Britisk blodhund av en bil

Vil sette verdensrekord på land

Produsentene av den britiske supersoniske bilen Bloodhound LSR har som mål å sette ny verdensrekord i hastighet på land i 2020.

Pluss ikon
<b>GREI AKSELERASJON:</b> Fører Andy Green har begynt å trykke på gasspedalen under testkjøringen i Hakskeen Pan i Sør-Afrika. På det meste var Bloodhound oppe i 742 km/t i den uttørkede innsjøen.
GREI AKSELERASJON: Fører Andy Green har begynt å trykke på gasspedalen under testkjøringen i Hakskeen Pan i Sør-Afrika. På det meste var Bloodhound oppe i 742 km/t i den uttørkede innsjøen. Foto: CHARLIE SPERRING/Bloodhound
Sist oppdatert

I november utførte rakettbilen Bloodhound LSR sine første høyhastighets-tester.

<b>ERFAREN:</b> Fører Andy Green har bakgrunn som jagerpilot i britiske Royal Air Force (RAF). Det var også han som satte den forrige fartsrekorden på land, for over 20 år siden.
ERFAREN: Fører Andy Green har bakgrunn som jagerpilot i britiske Royal Air Force (RAF). Det var også han som satte den forrige fartsrekorden på land, for over 20 år siden. Foto: CHARLIE SPERRING/Bloodhound

Det skjedde i en uttørket innsjø i Sør-Afrika. LSR står for Land Speed Record, og bilen var tidligere kjent som Super Sonic Car (SSC).

Under testingen oppnådde rekordbilen en hastighet på over 700 km/t uten nevneverdige problemer. Men det er langt igjen til gjeldende fartsrekord på land. Den er nemlig på solide 1128 km/t.

Men ambisjonene til Blood­hound er faktisk langt større enn det. Hvis alt går etter planen, skal doningen bryte lydmuren – med god margin. Lydmuren brytes ved 1234 km/t. Bloodhound har som endelig mål å bryte drømmegrensa på 1000 miles i timen, svimlende 1609 km/t. Men først skal verdensrekorden slettes.

<b>KOMPLISERT:</b> Det er ikke billig å bygge verdens raskeste bil. Bloodhound prosjektet var på konkursens rand så sent som i fjor. Men den britiske forretningsmannen Ian Warhurst steppet inn og reddet prosjektet.
KOMPLISERT: Det er ikke billig å bygge verdens raskeste bil. Bloodhound prosjektet var på konkursens rand så sent som i fjor. Men den britiske forretningsmannen Ian Warhurst steppet inn og reddet prosjektet. Foto: Bloodhound

Ikke billig

Det kreves en enorm innsats og mye testing og planlegging for å få en kjøretøy på fire hjul til å nå slike hastigheter. De som står bak Bloodhound har faktisk brukt rundt 10 år på å komme seg dit de er i dag.

Bloodhound LSR

* Jet- og rakettdrevet bil

* Produsert i Storbritannia

* 54 000 hestekrefter

* Innebygget system som oppdager brann

* Kjørte nylig 742 km/t under testing

Det er heller ikke direkte billig å ha et slikt prosjekt gående. Først etter at den britiske forretningsmannen Ian Warhurst reddet prosjektet fra konkurs i 2018, fikk det virkelig fått fart på seg.

Selve rekordforsøket er planlagt allerede i 2020, og det skal finne sted i den samme ørkenen i Sør-Afrika som høyhastighets-testene nylig ble utført.

<b>KLAR TIL START:</b> En tekniker gir fører Andy Green hjelmen før en av testkjøringene i Sør-Afrika tidligere i år.
KLAR TIL START: En tekniker gir fører Andy Green hjelmen før en av testkjøringene i Sør-Afrika tidligere i år. Foto: CHARLIE SPERRING/Bloodhound

Raskere enn et Dash 8-fly

Hvis du synes kjerra hjemme har greit med hestekrefter under panseret, blir den nok en miniputt sammenlignet med denne farkosten. Bloodhound har nemlig intet mindre enn 54 000 hestekrefter. Når den når toppfarten, vil den bevege seg så raskt at den passerer 4,5 fotballbaner – i sekundet.

Den aller første høyhastighets-testen i høst ga småpene 0–537 km/t på under 20 sekunder. Senere var bilen oppe i 742 km/t på det meste, noe som er raskere enn et Dash 8-fly.

Alt fungerte nærmest perfekt under testingen, og staben har derfor god tro på at rekordforsøket neste år vil lykkes. Vindforholdene er riktig nok utfordrende i Sør-Afrika. Da en siste testkjøring skulle utføres, ble teamet overrasket av en ørkenstorm, slik at turen måtte avlyses.

Ian Warhurst

* Britisk forretningsmann

* Adm.dir. i Bloodhounds moderselskap, Grafton LSR Limited

* Reddet Bloodhound-prosjektet fra konkurs i 2018

* Har spyttet inn et sted mellom 1 og 10 millioner dollar

Kilder: Bloodhound, Bil24, itavisen.no

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 02/12 2019, og sist oppdatert 02/12 2019.

Les også