Full rulle hele året
Vinteren blir mildere – verden grønnere. Helårssyklistene triller i medvind.
- Det er det enkleste, sier Inga Marte Thorkildsen.
Mange kjenner henne som stortingsrepresentant for Sosialistisk Venstreparti. Noen kjenner henne like godt som ivrig syklist - helårssyklist.
- For meg går det fortere å sykle enn å komme seg fram på andre måter. Dessuten er det fint å kunne starte dagen med litt utetid. Det er bra trim. Det er fleksibelt. Og så er det jo miljøvennlig, sier hun med et grepa tak om offroad-styret.
Spinning rekrutterer
Grønne verdier skjøt ny fart i 2007. Ifølge Syklistenes Landsforbund følger helårssyklistene etter - av flere grunner.
- Mildere vintrer og mindre snø er en årsak. Videre har godt tilbud av piggdekk og god sykkelvinterbekledning gjort det sikrere og mer attraktivt å sykle, sier fagkonsulent Svein Fagervold, som mener treningsstudioer med spinning har gjort underverker for rekrutteringen.
Det er vanskelig å tallfeste fenomenet eksakt.
- Men salg av piggdekk har økt cirka ti prosent hvert år de siste fire årene. Innsalg for denne vinteren ligger på drøyt 25.000. Gjennom forskjellige estimat kan vi gå ut fra at økningen i vinterbruk er på tre prosent, forteller Fagervold.
Dusjhette-hjelm
Om snøen og isen glimrer med sitt fravær i lavlandet, er det lite som tyder på at regn er på vei ut.
- Da er det på med regntøyet. Jeg har til og med brukt dusjhette under hjelmen. Du kan tro det ble god stemning på jobben, røper Thorkildsen, og legger til at hun gjerne ser at hodebeskyttelse med innebygget sydvest kommer på markedet snarest.
Det skal likevel mye til at hun parkerer tohjulingen - særlig etter at hun måtte investere i ny sådan etter tyveri.
- Det er avhengig av hvor glatt det er. Er det kaldt, men ikke glatt, tar jeg sykkelen. Det får ikke hjelpe at jeg tidvis ser ut som en polfarer når jeg stiller på kontoret.
Gode skjermer
I mørke eller dårlige lysforhold er for- og baklykter påbudt. Ut over det innebærer ikke vintersykling spesielle lovpålagte krav. Dog har Fagervold et par kjennertips i ermet.
- Jeg vil anbefale gode piggdekk og gode skjermer: Piggdekk fordi det kan være isete veier, og skjermer fordi det generelt er mer møkkete i vinterhalvåret, påpeker han.
Når er det så uforsvarlig å sykle?
- Store snøfall hindrer framkommelighet og øker sikkerhetsrisikoen, og bør derfor unngås, mener Fagervold.
Latskap?
Thorkildsen ønsker ikke å framstå som noen moralist.
- Dette er ikke ment som noen pekefinger. Samtidig: De små valgene vi gjør i hverdagen, får betydning for andre mennesker, sier hun, vel vitende om at astmatikere må holde seg innendørs når forurensingen er som verst.
Et tankekors, ifølge Thorkildsen, er at mange norske bilturer er av det knappe slaget.
- En høy andel ligger under en kilometer. Mye dreier seg om ren og skjær latskap. Det vet jeg av egen erfaring.
Tre tips til vintersyklisten
Mange kjenner henne som stortingsrepresentant for Sosialistisk Venstreparti. Noen kjenner henne like godt som ivrig syklist - helårssyklist.
- For meg går det fortere å sykle enn å komme seg fram på andre måter. Dessuten er det fint å kunne starte dagen med litt utetid. Det er bra trim. Det er fleksibelt. Og så er det jo miljøvennlig, sier hun med et grepa tak om offroad-styret.
Spinning rekrutterer
Grønne verdier skjøt ny fart i 2007. Ifølge Syklistenes Landsforbund følger helårssyklistene etter - av flere grunner.
- Mildere vintrer og mindre snø er en årsak. Videre har godt tilbud av piggdekk og god sykkelvinterbekledning gjort det sikrere og mer attraktivt å sykle, sier fagkonsulent Svein Fagervold, som mener treningsstudioer med spinning har gjort underverker for rekrutteringen.
Det er vanskelig å tallfeste fenomenet eksakt.
- Men salg av piggdekk har økt cirka ti prosent hvert år de siste fire årene. Innsalg for denne vinteren ligger på drøyt 25.000. Gjennom forskjellige estimat kan vi gå ut fra at økningen i vinterbruk er på tre prosent, forteller Fagervold.
Dusjhette-hjelm
Om snøen og isen glimrer med sitt fravær i lavlandet, er det lite som tyder på at regn er på vei ut.
- Da er det på med regntøyet. Jeg har til og med brukt dusjhette under hjelmen. Du kan tro det ble god stemning på jobben, røper Thorkildsen, og legger til at hun gjerne ser at hodebeskyttelse med innebygget sydvest kommer på markedet snarest.
Det skal likevel mye til at hun parkerer tohjulingen - særlig etter at hun måtte investere i ny sådan etter tyveri.
- Det er avhengig av hvor glatt det er. Er det kaldt, men ikke glatt, tar jeg sykkelen. Det får ikke hjelpe at jeg tidvis ser ut som en polfarer når jeg stiller på kontoret.
Gode skjermer
I mørke eller dårlige lysforhold er for- og baklykter påbudt. Ut over det innebærer ikke vintersykling spesielle lovpålagte krav. Dog har Fagervold et par kjennertips i ermet.
- Jeg vil anbefale gode piggdekk og gode skjermer: Piggdekk fordi det kan være isete veier, og skjermer fordi det generelt er mer møkkete i vinterhalvåret, påpeker han.
Når er det så uforsvarlig å sykle?
- Store snøfall hindrer framkommelighet og øker sikkerhetsrisikoen, og bør derfor unngås, mener Fagervold.
Latskap?
Thorkildsen ønsker ikke å framstå som noen moralist.
- Dette er ikke ment som noen pekefinger. Samtidig: De små valgene vi gjør i hverdagen, får betydning for andre mennesker, sier hun, vel vitende om at astmatikere må holde seg innendørs når forurensingen er som verst.
Et tankekors, ifølge Thorkildsen, er at mange norske bilturer er av det knappe slaget.
- En høy andel ligger under en kilometer. Mye dreier seg om ren og skjær latskap. Det vet jeg av egen erfaring.
Tre tips til vintersyklisten
- Sykkelen: En ren sykkel er et godt utgangspunkt. Særlig gjelder dette gjelder kjede og gir. Når sykkelturen foregår i kuldegrader, er det viktig at kjede og gir er rent og satt inn med tynn olje. Låseolje egner seg bra, da den ikke fryser.
- Utstyret: Dekk med kraftig mønster eller piggdekk gjør vintersyklingen tryggere. Satser du på piggdekk, så kjøp dekk med mange pigger og av godt merke. Det har vist seg at veldig billige piggdekk har mistet piggene etter bare noen mil. Videre er front- og baklykt obligatorisk. Avgjørende er forhold som batterikapasitet, festeanordninger og materialkvalitet, hvilket stort sett gjenspeiles i prisen.
- Bekledningen: Sykkelbukse og trøye med vindtett front og luftende stoff bak er fornuftig. Det er viktig at knærne holder seg varme. Det er dessuten kommet spesielle luer til å ha under hjelmen, og disse fungerer greit. Litt kuldekrem i ansiktet skader heller ikke når minusgradene herjer.
Kilde: kondis.no
Denne saken ble første gang publisert 28/01 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.