Jeanneau Leader 360
Spennende under dekk
Gøyale løsninger gjør dette til en allsidig ferie- og dagsturbåt.
Etter en stund bak roret på Jeanneau Leader 360 sitter smilet ganske løst. Til å være en relativt stor turbåt er den rett og slett morsom å kjøre. I den grad du kan si at du får jollefølelse i en turbåt, så skjer det her. Den lar seg hive rundt i bølgene, reagerer raskt både på rattutslag og gasspådrag. I dønningene går den også mykt for en båt av dette slaget. Med joystickstyring av drevene er den i tillegg enkel å håndtere i havna.
De to Volvo Penta D4-260 i vår testbåt er et av to dieselalternativ – det andre de litt kraftigere D4-300-utgavene av samme motor. Selv om toppfarten på 32 knop ikke er imponerende høy med 260-ene i hekken, har båten likevel et fornuftig og godt utnyttbart fartsområde. Kjører du rolig – rundt 6–7 knop, er drivstofforbruket på 6–10 l per time.
Det mest økonomiske marsjfartområdet er fra rundt 22 til 28 knop. Da drar Volvo-dieselene mellom ca. 70–90 liter i timen, og distanseforbruket ligger på 3,2-3,3 liter per nautisk mil. Turtallet holder seg på et drifts- og støymessig behagelig nivå, mellom 2800 til 3200 o/m – godt under toppturtallet på 3540 o/m.
Overrasker under dekk
Båten finnes både i en åpen DC-aktig utgave, og Sportop-versjonen vi kjører. Da har du et hardtoptak trukket godt utover aktersofaen, og en takluke gir lys og luft over førerplassen på fine dager. Og nettopp på soldager får cockpiten vist seg fra sin beste side. På U-sofaen vippes seteryggen akter kjapt rundt og blir en flott solplatting for to. Er ikke det luftig nok, kan man også nyte livet på to solputer forut på dekk.
På styrbord finner du en utebysse og to sittebenker på hver side for fører og copilot. I Norge synes vi kanskje ikke så mye om en solseng foran i cockpit. Men på de kjølige soldagene vi har en del av her nord, er det i alle fall et lunt sted å slikke sol. Og når du skjønner hvorfor den er der, forsvinner en eventuell irritasjon:
For når du forsvinner under dekk og bak i akterkabinen, er det både god høyde under taket, en sofa og takhøyt skap under den opphøyde solsengen i cockpit. Så kanskje er det slik at ideen om en rommelig akterkabin kom først, og det mest praktiske å plassere på toppen var en solseng …? Uansett, her det også plass til to køyer – en dobbel og en enkel. Dermed blir akterkabinen både praktisk og fleksibel.
Les også: Høy wow-faktor
Smart triks
Midt- og baugseksjon er et stort, åpent område. De lyse fargene og romfølelsen gjør at båten kjennes noen fot større enn den faktisk er her nede under dekk. En liten stund lurer du på hvordan privatlivet for dem som sover på dobbeltkøya i baugen vil være med så åpen løsning. Men når du finner skyvedøren og lukker den inntil, blir det ekte lugarfølelse forut.
Jammen har Jeanneau-designerne funnet plass til en liten sofakrok med bord der man kan trekke seg tilbake for et lett måltid og noe godt i glasset. I midtseksjonen ligger hovedbyssa på babord side, mens toalett- og dusjrom på styrbord har en felles inngang. Under dekk på Jeanneau Leader 36 er gode med andre ord jevnt fordelt.
Les også: Først ute av framtidens Bavaria-modeller
Denne saken ble første gang publisert 02/05 2017, og sist oppdatert 16/06 2017.