Vi Menn Fordel

Supersonisk kappløp

18 år etter den tragiske Concorde-ulykken er fokuset tilbake igjen på overlydsfly. I tillegg til å være sikrere, skal det nå også støye mindre og være rimeligere å fly.

Pluss ikon
«FOLKEFLY»: Boom skal bli et 55-seters overlydsfly med billettpriser på samme nivå som dagens businessklasse. Foto: Boom
«FOLKEFLY»: Boom skal bli et 55-seters overlydsfly med billettpriser på samme nivå som dagens businessklasse. Foto: Boom
Publisert

VI MENN FORDEL: Boom Technology og Lockhead Martin er i førersetet for det nye supersoniske kappløpet. Les reportasjen, se bildene og sjekk filmene om de to prosjektene her.

LAST NED PDF: Klikk her eller på bildet over for å laste ned reportasjen som PDF.
LAST NED PDF: Klikk her eller på bildet over for å laste ned reportasjen som PDF.
TRANG KOMFORT: Fortsatt må skrogene være lange og smale i et overlydsfly, men det er ingenting å si på komforten for en 3–4 timers flytur. Foto: Boom
TRANG KOMFORT: Fortsatt må skrogene være lange og smale i et overlydsfly, men det er ingenting å si på komforten for en 3–4 timers flytur. Foto: Boom
TRANG KOMFORT: Fortsatt må skrogene være lange og smale i et overlydsfly, men det er ingenting å si på komforten for en 3–4 timers flytur. Foto: Boom
TRANG KOMFORT: Fortsatt må skrogene være lange og smale i et overlydsfly, men det er ingenting å si på komforten for en 3–4 timers flytur. Foto: Boom
UTEN SMELL: QueSST-designet til Lockheed Martin skal knapt være hørbart når det cruiser på 1,4 ganger lydhastigheten på 55 000 fots høyde. Foto: Lockheed Martin
UTEN SMELL: QueSST-designet til Lockheed Martin skal knapt være hørbart når det cruiser på 1,4 ganger lydhastigheten på 55 000 fots høyde. Foto: Lockheed Martin
FØRSTEMANN: Chuck Yeager var førstemann gjennom lydmuren med X-1 i 1947. I dag, over 70 år senere, venter man fortsatt på et bærekraftig overlys passasjerfly. Foto: Wikipedia
FØRSTEMANN: Chuck Yeager var førstemann gjennom lydmuren med X-1 i 1947. I dag, over 70 år senere, venter man fortsatt på et bærekraftig overlys passasjerfly. Foto: Wikipedia
UPÅLITELIG: Tupolev tu-144 var det første overlydspassasjerflyet, men det ble hemmet av umoden teknologi og to havarier. Etter bare 55 passasjerturer gikk flyene i opplag.
UPÅLITELIG: Tupolev tu-144 var det første overlydspassasjerflyet, men det ble hemmet av umoden teknologi og to havarier. Etter bare 55 passasjerturer gikk flyene i opplag.

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2018.

Les også