Sykemelding
Slik kan du unngå sykemelding
Nei, svaret er ikke å stappe innpå med smertestillende.
- Jeg mener den enkelte må bli mer bevisst på at kroppen har en grense for hva den tåler. Den sier i fra på ulike måter, men vi har dessverre ingen kultur for å ta disse signalene på alvor. Når vi får vondt, smerter i armer, skuldre og rygg, hodepine, eller lignende så stapper vi i oss ibux, voltaren med mer, og forventer at kroppen er en maskin som bare skal levere uansett.
Det forteller Pernille Vogt, fagsjef HMS ved Energi- og miljøavdelingen ved Norsk Industri, til Kvinneguiden.
Unngå sykemelding
Som regel vil man helst unngå å måtte sykemelde seg fra jobben, og Vogt mener at det man selv kan gjøre for å unngå dette, er å ta vare på på sin mentale og fysiske helse. Hvis man trener litt, spiser regelmessig og har det bra med seg selv, er mye gjort.
- Når man kjenner seg selv og egne grenser kan man også lettere kommunisere dette til leder og andre rundt hva man kan og ikke kan gjøre, sier Vogt og opplyser;
- En stor andel av sykefraværet i den vestlige verden kommer av stress som skyldes moderne menneskers hektiske liv, det finnes masse dokumentasjon om økning i utbrenthet blant stadig yngre mennesker, økning i lettere psykiske lidelser kombinert med smerter i kroppen og så videre, sier hun.
Vogt er ikke i tvil om at kropp og sjel henger sammen:
- Høyt mentalt og fysisk stress over tid kan gi plager som muskel- og skjelettlidelser, migrene, og smerter i mage- og tarm.
Samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker
Tor Idar Halvorsen, rådgiver ved LO, mener at god dialog og partssamarbeid viser seg å være en nøkkel for å unngå at arbeidstakere sykemeldes.
- Gjennom dialog om hvilke utfordringer som ligger i arbeidsmiljøet, kan arbeidsgiver forebygge og tilrettelegge slik at ansatte kan påvirke eget arbeid, sier Halvorsen til Kvinneguiden.
Han forklarer videre:
- Sammen med de ansatte og deres representanter kan det gjennomføres tiltak man blir enige om er riktige på den enkelte arbeidsplass. Partssamarbeidet blir ofte fremhevet som en suksessfaktor, mener rådgiveren.
Bedrifter uten rutiner
De vanligste feilene i mange bedrifter er at de ikke har rutiner for oppfølging av sykemeldte som er forankret i ledelsen, at de ikke har sørget for opplæring av ledere og heller ikke måler lederne på at de gjør denne jobben. Dermed kan det bli en del sykemeldte som ikke blir fulgt opp- og følgelig kan sykefraværet bli lenger enn det hadde trengt å bli, mener Vogt.
- Konfliktsky ledere som ikke tar tak i arbeidskonflikter eller situasjoner på jobben som er uheldige, kan også gi sykefravær som kunne vært unngått, sier fagsjefen.
Gir ikke rett til sykemelding
- Arbeidsmiljøloven inneholder en rekke bestemmelser som skal bidra til og sikre at arbeidstakere får en fullt forsvarlig arbeidsmiljø både psykisk og fysisk (Kap. 3 Virkemidler i arbeidsmiljøet og kap. 4 Krav til arbeidsmiljøet.).
- Her finner man bl.a vurdering av tiltak for fysisk aktivitet og tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne.
- Internkontrollforskriften har også som formål å forebygge helseskade eller miljøforstyrrelser fra produkter eller forbrukertjenester.
- Rettigheter for sykemeldt arbeidstaker hjemles av folketrygdloven som NAV forvalter, men kan si på generelt grunnlag at dårlig arbeidsmiljø ikke er en diagnose som gir en rett til sykemelding, selv om dårlig arbeidsmiljø kan i ytterste konsekvens gi en diagnose.
(Kilde: Opplysninger fra Arbeidstilsynets Svartjeneste.)
Vogt mener at dette kan unngås ved at "dårlige" ledere får opplæring og oppfølging, og at det settes en standard for hva som er forventet av den enkelte og ikke minst hva slags kultur man ønsker i bedriften.
- Det som gir arbeidsglede og engasjerte medarbeidere, er som regel det å få tillit og ansvar, bli stilt krav til i passe dose, føle at man blir satt pris på, ha muligheten til å ha innflytelse på egen arbeidshverdag, få nødvendig opplæring og ha gode kolleger, sier hun videre.
Fagsjefen mener at for å få til dette, må lederen kjenne sine medarbeidere.
- Alle er forskjellige, tåler forskjellig arbeidsbelastning og blir motivert av ulike ting. Det er bedre å spille på folks styrker enn stadig å pirke på deres svakheter. Samtidig er det viktig at en leder stiller krav - men at man har realistiske forventninger til hva en ansatt skal klare å levere.
Skal håndteres av arbeidsgiver
Det er naturligvis ikke slik at det bare er mange arbeidstakere som ønsker å unngå sykemelding. Dette er klart viktig for arbeidsgiver også, da burde arbeidsgiver være fullt klar over at mye av ansvaret ligger på deres skuldre.
Vogt mener at selv om det ikke er alt sykefravær en arbeidsgiver kan gjøre noe med eller forebygge, er det nødvendig å vite at mellom 20-40 prosent av alt sykefravær er arbeidsrelatert, i følge Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).
Men resten av sykefraværet, som ikke er arbeidsrelatert, skal også håndteres av arbeidsgiver.
- Når det gjøres på en skikkelig måte, kan man få tilbake personer i jobb tidligere enn om ikke personen hadde blitt fulgt opp, opplyser Vogt.
Det er mange ting arbeidsgivere kan gjøre for å forebygge, men i følge Vogt er det viktigste å være en leder som er tett på de ansatte, som ser den enkelte, som viser tillit og respekt men som også stiller rimelige krav og som legger forholdene til rette for at den ansatte får utført jobben sin best mulig måte.
- Når ansatte opplever at de blir trodd, så tør de si i fra til sjefen sin hvis det er noe som plager dem, og så finner man en løsning før plagene blir verre og det kan utvikle seg til lange sykemeldinger. Det kan være alt fra smerter i kroppen, til at det er problemer på hjemmebanen eller at man sliter psykisk.
- En god sjef lytter og bidrar til å finne gode løsninger som gavner både den ansatte og bedriften.
Ansatte bør si i fra
For å forebygge sykefravær er det også viktig at virksomheten har gode rutiner for oppfølging av sykemeldte, mener Vogt.
- At det gis nødvendig opplæring til de som har ansvaret for å følge opp, at alle ansatte får god informasjon om hva som forventes i form av sykefravær og hvilke rutiner som gjelder, og hvorfor. Leder må også sørge for arenaer - for eksempel avdelingsmøter, allmøter, medarbeidersamtaler, felles sosiale arenaer og lignende, som sikrer god kommunikasjon og samhandling mellom leder og ansatt, men også mellom kolleger, foreslår fagsjefen.
Halvorsen mener at de ansatte selv bør være obs på å falle i feller som det å jobbe for lenge med det som gjør at man får plager:
- Ansatte har også selvfølgelig et ansvar for å varsle om forhold på arbeidsplassen som bør endres, både de enkle fysiske og om de mer komplekse psykososiale forhold som kan være negative for arbeidsmiljøet, sier rådgiveren.
Halvorsen syns at den enkelte bør være bevisst sitt ansvar, også for egen helse.
- Igjen vil dialogen på arbeidsplassen være viktig; at det er skapt et klima for åpenhet om disse sakene, slik at den ansatte føler trygghet til å snakke om sine utfordringer før sykmeldingen er eneste utvei, sier han.
Vogt er enig og mener det er viktig at leder stimulerer ansatte til å melde fra om irritasjon og smårusk slik at det tas tak i før det får utvikle seg til store saker.
- Leder bør også gå foran som et godt eksempel og ikke snakke negativ om kolleger, ledere eller underordnede, holde avtaler, være forutsigbar og rettferdig.
Slik kan bedriften forebygge sykemelding blant ansatte: - Når det gjelder å "tilby" saker som god mat i kantinen, muligheter til å trene i arbeidstiden, helseforsikring, masasje og så videre, er alt dette gode tiltak for arbeidsmiljøet- men ikke det som virkelig avgjør for om du trives på jobb og for å lykkes med å forebygge sykefravær, sier Pernille Vogt, Fagsjef HMS for Energi- og miljøavdelingen ved Norsk Industri. NAV har laget en sjekkliste for forebygging som arbeidsgivere kan forholde seg til:
(Kilde: Brosjyren til NAV/ Arbeidstilsynet: Forebygging og oppfølging- to sider av samme sak) |
Les også:
Det kan hende arbeidsgiveren bryter loven
Derfor blir du plassert i åpent kontorlandskap
Denne saken ble første gang publisert 29/09 2014, og sist oppdatert 30/04 2017.