Kasada-ritualet i Indonesia
Vulkanfest ved krateret
Folk strømmer til vulkantoppen for å kaste offergaver ned i krateret. Giverviljen er stor. Alt fra levende geiter og kyllinger til penger, blomster og mat havner hos vulkanguden i dypet. Hindu-høytiden Kasada er ikke som religiøse seremonier flest.
Hvit røyk steg opp fra vulkantoppen Mount Bromo i Probolinggo på øya Java i Indonesia.
– Et godt tegn, sa Rizki Putra, lokalkjent og vulkan-kyndig.
– Hvit røyk betyr at vulkanen er i godt humør og at du derfor trygt kan besøke den. Men spyr den ut grå røyk, skal du komme deg så langt vekk som mulig. Da varsler den nemlig om et nært forestående utbrudd, forklarte han.
Mystisk atmosfære
En tidlig morgen i juli med frost i luften satt jeg bakpå motorsykkelen til Rizki Putra på vei til en årlig vulkanfestival – hvis offisielle navn er Kasada-ritualet – på vulkanen Mount Bromo. Selv om vi ankom før soloppgang var en stor flokk mennesker allerede samlet ved foten av vulkanen, basecampen Pura Luhur Poten Temple, 2383 moh. Dempede trommeslag blandet med tradisjonelle hymner skapte en mystisk atmosfære under vulkantoppen.
Tusener av folk tilhørende den lokale urbefolkningen tenggerese hadde allerede samlet seg i basecamp. Noen hadde kommet kvelden før og siden ventet tålmodig på at den hellige seremonien skulle begynne. I et tempel på plassen satt 27 sjamaner som representerte de 27 tenggerese-landsbyene i regionen og nynnet frem bønner i kor. Det låt litt som lyden av en bisverm. Da de første solstrålene meldte sin ankomst, begynte urbefolkningen den bratte fotturen opp til kraterkanten på 2770 moh. Skuelystne og vi andre turister fulgte deretter.
Offergaver
« Tilskuere som ikke var troende hinduer prøvde å fange offergavene med håver før de forsvant i krateret.
Sakte og møysommelig, nesten litt andektig, klatret representantene for urbefolkningen oppover iført fargerike kostymer. Alle bar på noe. Noen bar tungt. Offergaver som avlinger høstet fra egne hager, kyllinger, geiter, penger og blomster skulle med opp. Alle gavene var blitt velsignet av de 27 sjamanene i basecamp. På kanten av krateret
ba de en stille bønn før de begynte å kaste offergavene ned i dypet.
De så gjennom fingrene med alle tilskuerne som ikke var hinduer og som stilte med håver i forsøk på å fange godsakene før de forsvant. Noen var til og med så freidige at de klatret ned i krateret for å hente offergaver opp. Det virket som om alt dette var en del av ritualet. Ofringen handlet nemlig først og fremst om å vise respekt for Mount Bromos vulkangud. Håpet var at guden ville vise sin takknemlighet ved å sørge for bedre avlinger i fremtiden.
Vandrehistorie
« Alle offergavene var blitt velsignet av de 27 sjamanene.
Tenggereserne som i dag bor nær vulkanen Mount Bromo på øya Java stammer fra hinduer fra det tidligere kongedømmet Majapahit, som også lå på Java. På 1500-tallet flyktet hinduene til disse fjellområdene da hjemlandet ble svekket av muslimske angrep. De slo seg ned og isolerte seg fra omverdenen. I dag bor fremdeles rundt 100 000 etterkommere i landsbyer på slettene rundt Mount Bromo.
Gjennom en vandrehistorie utviklet de gradvis et religiøst forhold til vulkanen i sin midte. Historien gikk ut på at de to første tenggereserne som kom hit, ekteparet Joko Seger og Roro Anteng, ikke hadde barn. De spurte derfor guden som bodde i vulkanen om han ikke kunne hjelpe. Jo, svarte guden. De skulle få 25 barn. Men på én betingelse: Det 25. i rekken måtte kastes i krateret som en offergave til ham.
45 aktive vulkaner
Men foreldrene var like glade i nummer 25 som i de 24 andre, og det trakk derfor ut med ofringen. Til slutt ble guden så utålmodig at han lot vulkanen eksplodere i et voldsomt utbrudd. Flammene sto til værs, og glødende lava fløt. Da turte ikke foreldrene annet enn å lempe barnet i krateret. Utbruddet stoppet øyeblikkelig. Og det er denne historien som er bakgrunnen for vulkanfesten der offergaver er en viktig del av seremonien.
« Foreldrene turte ikke annet enn å lempe barnet i krateret.
Det er egentlig naturlig at vulkaner spiller en stor rolle i indonesisk folklore, tro, overtro og religion. De er en del av hverdagen. Med sine rundt 130 vulkaner er Indonesia på tredjeplass i verden over landene med flest vulkaner (bare USA og Russland har flere). 45 av vulkanene fordelt på de forskjellige øyene i Indonesia er fremdeles aktive, noe som gjør landet spesielt utsatt for katastrofer som jordskjelv, skred, tsunamier og selvsagt vulkanutbrudd. Men ikke alt er negativt.
Vulkanutbruddene skaper også fruktbar jord som egner seg ypperlig for jordbruk.
Kasada-ritualet
Det årlige ritualet er en festival til ære for guden i vulkanen Mount Bromo. I henhold til en retning innen hinduismen er det Brahma, en av de tre største gudene i religonen, som holder hus i Mount Bromo. Den årlige festivalen strekker seg over to dager, alltid under fullmåne og finner sted i måneden kasada, derav navnet, i henhold til en oldtids-kalender på Java. Måneden kasada sammenfaller som oftest med måneden juli etter vår tidsregning.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 27 2021
Denne saken ble første gang publisert 10/06 2021.