Hotell:

Ikke gjør dette på hotell

Hotell er luksus, men tar du deg litt for mye til rette?

KLÆR: På spa-hotell er det helt normalt å gå med morgenkåpe til hotellfrokosten, men det sees på som svært uhøflig andre steder.
KLÆR: På spa-hotell er det helt normalt å gå med morgenkåpe til hotellfrokosten, men det sees på som svært uhøflig andre steder. Foto: Foto: Colourbox
Først publisert Sist oppdatert

Skal du tipse?

Helge Jørgensen, førstelektor ved Norsk hotellhøgskole, pleier alltid å tipse rengjøringshjelpen uansett hvor han er.

- Jeg tipser gjerne ganske godt i begynnelsen av oppholdet. Det gjør at jeg vanligvis får bedre renhold resten av uka, dessuten er det høflig, sier han.

Jørgensen pleier ikke å tipse resepsjonisten hvis han eller hun ikke gjør noe ekstra for ham, som for eksempel å booke en taxi. Pikkoloene gir han begrenset tips, alt ettersom hvorvidt tips er en del av lønna eller ikke.

- Det er viktig å huske på at noen lever av tipsen, som for eksempel i USA. Undersøk på forhånd slik at du passer på å gi det du skal, sier Jørgensen.

-Turister tar seg nok mer friheter i utlandet enn hva de ville gjort hjemme, sier Hanna Sofia. Hun har hotellerfaring fra England, Nederland, Gran Canaria, Mallorca og Oslo, og har sett mange turister gå over streken.

Noen glemmer alt av sunn fornuft og normal høflighet, men det er ikke alltid turistene går over streken med mening, ifølge Sofia. - Det kan være vanskelig å vite hva som er rett og galt fordi ulike land har ulike uskrevne regler, sier hun.

Helge Jørgensen, dosent ved Norsk hotellhøgskole, forteller at det forventes forskjellige ting av deg som hotellgjest alt ettersom hvor du oppholder deg.

- I India skal du for eksempel aldri vise fotsålene dine på noe vis, siden denne delen av kroppen sees som den minst hellige, sier han. Å bytte sko i resepsjonen eller å gå med løse sandaler på hotellområdet er derfor ingen god idé, sier Jørgensen.

- Oppfordrer til badekåpe

Det er heller ikke lurt å klappe et barn på hodet i India. - Hodet er det aller helligste i India, og det sees på som veldig uhøflig å ta på hodet til noen, også barn, sier Jørgensen.

Han forteller videre at hvis man skal til Japan, bør man unngå å være for direkte.

- Hvis du for eksempel ønsker å klage på hoteller, så gjør det på en taktfull måte. I Japan er de raske med å vise enighet, men det de egentlig mener med et "ja", er at de har oppfattet hva du mener, påpeker Jørgensen.

I tillegg til å reflektere over kulturen du reiser til, synes Sofia det er viktig å tenke på hva slags type hotell du er på.

- Si du booker deg inn på et konferansehotell i Amsterdam en helg. Da vil det være uhøflig å gå ned i frokostsalen eller resepsjonen i tøfler, mens det på et SPA-hotell i Budapest vil være helt normalt og faktisk uhøflig å gå med vanlige klær, sier hun.

Ifølge Sofia, forteller de fleste temahoteller gjestene på forhånd hva de ønsker.

- SPA-hotell oppfordrer folk til å gå med badekåpe fra de sjekker inn, rett og slett fordi de ønsker en avslappet atmosfære, sier hun.

Hopper i bassenget

GAVER: Noen turister gir gaver til resepsjonisten, som et tegn på takknemlighet, men dette er ikke så vanlig blant nordmenn, ifølge Sofia.
GAVER: Noen turister gir gaver til resepsjonisten, som et tegn på takknemlighet, men dette er ikke så vanlig blant nordmenn, ifølge Sofia. Foto: FOTO: Colourbox

Hvis du er på et charterhotell, så er reglene ofte litt slappere, men det betyr ikke at man kan oppføre seg som man vil.

Det er gjerne på charterhotell at turistene slipper seg helt løs, ifølge Sofia, og trekker spesielt frem det å gå i bar overkropp rundt på hotellet.

- Dette er et klassisk eksempel på hva man absolutt ikke skal gjøre, forteller hun. Det er heller ikke spesielt populært når gjestene hopper i bassenget etter stengetid, eller fra ulovlige høyder.

Jeg kom uanmeldt hjem og hørte stemmer fra badet. Den ene var min manns
Pluss ikon
Jeg kom uanmeldt hjem og hørte stemmer fra badet. Den ene var min manns

- Hver eneste sommer er det turister som hopper i bassenget fra balkonger, både på dagen og midt natten. Ikke bare er dette ekstremt farlig og ulovlig, men det er gjester som havner på sykehus hvert eneste år for dette, sier Sofia, som tror mange turister tar mer risiko i utlandet enn hjemme.

- Det er jo også ofte mye alkohol inne i bildet, sier hun.

Feiloppfattet luksus

FARLIG: Noen nordmenn drikker for mye på reise, og ender gjerne opp i bassenget - Dette er et vanlig problem som er veldig irriterende, sier Sofia.
FARLIG: Noen nordmenn drikker for mye på reise, og ender gjerne opp i bassenget - Dette er et vanlig problem som er veldig irriterende, sier Sofia. Foto: FOTO: Colourbox

Det er ikke utenfor hotellrommet gjestene som oftest bryter enhver etikette, derimot.

- Veldig mange norske gjester griser, roter og lar ting flyte rundt på hotellrommet, sier Jørgensen. Han tror at mange tenker at siden de har betalt for det, så er det ok.

- Dette er feil oppfattet luksus. Man kan ikke forvente at rengjøringspersonalet skal rydde opp for en, sier Jørgensen som mener man oppnår det motsatte ved å rote.

- Hotellbetjeningen får ikke gjort jobben sin hvis du ikke fikser rommet nogenlunde før du går derfra. Det er ikke deres å jobb å plukke opp søppel, de skal først og fremst skifte på sengetøy og gjøre det rent, sier han.

Det er også langt fra ok å ta med seg hotellets håndkler, bestikk, glass, askebeger eller liknende.

- Dette er tyveri, sier Jørgensen, men legger til at det ikke vil oppfattes som uhøflig å ta med seg hotellsåpen.

- Disse er gjerne reklamerekvisita, så det vil jeg si er ok, sier han.

DRIKS: Gi gjerne litt driks til rengjøringshjelpen på hotellet, dette er vanlig hotelletikette.
DRIKS: Gi gjerne litt driks til rengjøringshjelpen på hotellet, dette er vanlig hotelletikette. Foto: FOTO: Colourbox

Ingen overnattingsgjester

Når det gjelder overnattingsbesøk på rommet, er reglene de samme nesten overalt, ifølge Sofia.

- Det er ikke lov til å la andre gjester utenom de som har booket hotellrommet på overnatting. Grunnen til dette er først og fremst brannsikkerhet, altså at man skal kunne vite hvor mange man eventuelt trenger å lete etter i en nødsituasjon, sier Sofia.

Hun har erfart at mange nordmenn tar lett på dette, fordi de tenker at de bestemmer over det de har betalt for. - Regler som finnes på hotellområder er til for å sikre de som bor og jobber der, sier hun.

Sofia har også lagt merke til at nordmenn forholder seg annerledes til hotellansatte enn mange andre turister.

- Du kan ofte se turister gi små gaver, for eksempel en konfekteske, til hotellansatte, som et tegn på takknemlighet. Det er ikke vanlig for nordmenn, sier hun.

- Vi nordmenn er mye mer opptatte av å få valuta for pengene vår, og ønsker helst at en reise og hotell skal koste så lite som mulig. Samtidig er vi ikke forsiktige med å klage hvis noe er galt. Jeg syns nok nordmenn kunne vært litt mindre kravstore og mer ydmyke, sier hun.



Les også:

Slik tipser du i utlandet

Pruter du riktig på reise?

Reise med baby

Slik reiser du miljøvennlig