Kontroverser og provokasjoner

BB: Verdens kanskje aller største sexsymbol

Brigitte Bardot slo ned som et bombenedslag og har smelt av mye krutt gjennom sine hittil 86 år.

<b>IKONISK:</b> Stillbilde av Brigitte Bardot i filmen «Journey to the Center of the Earth».
IKONISK: Stillbilde av Brigitte Bardot i filmen «Journey to the Center of the Earth». Foto: NTB scanpix
Først publisert

Brigitte Bardot er ikke fremmed for å tråkke på tær. Hun har provosert muslimer og støttet høyreekstremister i Frankrike, men også irritert på seg republikanere og den amerikanske høyresiden ved å kalle
Sarah Palin en idiot og en skam for kvinner. Hun hisset på seg franske homofile da hun uttalte at dagens homser har blitt en haug sirkus-freaks, hun kritiserte metoo-bevegelsen kraftig, støtter grasrotdemonstrasjonen «de gule vestene» og er over gjennomsnittlig opptatt av dyrs rettigheter. Det siste har gjort at hun også har vært kritisk til Norge, spesielt vår selfangst.

Vi har ikke tenkt å pirke borti de greiene der, men heller fokusere på det som gjorde at vi kjenner henne best: Dama blir av de aller fleste regnet som det forrige århundrets, og kanskje tidenes, største sexsymbol.

Streng oppvekst

Brigitte ble født i Paris i 1934 og vokste opp i en velbemidlet familie. Men det er ikke dermed sagt at hun hadde noen lykkelig oppvekst. Tvert imot var den preget av foreldrenes fokus på å opprettholde en viss fasade og omgås «de riktige menneskene». Resultatet var at Brigitte vokste opp nærmest uten venner, og med en stadig voksende motvilje mot opphavet. Saken ble ikke bedre av at hennes konservative, katolske far var tilhenger av fysisk avstraffelse. Han skal blant annet ha pisket Brigitte og søsteren da de knuste en vase ved et uhell.

<b>SEX OG HUMOR:</b> Sexy roller i komedier var Brigittes spesi­-<br/>al­itet. 
SEX OG HUMOR: Sexy roller i komedier var Brigittes spesi­-
al­itet. 
Foto: NTB/Francos Film/Incei Film/Kobal/REX

Med så strenge foreldre gikk det som det ofte gjør; datteren vokste opp til å bli en rebell med et sterkt ønske om å bryte med samfunnets normer og regler. Og det gjorde hun, til gagns. 

<b>SEX OG SIGG:</b> Kombinasjonen Roger Vadim, Jane Birkin og Brigitte Bardot måtte bare bli sexy. 
SEX OG SIGG: Kombinasjonen Roger Vadim, Jane Birkin og Brigitte Bardot måtte bare bli sexy.  Foto: NTB/Film Sonor/Films Marceau/Kobal/REX
<b>KONTROVERSIELL:</b> Ikke alle var like imponert over BBs sexy fremtoning på filmposterne.
KONTROVERSIELL: Ikke alle var like imponert over BBs sexy fremtoning på filmposterne. Foto: NTB/ANL/REX

Pur ung forsidemodell

Livet i rampelyset startet i ung alder, med motebilder i franske Elle. Allerede i 1950, da Brigitte var 15 år gammel, havnet hun på forsiden av motebladet. Dette førte igjen til at hun fikk tilbud om en rolle i spillefilmen «Les Lauriers sont coupés». Regissøren endte med å gi rollen til noen andre, men på audition møtte hun en annen regissør, Roger Vadim. De to forelsket seg, til foreldrenes store fortvilelse.

Faren forsøkte å sende Brigitte til England for å studere, men etter at hun puttet hodet i en vedovn som sto i fyr og flamme, måtte foreldrene gi etter. De godtok forholdet til Vadim, mot at paret ventet med å gifte seg til Brigitte fylte 18. 

Filmkarrieren tar av

I 1952 var Brigitte igjen på forsiden av Elle, og nok en gang førte det til et filmtilbud. Denne gangen fikk hun også rollen, som riktignok var relativt liten. Like fullt hadde snøballen begynt å rulle, og året etter hadde hun en liten rolle i «Act of Love», der Kirk Douglas spilte hovedrollen. Brigittes første hovedrolle kom i 1954, først i det italienske melodramaet «Concert of Intrigue» og deretter i den franske eventyrfilmen «Caroline and the Rebels».

Brigitte Bardots blonde hår har blitt nærmest ikonisk, men hun er faktisk opprinnelig brunette. Det var først i 1955 at hun gikk blond, etter å ha brukt parykk i forbindelse med en filmrolle. Brigitte var så fornøyd med resultatet at hun begynte å bleke håret. 

<b>LUFTIG:</b> Utover 70-tallet var BB aktiv både som sanger og skuespiller, men hadde fortsatt ikke lært seg å kneppe igjen blusen. 
LUFTIG: Utover 70-tallet var BB aktiv både som sanger og skuespiller, men hadde fortsatt ikke lært seg å kneppe igjen blusen.  Foto: NTB/Courtesy Everett Collection

Stjernestatus

Ting begynte virkelig å skje etter dette. I 1956 spilte Brigitte i hele fire filmer som hadde relativt stor suksess. Det virkelige gjennombruddet blant dem var Roger Vadims regidebut «Og Gud skapte kvinnen», der Brigitte spilte en 18 år gammel pike med stor seksuell appetitt. Dette var et dristig tema på femtitallet, ikke minst i USA, der filmen ble sett på som såpass skandaløs at enkelte kinosjefer ble arrestert for å ha vist filmen.

<b>ARBEIDSANTREKK:</b> Badedrakt og undertøy var nærmest som arbeidsantrekk å regne. 
ARBEIDSANTREKK: Badedrakt og undertøy var nærmest som arbeidsantrekk å regne.  Foto: NTB/Narique Meneses/REX

For Brigitte Bardot bidro dette til hennes økte stjernestatus, og hun var nå blitt et internasjonalt kjent sexsymbol. Et «stempel» som ble hengende ved henne resten av karrieren. 

Nye filmroller fulgte på rad og rekke, stort sett av den sexy og vovede typen, utover 60- og på begynnelsen av 70-tallet. På samme tid forsøkte hun seg også som sangerinne, og hun spilte blant annet inn en rekke sanger med den legendariske franske kåtballen Serge Gainsbourg. 

<b>1962:</b> Stillbilde fra Roger Vadim-filmen «Love on a Pillow».
1962: Stillbilde fra Roger Vadim-filmen «Love on a Pillow». Foto: Francos Film/Incei Film/Kobal/REX

I 1973, i en alder av 39, la Brigitte karrieren som skuespiller på hylla for godt. Hun ønsket en elegant avslutning på karrieren.

Brigitte og Vi Menn

Den franske skjønnheten har selvsagt også vært behørig nevnt i herværende magasin. Vi Menn «oppdaget» henne i Cannes i 1955, i en spalte med tittelen «Berømt på et kvarter», og de neste 20 årene var hun titt og ofte å finne både i spalten «Ukens utvalgte», på coveret og i ulike kjendisspalter. Ikke minst var det mang en skjønnhet som måtte leve opp til å være kandidat som «den nye Brigitte Bardot».

I et lengre intervju fra 1972, er journalisten panegyrisk i sin beskrivelse av Brigitte Bardot, og han sammenligner hennes betydning med Charlie Chaplin, Franco (!) og Aristoteles Onassis. Han omtaler henne som en svært attråverdig kvinne. Journalisten skriver så «Hun nærmer seg etter hvert sin førtiende fødselsdag, listende, lik en hunnulv, det slueste, farligste og modigste av alle hunndyr. Gudskjelov har hun sluttet med å være barnekvinnen som spøkte i sinnet hos menn som var for feige til å se kvinner in natura. Men nå er der ikke lenger forstillelse over bevegelser eller stemme. Hun har utviklet en ny, moden skjønnhet, som gjør deg åndeløs. Modenheten ser ut til endelig å ha gjort henne sårbar overfor alt det som før prellet av på hennes tilsynelatende feilfrie rustning – varme, kulde, tretthet, en manns smil, en forblommet uttalelse».

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2021

Foto: Faksimile: Vi Menn Pluss