gjør og har erfaring fra.
- Skriv en kort oppsummering som sier noe om nøkkelkompetansen din og hva du brenner for. Ikke rams opp alt du har på cv-en, men fremhev det viktigste ved deg og din kompetanse. Husk å skrive det viktigste først – i det nye designet til LinkedIn er det de første linjene som er mest synlige. Det tilsvarer cirka 40-45 ord.
- Ha bilde i profilen din. Profiler med bilder får opptil 21 ganger flere visninger enn profiler uten bilde. Bildet bør være i farger og vise deg fra skuldrene eller midjen og opp. Bruk et bilde der du er kledd i jobbklær.
For de erfarne
Har du brukt LinkedIn en stund, er det to hovedtips som gjelder: Hold profilen oppdatert til enhver tid, og sørg for å være synlig for andre.
- For å øke synligheten, kan du tenke på hvilke nøkkelord du har med i profilen din. Bestem deg for hvem du ønsker å nå – det kan være arbeidsgivere, rekrutterere, kunder eller andre, tipser Arnesen.
En lur ting kan være å sette deg i arbeidsgiverens sted; hvis hun ønsker å finne en kandidat til den stillingen du ønsker deg, hvilke nøkkelord ville hun søkt på da?
Troverdig profil
- Lag en profil som er troverdig, oppdatert og som du kan står inne for.
- Tenk på hvordan du vil bygge et online sosialt nettverk, hvem du skal knytte kontakt med, og hvor aktiv du skal være på LinkedIn.
- LinkedIn foreslår ofte kontakter ut fra opplysningene du avgir, for eksempel hvor du studerte og tidligere arbeidsgivere.
- Det kan være lurt å knytte kontakt med tidligere studiekompiser og kollegaer, og jobbe videre derifra.
- Det kan være smart å melde deg i grupper du mener er relevante for det du jobber med, som for eksempel IT og medier.
- Det finnes også mange LinkedIn apper som kan brukes. Den meste relevante er LinkedIn Job Search.
(Råd fra Halvdan Haugsbakken, forsker ved NTNU)
Ekspertens tips videre er følgende:
- Lag en liste med alle relevante nøkkelord som matcher din erfaring og utdannelse, og sørg for å få med disse i profilen. Skriv litt under hver stilling om hva du har jobbet med og eventuelt hvilke resultater du oppnådde. På den måten får du med mange nøkkelord uten at du må ramse opp alle i oppsummeringen.
- Du har mulighet til å legge til en seksjon på profilen din som heter «Fremhevede ferdigheter og anerkjennelser». Der kan du legge til inntil 50 nøkkelord om kompetansen og erfaringen din.
Haugsbakken fremhever også synlighet som en essensiell huskeregel for den erfarne LinkedIn-brukeren.
- Da handler det om å være aktiv gjennom for eksempel å delta i diskusjoner på en saklig måte, tipser han.
Haugsbakken understreker samtidig at du ikke bør dele personlige forhold på LinkedIn, da dette er et profesjonelt SoMe.
- En enkel, sosial kjøreregel er at måten du gjør deg synlig på LinkedIn, bør være noe av den samme måten du forholder deg til dine kollegaer i en profesjonell setting, mener forskeren.
Dette ser rekrutterne etter
Arnesen har jobbet med mange rekrutteringsselskaper og arbeidsgivere som bruker LinkedIn aktivt når de leter etter gode kandidater til ulike stillinger.
- Noe av det første de gjør, er å se etter om du har kompetanse og erfaring som er nødvendig for den stillingen de jobber med – derfor er det viktig at du legger inn alt du har på cv-en, tipser hun.
Det varierer også litt:
- Noen ser etter om du er aktiv og viser at du er god på å bygge nettverk, andre ser etter om du poster noe på LinkedIn - og i tilfelle hva du poster, hvordan du uttrykker deg når du skriver, og hvilke grupper du er med, mener eksperten.
Haugsbakken erfarer at det først og fremst er kompetansen din arbeidsgivere ser etter når de sjekker deg ut på LinkedIn.
- Men jeg tror at de også ser etter om du kan være en positiv bidragsyter i et gitt arbeidsmiljø. Det å jobbe selvstendig og sammen med andre er viktige egenskaper, mener han.
Og dessuten:
- Arbeidsgivere ser etter kandidater som er selvorganiserte, leverer arbeidsoppgavene og trenger lite oppfølging, avslutter Haugsbakken.