Åndelig og fysisk sensualitet i Kongsberg
Hun står bak en av årets vakreste vokaljazzskiver. Låtskriver og sangerinne Torun Eriksen spiller sammen med flere utenlandske storheter på årets jazzfestival i Kongsberg.
En av de flotteste norske skivene så langt i 2006 er Torun Eriksens "Prayers & Observations". Skiva er en varm, sjelfull vokaljazzskive som kan være vanskelig å definere, men desto enklere å like.
Skiensjenta viser en sjelden vokal beherskelse og modenhet, og avslører et sensuelt, følsomt sinn opptatt av familie, religion og spenningen mellom fysisk og psykisk kjærlighet. Hun har fått tildels overstrømmende positive anmeldelser for denne platen i hjemlig presse og ble lansert som et vokal-ess til årets Kongsberg Jazzfestival.
Møysommelig prosess
Torun Eriksen sier selv det har vært en lang og møysommelig prosess å finne frem til sitt eget vokaluttrykk.
- Det å utvikle og å finne min egen stemme er en ting som jeg fortsatt kommer til å holde på med. Det er en pågående prosess. Jeg har brukt ganske mye tid på å komme til et punkt hvor jeg begynner å kjenne min egen stemme veldig godt og hvor jeg nå kan godta hvordan den klinger. Jeg kan tørre å vise den frem og unngå å utvise tvang på den. Jeg prøver ikke lenger å være annerledes enn meg selv.
Gradvis har hun lært seg å hva hun er komfortabel med å synge og hvor hun har sine vokale styrker. - Jeg har vært privilegert og vært omgitt av mye folk som har gitt meg ærlige tilbakemeldinger og kritikk som jeg har kunnet ta med meg på veien og kunnet bruke til å bevisstgjøre meg selv. Det kan være veldig vanskelig å ta kritikk, men det er et veldig viktig steg på veien, sier hun.
- Jeg hadde en kordirigent som fra tidlig av ga meg mye mulighet for å utfolde meg selv som solist. Men det handlet da mye om gospel og jeg prøvde da å høres ut som om jeg var svart.
- På videregående skole, hvor jeg gikk på musikklinja, fikk jeg en klassisk skolert sangpedagog. Hun lærte meg mer å synge riktig å bruke stemmen som en fysisk del av kroppen. En stemme trenger pleie og smøring.
- Senere har jeg jobbet mye med Anne Marie Giørtz som sangpedagog. Hun er ikke så opptatt av teknikk, men mer opptatt av å finne et uttrykk som er sitt.
Musikalsk ideal
I henhold til forbilder sier Eriksen at da hun var 13 år gammel hadde hun en hang-up på Randy Crawford. - Hun er fremdeles en helt, sier Eriksen.
- Samtidig har jeg lyttet mye til Aretha Franklin, Joni Mitchell og ikke minst Stevie Wonder. Jeg har blitt mer og mer glad i country og vokalister som Dolly Parton og Alison Krauss. Norske artister som Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland har også betydd mye for meg musikalsk sett.
Den kritikerroste platen til Eriksen er preget av musikalsk varme og frihet og en luftig fin vokalklang. Musikken beveger seg i spenningsfeltet mellom jazz, pop, country, gospel og soul. Eriksen ser skolering og musikalsk utdannelse som et gode.
- Man kan ha utbytte av å lære teknikker for hvordan man skal synge og spille, slik det også er innenfor andre former for kunst og håndverk. Det man ikke kan lære er talentet eller "det lille ekstra" som de gjerne kaller det i Idol. Dette som gjør at man kommuniserer ut og treffer folk med musikken sin. Mange kan være flinke til å spille og komponere uten å nå ut med musikken sin.
Viktig lyrikk
Lyrikken er en vesentlig del av Skiensjentas uttrykk. Hun er åpenhjertig og direkte i sin tilnærming til livets store temaer.
- Tittelen "Prayers & Observations" kom frem etterpå da jeg spurte meg selv hva det var jeg hadde for type sanger og hvilket tekstlig innhold de hadde.
Åpningskuttet "Joy" utforsker skyldfølelsen eller frykten for seksuell frihet og løsrivelse. En slektning til beretningene i den mye omtalte antologien "Rosa Prosa" av venninna Ida Roggen og Tonje Tornes som også bidrar til å gi kvinnelig kåthet et språk.
- Jeg ser det som om det er en låt som formidler redsel for å slippe taket og å la seg styre av det kroppslige. Om et behov for å beherske og bestemme over seg selv, Samtidig er det også om et behov for å tørre å vise seg som vulgær. Låten har en brytning mellom det vakre og det vulgære, det psykiske og det fysiske, slik god sex er.
For tross hip-hop og RnB overlesset med seksuelle ytringer er det behov for en formidling av "vanlige" menneskers fysiske pirringer.
- Det er lett å tøffe seg med sex, men jeg er ikke sånt. Så jeg var nødt til å gjøre det på min måte. Ofte blir denne tøffheten også bare et skall som stenger for følelsene og det personlige. Jeg liker å snakke om det og føler at det var et behov for å sette ord på dette fra et kvinnelig ståsted. Jeg ville at det skulle handle om seksualitet, uten å bli spekulativt.
Forhold til Gud
Åndelighet er et gjennomgangstema på flere av låtene til Eriksen både på debuten "Glittercard" og nye "Prayers and Observations" er det flere låter som behandler tro og forholdet til Gud.
- Jeg er født og oppvokst i et kristent miljø, jeg sang gospel da jeg var liten og var dessuten mye i kirken. Men det var aldri noe press fra mine foreldre om at jeg skulle være med på søndagsskole. Det var et valg jeg tok selv. Det var i større grad storfamilien som var veldig aktive her. Mye av samholdet var basert på kirken. I dag slites jeg litt mellom voksentro og barnetro som mange kan gjøre. Det var et miljø med masse livsglede, stor takhøyde og mye varme og kjærlighet til andre.
Eriksen er også opptatt av familie i form av egen graviditet og sitt forhold til søsken og foreldre.
- Jeg har født frem min egen familie. Det å få barn er en opplevelse utenom alt annet. Det ville være rart om jeg ikke skulle beskrive det.
Til Kongsberg Jazzfestival
Torun Eriksen er et av dragplastrene til årets Kongsberg Jazzfestival. Sammen med utenlandske storheter som Dianne Reeves, Buddy Guy, Bill Frisell, Fred Frith og nasjonale størrelser som Nils Petter Molvær, Solveig Slottahjell, The National Bank og Bugge Wesseltoft skal hun sørge for god jazzstemning i Kongsberg.
- Det er første gangen jeg spiller på festivalen. For meg er det veldig gøy og stas å få være med på en av de tungt etablerte festivalene i Norge.
Skiensjenta viser en sjelden vokal beherskelse og modenhet, og avslører et sensuelt, følsomt sinn opptatt av familie, religion og spenningen mellom fysisk og psykisk kjærlighet. Hun har fått tildels overstrømmende positive anmeldelser for denne platen i hjemlig presse og ble lansert som et vokal-ess til årets Kongsberg Jazzfestival.
Møysommelig prosess
Torun Eriksen sier selv det har vært en lang og møysommelig prosess å finne frem til sitt eget vokaluttrykk.
- Det å utvikle og å finne min egen stemme er en ting som jeg fortsatt kommer til å holde på med. Det er en pågående prosess. Jeg har brukt ganske mye tid på å komme til et punkt hvor jeg begynner å kjenne min egen stemme veldig godt og hvor jeg nå kan godta hvordan den klinger. Jeg kan tørre å vise den frem og unngå å utvise tvang på den. Jeg prøver ikke lenger å være annerledes enn meg selv.
Gradvis har hun lært seg å hva hun er komfortabel med å synge og hvor hun har sine vokale styrker. - Jeg har vært privilegert og vært omgitt av mye folk som har gitt meg ærlige tilbakemeldinger og kritikk som jeg har kunnet ta med meg på veien og kunnet bruke til å bevisstgjøre meg selv. Det kan være veldig vanskelig å ta kritikk, men det er et veldig viktig steg på veien, sier hun.
- Jeg hadde en kordirigent som fra tidlig av ga meg mye mulighet for å utfolde meg selv som solist. Men det handlet da mye om gospel og jeg prøvde da å høres ut som om jeg var svart.
- På videregående skole, hvor jeg gikk på musikklinja, fikk jeg en klassisk skolert sangpedagog. Hun lærte meg mer å synge riktig å bruke stemmen som en fysisk del av kroppen. En stemme trenger pleie og smøring.
- Senere har jeg jobbet mye med Anne Marie Giørtz som sangpedagog. Hun er ikke så opptatt av teknikk, men mer opptatt av å finne et uttrykk som er sitt.
Musikalsk ideal
I henhold til forbilder sier Eriksen at da hun var 13 år gammel hadde hun en hang-up på Randy Crawford. - Hun er fremdeles en helt, sier Eriksen.
- Samtidig har jeg lyttet mye til Aretha Franklin, Joni Mitchell og ikke minst Stevie Wonder. Jeg har blitt mer og mer glad i country og vokalister som Dolly Parton og Alison Krauss. Norske artister som Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland har også betydd mye for meg musikalsk sett.
Den kritikerroste platen til Eriksen er preget av musikalsk varme og frihet og en luftig fin vokalklang. Musikken beveger seg i spenningsfeltet mellom jazz, pop, country, gospel og soul. Eriksen ser skolering og musikalsk utdannelse som et gode.
- Man kan ha utbytte av å lære teknikker for hvordan man skal synge og spille, slik det også er innenfor andre former for kunst og håndverk. Det man ikke kan lære er talentet eller "det lille ekstra" som de gjerne kaller det i Idol. Dette som gjør at man kommuniserer ut og treffer folk med musikken sin. Mange kan være flinke til å spille og komponere uten å nå ut med musikken sin.
Viktig lyrikk
Lyrikken er en vesentlig del av Skiensjentas uttrykk. Hun er åpenhjertig og direkte i sin tilnærming til livets store temaer.
- Tittelen "Prayers & Observations" kom frem etterpå da jeg spurte meg selv hva det var jeg hadde for type sanger og hvilket tekstlig innhold de hadde.
Åpningskuttet "Joy" utforsker skyldfølelsen eller frykten for seksuell frihet og løsrivelse. En slektning til beretningene i den mye omtalte antologien "Rosa Prosa" av venninna Ida Roggen og Tonje Tornes som også bidrar til å gi kvinnelig kåthet et språk.
- Jeg ser det som om det er en låt som formidler redsel for å slippe taket og å la seg styre av det kroppslige. Om et behov for å beherske og bestemme over seg selv, Samtidig er det også om et behov for å tørre å vise seg som vulgær. Låten har en brytning mellom det vakre og det vulgære, det psykiske og det fysiske, slik god sex er.
For tross hip-hop og RnB overlesset med seksuelle ytringer er det behov for en formidling av "vanlige" menneskers fysiske pirringer.
- Det er lett å tøffe seg med sex, men jeg er ikke sånt. Så jeg var nødt til å gjøre det på min måte. Ofte blir denne tøffheten også bare et skall som stenger for følelsene og det personlige. Jeg liker å snakke om det og føler at det var et behov for å sette ord på dette fra et kvinnelig ståsted. Jeg ville at det skulle handle om seksualitet, uten å bli spekulativt.
Forhold til Gud
Åndelighet er et gjennomgangstema på flere av låtene til Eriksen både på debuten "Glittercard" og nye "Prayers and Observations" er det flere låter som behandler tro og forholdet til Gud.
- Jeg er født og oppvokst i et kristent miljø, jeg sang gospel da jeg var liten og var dessuten mye i kirken. Men det var aldri noe press fra mine foreldre om at jeg skulle være med på søndagsskole. Det var et valg jeg tok selv. Det var i større grad storfamilien som var veldig aktive her. Mye av samholdet var basert på kirken. I dag slites jeg litt mellom voksentro og barnetro som mange kan gjøre. Det var et miljø med masse livsglede, stor takhøyde og mye varme og kjærlighet til andre.
Eriksen er også opptatt av familie i form av egen graviditet og sitt forhold til søsken og foreldre.
- Jeg har født frem min egen familie. Det å få barn er en opplevelse utenom alt annet. Det ville være rart om jeg ikke skulle beskrive det.
Til Kongsberg Jazzfestival
Torun Eriksen er et av dragplastrene til årets Kongsberg Jazzfestival. Sammen med utenlandske storheter som Dianne Reeves, Buddy Guy, Bill Frisell, Fred Frith og nasjonale størrelser som Nils Petter Molvær, Solveig Slottahjell, The National Bank og Bugge Wesseltoft skal hun sørge for god jazzstemning i Kongsberg.
- Det er første gangen jeg spiller på festivalen. For meg er det veldig gøy og stas å få være med på en av de tungt etablerte festivalene i Norge.