Tungbergeren på fjellovergangene

Vinterveiens konge

Digre og imponerende bergings­biler er et kjent syn på norske fjelloverganger. Men nå er det denne kjempen som er kongen: En 30 400 kilos Scania med snute og dreiemoment på 3000 Nm.

Pluss ikon
Foto: Privat
Sist oppdatert

Bergingssjåfør Anders Frydenlund har drevet med tungberging i 13 år. Tungberging dreier seg kort og godt om veiberging av laste­biler, tungtransport som fellesbegrep. Hjemme på tunet i Lærdal har Anders både planbil og tungberger, alt etter hvilke oppdrag som dukker opp. Ned­slagsfeltet er stort, og potensielt krevende. Hemsedalsfjellet, Filefjell og Hol-Aurland kan alle by på oppdrag av den ekstreme sorten vinterstid.

– Det er stille før stormen, sa Anders da vi snakket med ham i begynnelsen av november. Da lå det fortsatt bare snøfjon på Hemsedalsfjellet og Filefjell.

<b>SÅ KOM SNØEN:</b> Et av de første oppdragene var å løfte opp en bil som hadde havnet utfor ved Holesvingene på Hemse­dals­fjellet.
SÅ KOM SNØEN: Et av de første oppdragene var å løfte opp en bil som hadde havnet utfor ved Holesvingene på Hemse­dals­fjellet. Foto: Privat

Slaps oppå isen

Så lenge de klarte å få den tung nok fremme, skal dette gå bra

Men når vi snakker med ham igjen i slutten av november, har de første krevende dagene på fjellovergangene allerede inntruffet. En dag med mildt vær, da snøen la seg som slaps oppå isen, var det flere vogntog som fikk problemer i bakkene fra Eldrevatnet på Hemsedalsfjellet og ned mot Fekene.

<b>FJELLETS HERRE:</b> Der motorhavari, vannlekkasjer og girkasser står på dagsorden sommerstid, endrer oppdragene seg når vinteren kommer. Både bil og fører er klare. 
FJELLETS HERRE: Der motorhavari, vannlekkasjer og girkasser står på dagsorden sommerstid, endrer oppdragene seg når vinteren kommer. Både bil og fører er klare.  Foto: Sondre Sjong

– Det var veldig vanskelige forhold som krevde kjetting. Når man hverken har det eller gode dekk, så er det lett å få vansker på slikt underlag, forteller Anders.

Anders vet av erfaring at arbeidsdagene kan bli så lange. Vang Auto-Service eier halvparten av Hallingdal Tungbilberging på Gol, så han er ofte over fjellet for å hjelpe dem, eller kollegene i Valdres, ved behov.

Vinteren byr på både harde og mer stille perioder. Det kommer an på værgudene. Snø og vind betyr garantert mye jobb, og første oppringing kommer gjerne fra stigningene opp fra Borlaug. Anders kjenner disse veiene som sin egen bukselomme.

Det var litt min idé at vi skulle bygge snute

– Det blir fort kolonnekjøring over til Hemsedal, noe som er en fordel for oss. Det betyr at jeg gjerne får jobbe litt i fred, når trafikken kommer i puljer. Ulempen er at mange i stedet kjører Filefjell, og at det blir mer problemer der. Så snøvær betyr arbeid, garantert, konkluderer den erfarne tungbergeren.

<b>FJELL­OVERGANG:</b> Murphys lov om at «Alt som kan gå galt, går galt», vil garantert gjelde for noen av dem som kjører Hemse­dals­fjellet denne vinteren også.
FJELL­OVERGANG: Murphys lov om at «Alt som kan gå galt, går galt», vil garantert gjelde for noen av dem som kjører Hemse­dals­fjellet denne vinteren også. Foto: Sondre Sjong

Mer erfarne utlendinger

Hvis han skal oppsummere 13 års innsats på veiene i Sogn, så har han nok merket seg en viss utvikling.

– De utenlandske sjåførene har kommet seg. Vogntogene har jevnt over fått bedre dekk, og sjåførene har muligens fått noe mer erfaring, sier Anders.

<b>BERGINGS­MANN:</b> Anders Frydenlund kjørte lang­transport tidligere, men da det ble slutt på turene til Europa, hoppet han av. – Jeg skulle prøve bilberging et år og her er jeg enda, sier tungbil­bergeren fra Lærdal. 
BERGINGS­MANN: Anders Frydenlund kjørte lang­transport tidligere, men da det ble slutt på turene til Europa, hoppet han av. – Jeg skulle prøve bilberging et år og her er jeg enda, sier tungbil­bergeren fra Lærdal.  Foto: Sondre Sjong

Utenlandske vogntog er hyppigst involvert når det gjelder behovet for hjelp til å komme seg opp på fjellet. Og hva med nordmennene? Jo da, de trenger hjelp innimellom de også.

– Jo bedre dekk de har, desto fortere går det. Og desto lenger utenfor veien står de, smiler Anders, og legger til: – Men alle kan være uheldige.

Frem til inntil nylig har Anders hatt en syv år gammel, fireakslet, Scania R560 til å hjelpe seg. Denne vinteren skal bedriftens flaggskip i aksjon: En Scania S580 T med en V8-motor som produserer 580 hestekrefter og et dreiemoment på 3000 Nm. Anders har gledet seg som en unge.

<b>VINTERVEIENS HELT:</b> Denne muskelbunten ble nylig solgt fra Vang Auto-Service AS til Bjørn Lægreid i Eidfjord. Lægreid er sammen med Thord Paulsen kjent fra «Vinterveiens helter» på National Geographic Channel. Serien vises i 172 land på 43 ulike språk.
VINTERVEIENS HELT: Denne muskelbunten ble nylig solgt fra Vang Auto-Service AS til Bjørn Lægreid i Eidfjord. Lægreid er sammen med Thord Paulsen kjent fra «Vinterveiens helter» på National Geographic Channel. Serien vises i 172 land på 43 ulike språk. Foto: Frode Tellevik 

30 400 kilo

Påbygget er omtrent identisk med den forrige. Bygget hos Omars i Italia, med betegnelsen 120T.

– I og med at denne bilen har snute, måtte vi korte inn 70 cm på skapplassen, men i stedet fikk vi en halvmeter lengre hjulavstand. Det handler om å få ting i system, så har man plass til det utroligste, forteller Anders.

<b>STORSNUTET:</b> Scania S580 T med en V8-motor som prod­userer 580 hestekrefter og et dreiemoment på 3000 Nm. Ikke rart Anders Frydenlund har gledet seg som en unge.
STORSNUTET: Scania S580 T med en V8-motor som prod­userer 580 hestekrefter og et dreiemoment på 3000 Nm. Ikke rart Anders Frydenlund har gledet seg som en unge. Foto: Sondre Sjong

Nye lastebilmodeller krever nytt utstyr også i bergingsbilen. Han har det han trenger for å få jobben gjort. Lærdølen var da også involvert i byggeprosessen fra første sekund.

Når det er sagt, berger Vang Auto-Service fortsatt et tusentalls tunge kjøretøy hvert år

– Vi snakket om en bil med snute allerede da vi bygget den forrige, i 2012. Tanken den gang var å få tak i en brukt som hadde gått lite, men vi konkluderte med at det ville blitt ekstremt dyrt å bygge den om.

Foto: Sondre Sjong

Dermed ble det en ny bil. Valget falt på halvhøy hytte for å matche påbygget. Bilen er i tillegg loddet ned med stålplater, både foran og under hyttegulvet. Sistnevnte veier 2,5 tonn og står på containerfester, slik at man kan åpne dekselet i siden og ta dem ut med en gaffeltruck, hvis man trenger å komme til for eksempel girkassen.

– Alle tungbergere er loddet ned foran, for å få nok tyngde. Her er det lagt inn over 3,5 tonn stål. Totalvekt er 30 400 kilo på denne bilen, jevnt fordelt foran og bak.

<b>FUNKSJONELT:</b> Mange brytere å holde styr på, men for Anders sitter det allerede i fingrene.
FUNKSJONELT: Mange brytere å holde styr på, men for Anders sitter det allerede i fingrene. Foto: Sondre Sjong

Tungvekter og sånn

Totalvekt er 30400 kilo på denne bilen. 

Tiden da bilbergere kunne gjøre som de ville er definitivt forbi. Anders ser også for seg endringer i hverdagen fremover, når det kommer til vekt. I dag må han redusere fra 30 tonn teknisk vekt på tandem, til 27 tonn for å få lov til å kjøre på offentlig vei med redusert hastighet. For å følge trafikken, må han ned i 24 tonn på de to akslingene bak. Det er nok der han vil havne, med en fullastet skapbil i «brilla», tror han. Brilla er innretningen bak på redningsbilen der den bergede bilen henger.

<b>RYDDIG:</b> Orden i sysakene er avgjørende når adrenalinet pumper og ting må skje fort.
RYDDIG: Orden i sysakene er avgjørende når adrenalinet pumper og ting må skje fort. Foto: Sondre Sjong

– Jeg bor tre kilometer fra vekta på Håbakken, så der er jeg innom støtt, både frivillig og ufrivillig, smiler han.

Trolig vil man i fremtiden måtte frakte tunge lastebiler på henger, fremfor å trekke dem i brilla. Transportører som disponerer maskinhengere har allerede begynt å argumentere for saken gjennom Norsk Lastebileier-Forbund (NLF), men ifølge daglig leder i Vang Auto-Service, Arve Wangensteen, kan det fort bli ris til egen bak, i og med at bilbergere med egnet utstyr også vil være på jakt etter returlass til sine hengere etter å ha levert en havarert lastebil. Denne type hengerutstyr er allerede på plass ved flere bergingsstasjoner i Norge.

<b>KRAFTIG RØDT LYS:</b> For å få arbeidsro, tester Anders Frydenlund nå ut lamper som projiserer en kraftig rød stripe på bakken langs bilen. – Nordmenn er flinkere enn utlendingene til å ta hensyn når vi står og berger langs veien. Mange av dem er veldig flinke. Men vi har også opplevd at enkelte blinker med lysene og tuter når de nærmer seg, for at vi skal flytte oss, sier han.
KRAFTIG RØDT LYS: For å få arbeidsro, tester Anders Frydenlund nå ut lamper som projiserer en kraftig rød stripe på bakken langs bilen. – Nordmenn er flinkere enn utlendingene til å ta hensyn når vi står og berger langs veien. Mange av dem er veldig flinke. Men vi har også opplevd at enkelte blinker med lysene og tuter når de nærmer seg, for at vi skal flytte oss, sier han. Foto: Anders Frydenlund

Erfaringer med giganten

Jo bedre dekk de har, desto fortere går det.

10. mai i år rullet den nye bilen til Anders ut av fabrikklokalene nord i Italia. 17. mai ble feiret på bergingsmesse i Kassel i Tyskland, med stor oppmerksomhet, og etter en siste finish hos Vlastuin, gikk turen hjem til Norge.

– Enkelte rister litt på hodet og henger seg opp i at bilen trenger stor plass for å snu, men akselavstanden er jo ikke lengre enn på en bulldog. Svingradiusen blir den samme. Hytta er bare flyttet litt bakover, forklarer Anders.

Foto: Frode Tellevik

Han vet at det ikke finnes noen fasit på aksel­plassering på en tungberger, men han har klokkertro på at denne siste er optimal i så måte. Og nå har kjempen fått snø under hjulene og Anders har fått erfaring med hvordan den fungerer til formålet.

– Det har gått over all forventning egentlig. Vektfordelingen foran og bak er helt optimal. Dess­uten er den komfortabel å kjøre.

Bygger og berger

<b>BYGGER OG BERGER:</b> Familibedriften Wangensteen har drevet bilberging siden 70-tallet. – Første snuteberger ble bygget opp av min far, av en brukt betongbil, i 1975, forteller daglig leder, Arve Wangen­-<br/>steen.

Vang Auto-Service AS er i dag største leverandør av bergingsbiler her i landet. De 38 ansatte omsatte i fjor for 99 millioner kroner.

Reklameeffekten lå nok litt i bakhodet da Anders Frydenlund ytret ønske om snutebil. Sjefen Arve Wangensteen var for så vidt ikke vanskelig å be, men likevel føltes det litt som en månelanding. Det skal koste litt å være på topp. I fjor leverte «Vangsgutadn» hele 50 bergingsbiler og man forventer like mange i 2019. I sortimentet finner vi bergingspåbygg fra Omars, planbiler fra Tevor og biltransporter fra Tijhof.

– I tillegg har vi Pavelli, som leverer semitrailere tiltenkt frakt av lastebiler. Vi har levert slike både til Bergen og Dal det siste året, forteller Wangensteen.

Omsetningsmessig er det i dag salg av bergingsbiler som tilfører bedriften det største overskuddet. Når det er sagt, berger Vang Auto-Service fortsatt et tusentall tunge kjøretøy hvert år.

– Vi disponerer 15 bergingsbiler, hvis vi regner med Gol. Fem av dem tungbergere, utplassert i Vang, Lærdal og Gol, forklarer han. Utvidelsen av reviret frem til i dag, har delvis fulgt de store samferdselsprosjektene i regionen.

– Vi startet i Vang i 1975 og overtok i Årdal i 1997. I 1999 etablerte vi oss i Lærdal. Jeg husker at vi hadde fem oppdrag den første måneden da vi startet der i mai. Da Lærdalstunnelen åpnet i november 2000 eksploderte det. Vi var oppe i 400 tunge bergingsoppdrag vinters­tid, frem til 2010. Så ble veiene ut­bedret og tallene sank, forteller Wangensteen.

2010 markerte også startskuddet for salgsvirksomheten.

– 2018 var toppåret, men vi satser på å nå 50 enheter også i år. Ofte kjøper kunden chassiset selv, og så skreddersyr vi påbygget for dem. 12-tonnere, som vi vet kunden trenger, kjøper vi inn og selger etter hvert. Tungbergere går vi ikke i gang med før vi har en bestilling, sier han.

Forventningene til den nye snutebilen er store, spesielt i markedsføringsøyemed. Angrer han på at han i sin tid takket nei til å være med i «Vinterveiens helter»?

– Nei, vi gjør ikke det. Det var jo til oss de kom først og laget en demo, for å selge inn konseptet. Men vi syntes ikke at vi hadde god nok kontroll på det som skjedde, så vi satte ned foten og takket pent nei. Det ble for amerikanisert for vår del.

Alle de tre brødrene bak Vang Auto-Service og sjåførene på bergingsbilene var enige i det valget. Når man ser responsen på den nye snuta i sosiale medier, blir det nok oppmerksomhet så det holder likevel.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 16/12 2019, og sist oppdatert 16/12 2019.

Les også