Visste du at...
Mikke og Langbeins eget transportselskap
Visste du at Mikke og Langbein har drevet transportselskapet Zoom Transport?
Mikke og Langbeins transportselskap, Zoom Transport, så dagens lys i 1990, og ble drevet helt fram til 1996 da siste leveranse ble levert. I løpet av den tida leverte de to vennene ulike varer til en rekke forskjellige kunder, både fjernt og nært. For de nærmeste kundene holdt det som regel å bruke varebil, mens både fly og helikopter ble tatt i bruk for å levere varer til kunder som befant seg lenger borte. Firmaets logo var passende nok en bil med vinger og bokstavene ZOOM under.
I velkjent Mikke og Langbein-stil var det ikke sjelden det oppsto problemer i forbindelse med leveransene, ofte knyttet til skurker som var interessert i å stjele lasten som skulle fraktes. Andre ganger kunne de to kompanjongene bli tilfeldig innblandet i kundenes problemer, som da robotene til professor Skrangle i 1991 plutselig gikk amok og kidnappet datteren hans. Også denne gangen var sto det imidlertid en skurk bak, nemlig professorens tidligere partner ? professor Skrull. Heldigvis endte det hele godt og skurken fikk som fortjent.
Samme år lagde også Svarte-Petter og Skaftetryne problemer for våre venner da de var i Cacao for å frakte bananer. Mikke og Langbein fant ut at det i 1929 skjedde et skipsforlis utenfor Cacao, og at båten tilhørte stumfilmstjernen Gloria Dansson. Etter å ha snakket med Dansson får de vite at alle Danssons verdifulle smykker forsvant den gangen båten sank, og Mikke og Langbein bestemmer seg dermed for å dukke etter dem. Dette får Svarte-Petter og Skaftetryne nyss i, og de snapper skattene rett ut av nevene på Mikke og Langbein og prøver samtidig å kvitte seg med dem ved å stenge dem inne i vraket. Heldigvis kommer de seg løs, og etter en dramatisk jakt der Svarte-Petter og Skaftetryne også stjeler Mikke og Langbeins Zoom Transport-fly, får politiet tatt hånd om kjeltringene.
Zoom Transport brakte i det hele tatt våre venner til mange fjerntliggende strøk og førte dem inn i mange spennende eventyr. Dette førte mer enn en gang til skader på firmaets varebiler og fly, og kanskje var det de høye kostnadene i reparasjoner som til slutt sørget for at firmaet la ned sin virksomhet?
Denne saken ble første gang publisert 23/11 2010, og sist oppdatert 01/05 2017.