Rigget for megaløft
Norske Hawk med verdens største borerigg på dekk
For å frakte noen av de største maskinene i verden trenger du en gigant. Da verdens største borerigg ankom Stavanger var det ombord på skipet Hawk.
Et gedigent skip har det siste døgnet sunket i Åmøyfjorden og tatt inn enorme mengder vann. Det bøyer seg under lasten på 38 600 tonn stål: Boreriggen Maersk Invincible. Men det er ikke snakk om noen ulykke. Dette er nøye planlagt. Hawk er et såkalt semi-submersible-skip som kan senke midtseksjonen 10 meter under vann
– Hadde ikke skipet bøyd seg litt, ville det brukket i to tvert, sier Torgeir Ramstad, administrerende direktør i Offshore Heavy Transport.
207 meter høyt
Hawk har nettopp ankommet fra et to måneders langt seilas, fra Daewoo verftet i Okpo, Sør-Korea. Der sto den splitter nye oppjekkbare riggen ferdigbygget i oktober. Fra Ryfylkekaien i Stavanger sentrum ser man kun toppen av de 207 meter høye leggene i det fjerne. Mesteparten av Hawk er nå under vann og i sluttfasen av balasteringen.
– Vi senker båten akkurat dypt nok til at riggen blir flytende. Det er bare snakk om en klaring på 50 centimeter, slik at vi kan laste den trygt av skipet, sier Torgeir.
LES OGSÅ: Skipene som står på egne bein
Været avgjør
Hawk
Opprinnelig lasteskip bygget i 1989. Konvertert til tungtransportskip i 2008.
Norske OHT er ett av verdens ledende på tungtransport. I dag skal de utføre det siste leddet i en nøye planlagt operasjon: Avlasting og overrekking til kunden. Frem til nå har OHT hatt ansvaret for lasten, og i dag er det ingen som følger med på været mer enn disse gutta.
– Vi skulle egentlig gjort dette i morgen, men Maersk fremskyndet det på kort varsel, grunnet det strålende været. Det er helt avgjørende at det er vindstille og rolig vann, sier Bartosz Kozinski, lasteleder på Hawk.
Hans rolle er å lede laste- og losseoperasjonene.
– Resten er så godt og nøye planlagt at jeg stort sett bare drikker kaffe jeg, flirer Bartosz.
Må jage småbåter
Med en last til rundt 812 millioner dollar, er OHT avhengig av å slå til i riktig øyeblikk. Det kan ikke være mer enn én meter høye bølger. Vindfarten kan ikke være kraftigere enn 15 knop, og strømningene i vannet ikke sterkere enn to knop.
For å komme til andre siden av riggen tar Torgeir oss med under vann, til en 150 meter lang tunnel gjennom balasttankene.
LES OGSÅ: Den russiske luftputebåten kan frakte tre tanks og 140 soldater
– Skipet er stort sett bare vann. Av og til hender det at vi må jage vekk småbåter som prøver å krysse dekket vårt når vi har senket det, fordi de ikke skjønner hva de har foran seg.
– Hvem lager disse skipene?
– Hawk var opprinnelig et lasteskip, som vi konverterte til semi-submersibel i 2008 i Kina. Da bygde vi en ny midtskipsseksjon inkludert et avansert ballastsystem. Så nesten alt du ser utvendig er nytt.
18.000 hestekrefter
Når vi kommer ut av tunnelen på akterdelen av skipet, må vi rundt motoren som driver den aller tyngste transporten i verden. Et beist på 18 000 hestekrefter. Selv om ankeret er senket og skipet ligger stille, er motoren likevel i gang. – Akkurat nå produserer vi fire megawatt og forbruker rundt halvparten for å holde pumpene i gang, sier 2. maskinist Leo Kliskillic.
Nisjemarked
Hawk forbruker 45 tonn olje om dagen når det er i trafikk. En enormt tall, men ifølge Torgeir Ramstad er det lavere enn tilsvarende skip som kan ha et forbruk rundt 65-70 tonn fordi de går på diesel-elektrisk kraft.
– Derfor vi har valgt å konvertere fra lasteskip, fordi de bruker mindre drivstoff og har mer effektiv utforming, sier Ramstad.
Nisjemarked
Foreløpig har OHT en flåte på fem skip, og utfører rundt 30 slike oppdrag i året. Nå planlegger han å bygge det sjette skipet i flåten, men det vil ta flere år. Ramstad vil ikke avsløre konkrete tall, men understreker at denne jobben er verdt mer enn ti millioner dollar. Frakt av store installasjoner til havs er et nisjemarked. De eneste konkurrentene som kan frakte like stor last på verdensbasis som OHT, er nederlanske Dockwise og kinesiske Cosco.
Offshore Heavy Transport
Stiftet 2007
Hovedkontor i Oslo
Kontorer i Singapore, Busan, Shanghai og Houston. Flåten Eagle, Falcon, Albatross, Hawk og Osprey
Eies av Spencer Finance Corporation og Lotus Marine AS
– Men i fjor hadde vi det verste året så langt, men leverte likevel et brukbart resultat. Det blir muligens enda verre i år, siden hele oljebransjen ligger nede for telling.
Bak oss ligger et slepeskip på størrelse med en vanlig norsk ferge. Men ombord i Hawk ser det ut som en liten jolle. Den har motoren gående for fullt, men kommer ingen vei.
– Den står konstant og drar i Hawk fordi vi må ha spenning i ankeret. Vi vil ikke at noe skal gå galt når vi laster av, og derfor må skipet ligge så stille og stabilt som mulig, sier Torgeir.
Berget grunnstøtt rigg
Åmøyfjorden, august 2016: Den 33 år gamle produksjonsplattformen Transocean Winner ligger oppankret og venter på å bli tauet til Malta. Høsten 2010 boret riggen brønnen som ble det oljerike Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. Men i et kriserammet riggmarked, er det slutt for Transocean Winner. Et slepeskip kobler seg på og begynner å dra riggen langsomt mot Malta. Der skal den etter planen transporteres til Tyrkia for å skrapes.
LES OGSÅ: Slik er verdens største containerskip
Men et stykke ut på havet blåser det opp til kraftig vind. Så kraftig at slepetauet mellom båten og riggen ryker. Riggen seiler sin egen sjø og går på grunn utenfor Lewis Island, på den skotske vestkysten. Den får et brudd på leggen og lekker ut 53 000 liter diesel, ifølge The Telegraph. Ett skip var tilfeldigvis like rundt hjørnet og kom til unnsetning: Hawk.
– Det var vi som reddet dem. Vi var nettopp ferdig med et annet oppdrag i Storbritannia da vi hørte om ulykken, forteller Ramstad.
Bare en måned etter grunnstøtingen lå Transocean på dekket til Hawk og ble fraktet til Tyrkia.
Lang planlegging
Dagens operasjon har vært planlagt siden april 2016. Nesten ett helt år med utregninger. Og denne riggen er mer enn dobbelt så tung som Transocean, som til sammenligning veide kun 17 000 tonn.
– Transocean gikk unna i en fei. Den var jo allerede ødelagt og skulle skrapes. Derfor tålte den røffere behandling enn vi vanligvis utsetter en rigg for.
40 000 tonn glir av
Mens vi står på dekk i sola, ankommer fire slepeskip og stiller seg i posisjon rundt Maersk Invincible. De kobler på hver sin line. To på hver side. Linene som holder riggen i spenn faller plutselig ned i vannoverflaten. De to slepebåtene på venstre side slår i revers for full kraft. De på høyre trekker rolig i samme retning. Avlastingen av nesten 40 000 tonn med stål har begynt.
Uten en eneste lyd glir den sakte av dekk. Det ser ut som en liten norsk by, trykket sammen på en firkant. I løpet av 20 minutter er avlastingen fullført.
– Vi startet kl 12.00 og overleverte til kunden kl 13.35. Mesteparten av tiden gikk med til balastering og kobling av kabler fra slepebåtene, sier Bartosz, som nettopp kom ombord igjen.
Et par karer fra Statoil har observert hele avlastingen fra dekk. Selskapet har nemlig bestilt sin egen rigg av samme modell, som nå er under bygging.
– Det er første gang jeg har sett en avlasting, og det var akkurat som jeg forventet. Null drama, sier Eilev Kommedal, representant for Statoil.
Til Valhall-feltet
Nå skal boreriggen Maersk Invincible aktiveres før den sendes til bruk på Valhall-feltet, der den skal tette tidligere brukte oljebrønner. For Hawk sin del, går turen videre til Latin-Amerika.
-----
Fakta om Maersk Invincible
* Verdens største jack-up borerigg.
* Den fjerde og siste riggen i en serie av såkalte XLE borerigger for en kontrakt verdt 2,6 milliarder dollar. Fra det danske konsortiumet A.P. Møller, globalt kjent som Maersk.
* Laget på skipsverftet Daeweoo. Et av Sør-Koreas tre store skipsverft, de to andre er Samsung og Hyundai. Produserer store skip og rigger.
* Maersk Invincible starter nå en fem års kontrakt med Aker BP for plugging av oljebrønner på Valhall-feltet i Nordsjøen.
* Legghøyde på 206,8 meter. Mer enn dobbelt så høyt som frihetsgudinnen i New York (93 meter).
* Med sine 38 600 tonn, veier den mer enn dobbelt så mye som verdens største landbaserte fartøy: Den tyske gravemaskinen Bagger 293 på 14 200 tonn. Hurtigrutebåten MS Trollfjord veier 16 140 bruttonn.
* Produksjonsplattformer er det eneste som veier mer. I 2015 sto verdens største oljerigg ferdig: Russiske Berkut på rundt 200 000 tonn (øker med olje).
- Invincible utgjør finalen i nybygger-eraen for Maersk Drilling og vil bli det siste og endelige fartøyet i flåten vår. Disse XLE-riggene gjør at vi kan tilby trygge og effektive boreoperasjoner til våre kunder i det norske markedet, sier Claus V. Hemmingsen, adm. dir i Maersk Drilling.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 18 2017
Denne saken ble første gang publisert 31/03 2019, og sist oppdatert 29/03 2019.