Helt sporveis
Tok du bilder her, kunne du havne i trøbbel
T-banestasjoner er gjerne grå, pregløse og ikke akkurat visuelt inspirerende. Men noen steder er de så imponerende at de blir en turistattraksjon i seg selv. Fra Stockholm til Tasjkent, her er ti stasjoner det er verdt å gå av banen for.
Lenge var den en godt skjult hemmelighet. Myndighetene kalte den en «militær installasjon,» et sted å søke tilflukt i tilfelle atomkrig. Fotografering var straffbart. De færreste utenfor Usbekistans grenser hadde derfor hørt om den eller sett den, før fotoforbudet ble opphevet i 2018.
Store haller med mektige lysekroner, vakre fliser, flotte relieffer og mosaikker lot det imidlertid ikke være noen tvil: Metroen i den usbekiske hovedstaden var blant verdens aller vakreste.
I dag er Tasjkent Metro en av Usbekistans mest kjente attraksjoner – og et «must» for alle som besøker byen.
T-banestasjoner trenger nemlig ikke være mørke, dystre, rottebefengte og med en eim av urin. De kan også være rene kunstverk.
Her er noen av våre favoritter:
Kungsträdgården, Stockholm, Sverige
Med sine stasjoner fulle av skulpturer, mosaikker, malerier, installasjoner og relieffer omtales Stockholms t-banenettverk gjerne som «verdens lengste kunstutstilling». Inspirasjonen har kunstnerne gjerne hentet fra nærområdet, dermed blir stasjonene også en slags reise gjennom svensk kultur og historie.
Særlig begeistret er vi for stasjonene i de fargerike fjellhallene, som for eksempel spektakulære Kungsträdgården, den blå og storslagne T-centralen, den regnbuefargede Stadion stasjon og de to ildrøde stasjonene Rådhuset og Solna Centrum.
Arts et Métiers Station, Paris, Frankrike
Metroen i Paris er berømt for sine vakre stasjonsinnganger i art nouveau-stil. Under jorda har fokuset riktignok vært mer på effektivitet enn estetikk. Noen svært hederlige unntak finnes riktignok, og vår favoritt er stasjonen Arts et Métiers, som med sine kobbervegger, bolter, rør og vindusventiler ser ut som innsiden av en ubåt fra en Jules Verne-roman.
Andre stasjoner verdt et besøk er Cluny-La Sorbonne – med sine vakre mosaikkfliser i taket, Gare Cité – med flotte lamper i retrostil, Abbesses – med sine fliser og fresker, samt stasjonen Louvre-Rivoli – dekorert med kopier av verk utstilt i Louvre.
Nowy Świat-Uniwersytet metrostasjon, Warszawa, Polen
Forestill deg at en person med forkjærlighet for fargen lilla plutselig fikk i oppgave å designe et retro-futuristisk kontrollsenter for ufoer, og du har stasjonen med det litt utfordrende navnet Nowy Świat-Uniwersytet i Polens hovedstad Warszawa.
Om du er glad i moderne uttrykk eller liker ufoer, så er denne stasjonen vel verdt å stoppe på. Stasjonen, som har vunnet flere designpriser, åpnet i mars 2015.
Formosa Boulevard, Kaohsiung, Taiwan
«Halvt T-banestasjon, halvt kaleidoskop», det er beskrivelsen som ofte brukes om stasjonen Formosa Boulevard i Taiwans nest største by, Kaohsiung. Beskrivelsen skyldes først og fremst den imponerende tak-utsmykningen «Dome of Light», som med sine 4500 glasspaneler skal være et av verdens største kunstverk av glass.
Det tok den italienske designeren Narcissus Quagliata fire og et halvt år å få det ferdig. Stasjonen åpnet i 2008.
Olaias, Lisboa, Portugal
Denne portugisiske T-banestasjonen er så full av farger at man kunne mistenkt noen for å ha stukket hull på regnbuen. Stasjonen Olaias, som åpnet da Lisboa var vertskap for verdensutstillingen i 1998, har farget glass i taket, mosaikk på gulvet og store industri-inspirerte søyler.
Det fascinerende designet, signert arkitekt Tomás Taveira, sies å være en hyllest til portugisiske oppfinnere. Olaias ligger på rød linje, rett nordøst for sentrum.
Toledo t-banestasjon, Napoli, Italia
I Napoli har 12 av byens T-banestasjoner blitt utnevnt til såkalte «Stazioni dell’Arte», stasjoner der kunst og kultur står i fokus. Den mest imponerende av disse er utvilsomt Toledo-stasjonen. I tillegg til å være historisk interessant og full av arkeologi, er det vanskelig ikke å bli bergtatt av den blå mosaikken som dukker opp etter hvert som du tar rulletrappa nedover.
Her føles det nesten som å være i et psykedelisk akvarium. Andre stasjoner verdt et besøk i Napoli er for eksempel stasjonene Materdei, Vanvitelli, Università, Duomo og Garibaldi.
Komsomolskaya t-banestasjon, Moskva, Russland
Med krigen i Ukraina som bakteppe, ville det være en real avsporing å anbefale Russland som reisemål nå. Likefullt er metroen i Moskva kanskje det nærmeste man kommer et smykkeskrin med skinner. Den gamle sovjetlederen Stalin var nemlig ordentlig glad i det overdådige og pompøse.
Denne ekstravagansen er godt synlig i Moskvas berømte undergrunn, hvor stasjonen Komsomolskaya ofte nevnes som den aller flotteste. Den gule hvelvingen, de mektige søylene og de storslagne lysekronene gjør at stasjonen minner mer om en ballsal enn en T-banestasjon. Blant andre vakre stasjoner i Moskva er for eksempel Novoslobodskaya, Mayakovskaya, Teatralnaya, Kievskaya og Arbatskaya.
Avtovo, St. Petersburg, Russland
St. Petersburg er praktfull både over og under jorda. Særlig stasjonen Avtovo fremstår som et underjordisk palass, med sine lysekroner, ornamenter og forseggjorte utsmykning. Stasjonen er fra 1955, men ser ut som noe en tsar kunne ha bygget for to hundre år siden.
Zoloti Vorota stasjon, Kyiv, Ukrain
Kanskje er det lurt å drøye det store Ukraina-besøket til roligere dager. Men skulle du en gang besøke Kyiv, bør du absolutt avlegge metroen en visitt. Den regnes nemlig blant verdens mest storslåtte. Særlig stasjonen Zoloti Vorota trekkes fram med rause superlativer.
Stasjonen, som åpnet i desember 1989, har imponerende bueganger, vakre utsmykninger, mosaikker og intrikate lysekroner av jern der lyspærene er formet som stearinlys. Andre stasjoner verdt en stopp på Kyiv metro er de elegante Olimpiiska, Vokzalna, Palats Ukrayina, Slavutych og ikke minst Arsenalna, en av verdens dypeste undergrunnsstasjoner.
Alisher Navoi, Tasjkent, Usbekistan
Tasjkents vakre metro var altså helt ukjent utenfor Usbekistan fram til myndighetene opphevet fotoforbudet i 2018. Metroen, som ble bygget etter at Tasjkent ble ødelagt i jordskjelv i 1966, har stasjoner inspirert av usbekisk og sovjetisk historie og kultur.
Etter vår mening er stasjonen Alisher Navoi den aller flotteste, med sine søyler, buer og og grandiose takhvelvinger. På denne stasjonen gjelder det å se opp! Andre stasjoner, som Mustaqillik Maydoni og Beruniy, ser ut som klassiske ballsaler, mens stasjonene Kosmonavtlar og Bodomzor ville fungert ypperlig som kulisse i en gammel science-fiction-film.
Og hva med Norge og Oslo da? Tja, stasjonene på Oslos T-banenett er kanskje funksjonelle og effektive, men lite tyder vel på at de kommer til å vinne noen estetikkpriser med det første.